Volvo V40: ABS grijpt in na upgrade grotere schijven&klauwen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 115

Hi,

Heb m'n 1997/1998 V40 1.8 ivm rotte lagers/spelende fuseekogels/gare rubbers voorzien van een andere (sloop) set fusees met betere/goede lagers, nieuwe MAPCO draagarmen incl rubbers/fussees, en meteen maar de hele bende vervangen:

Vond de remmen altijd al wat indirect dus gelijk een remmenupgrade gegeven naar grotere diameter remschijven & klauwen van een 98 of 99T4. Klauwen & schijven zeer goede staat/soepel gangbaar. ABS sensoren aan de fusees gelaten en compleet overgezet. Wat ijzervijlsel van de magnetische ABS sensor verwijderd. ABS ringen zijn heel. Bij de klauw/schijfwissel de remleiding voorzijde links en rechts leeg laten lopen. Na klauw/schijfwissel gelijk de remleiding rondom (voor & achter) doorgespoeld en rondom ontlucht via doorpompen. Achterremmen nog prima.

Spontaan hard pedaal?
Vandaag bezig met uitlijnen - en een proefritje. Auto rijdt (en remt!) als de brandweer - maar 't ABS lampje gaat af en toe aan (soms na starten, soms na tijdje rijden) - en als ik langzaam rijd/langduriger aanrem (bijvoorbeeld aan rijden bij een stoplicht) op lagere snelheid VERSTIJFD het pedaal (enige trilling, zonder merkbare vermeerdering remkracht) en grijpt de ABS (hoorbaar, maar niet echt voelbaar) in, tot NET iets voor het stilstaan - dan laat de ABS m los en >BAM< remt ie ineens "vol aan".
Met die grote schijven zit je dan toch al snel zo'n beetje met je neus op het stuur - en je reservewiel in je nek. En het staat zo lomp...

Ontluchting ABS?
-kan het zijn dat een ABSpomp bij het ledigen van de remleidingen voorzijde lucht heeft gepakt? waardoor de ABS (wegens reden onbekend) ingrijpt en vervolgens (juist wegens lucht) ook weinig effect sorteert? (en zo ja - hoe ontlucht je een ABSpomp?)

Ander type remverdeler?
-kan het zijn dat ik vanwege de grotere diameter voorschijven een andere remkrachtverdeler (ventiel) nodig heb, waardoor bij de huidige (oude) remkrachtverdeler (ventiel) vanwege de andere diameter de ABS ingrijpt (maar de sensor/ring/puls & wieldiameter/rotatiesnelheid van wiel is toch gewoon hetzelfde)? Hoorde ooit zoiets van iemand die een Carisma (zelfde onderstel als V40) van grotere T4 schijven/klauwenset had voorzien - en toen een heel nerveuze ABS kreeg, tot toepassing andere remkrachtverdeler.

Sensor op wielnaaf/in fusee/kabel ervan defect?
-kan het zijn dat het verstijven van het pedaal/ingrijpen ABS op lage snelheid een 'standaard' gevolg is van een (mogelijk defecte) ABS sensor? (maar zou de ABS bij 1 of 2 defecte sensoren dan niet constant ingrijpen, op elke snelheid?) Kan je een ABS naafsensor doormeten? Las ergens iets over een bepaalde weerstandswaarde, maar voor een magnetische pulssensor lijkt me dat geen eenduidig teken van leven. Maar misschien toch goed voor check op kabelbreuk?

Pompen helpt niet.
NB Het pedaal is absoluut niet zompig, trapt dus niet "tot onder door" (zoals vele forumtopics), hij remt uitstekend op eerste aanslag. Wanneer je langzaam uitremt met wat autos voor je word je toch wel wat zenuwachtig - omdat het pedaal soms gewoon kneiterhard wordt - en pompen dan niet gelijk helpt - niet zolang de ABS hoorbaar "in bedrijf" is . Oude remmenset en ABS/fussee-set had geen enkele storing qua ABS, al waren de schijven en blokken en wiellagers op - vandaar dat ik de boel geheel heb vervangen, dus ik vermoed/verwacht geen ABSpomp-storing/defect, geen kabelstoring (anders dan naafsensor) en geen regelunit/connector

Alle info/ervaring/ABS-deskundigheid welkom. Thx! Case

case1545

Geplaatst door case1545 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

case1545 (0), 6 jaar geleden

niemand?

kaleido 1 (1845) PRO, 6 jaar geleden

Laat hem eerst eens uitlezen als dat gaat gezien de leefdtijd .
Veel auto s met abs moeten tegenwoordig ontlucht worden volgens een procedure met aansturing van abs en dergelijke .
Is de abs ring van 1 van de wielen niet ernstig verroest , zodanig dat er stukjes missen ?

case1545 (0), 5 jaar geleden

Hi Kaleido1
dank voor je reactie

-ringen zijn heel/niet verroest..

-heb n setje nieuwe ABS sensors voorzijde besteld om storing daarin uit te kunnen sluiten (en te voorkomen dat garage die tegen de hoofdprijs zou gaan vervangen als ik er zelf niet uit kom)

-als dat niks oplevert laat ik m uitlezen

NB Mocht iemand weten hoe je een ABSpomp ontlucht houd ik me aanbevolen....

case1545 (0), 5 jaar geleden

Heb de ABS sensoren vervangen, remmen en ABS pomp ontlucht: na eerste keer starten ABS lampje uit - na 100 meter rijden ABS lampje weer aan, na ontkoppelen accu en ABS pomp gelijk weer ABS lampje aan - en dit is nieuw: nu valt ook de kilometerteller uit. ik vermoed en defect in de kabelboom of snelheidssensor. Lees op het ene forum dat de snelheidssensor de puls van de rechter ABS-sensor gebruikt, op het andere forum weer dat de snelheidssensor op de bak zou zitten. Kilometerteller komt af en toe flauwtjes omhoog maar blijft hangen rond de 40km p/u als je 60-70 rijdt. Zucht. Iemand een idee? Morgen maar eens langs de Volvo dealer om uit te laten lezen.

case1545 (0), 5 jaar geleden

auto uitgelezen: error codes 321 322 en 331; krijgt geen signaal van ABS sensoren (bij nieuwe sensoren!)

de fussees zijn van een 1998 model - de auto is van 1997: weet er iemand of er verschillende soorten ABS sensoren zijn per modeljaar? (bijvoorbeeld langere sensoren op een 1998 dan op een 1997?)

sleutelaar1952 (0) PRO, 5 jaar geleden

abs ringen gelijke aantal tanden als op de vorige, dat kan heel goed de problemen veroorzaken. abs pomp is gewoon te ontluchten bij veel auto's , lukt dit niet dan even bij garage langs en daar laten doen

case1545 (0), 5 jaar geleden

aantal tanden is voor zover ik heb kunnen nagaan bij alle modellen V40 1997-1998 43 tands. Garage vermoed verkeerde type sensor - maar is te beroerd om me de verschillen in onderdeelnummers tussen 1997 en 1998 te geven voor de € 84 (!) uitleeskosten - men houdt overduidelijk niet van zelfklussers, vindt het allemaal te tijdrovend om in VADIS te kijken. Zoals voorspeld. Kent iemand nog een goede en meer behulpzame Volvo dealer in de buurt van Amsterdam, anders dan Dick Muhl in Weesp?

case1545 (0), 5 jaar geleden

oude sensornummer (1997) wat werkte was BOSCH 0 265 00622 (C or G or 6?)70 33.

case1545 (0), 5 jaar geleden

De oplossing
Storing in werking ABS bleek het directe gevolg van een verschil in geometrie tussen fusees van een 1997 model en een 1998 model fusees (van de sloop in Veenendaal, op navraag: "ja hoor is allemaal zelfde type"). Dus niet...

De sensoren blijken op de 1998 fusees net iets buiten de ABSring van de 1997 set aandrijfassen te vallen. De 1998 fusees en wielen leken na montage een mm of 4 a 5 breder uit te vallen, waardoor de (toch goed werkende) ABS sensoren net naast de ABS ringen vielen. Vandaar de storingscodes (geen signaal).

False positives
Ondanks het feit dat het aanvankelijk een electronische storing opleverde was de oorzaak dus van materiele/fysieke aard. De T4 remschijven-upgrade had er niks mee te maken (kan pasklaar overgezet op 1997 fusees), de ABS sensoren en de kabelboom evenmin.

Ik kan overigens wel iedereen die ABS sensoren wil vervangen aanraden de oude (op/in de fusee) er RECHT van binnenuit (van aszijde) uit te tikken met een beiteltje - want demontage zonder de fusee zelf los te gooien (dus alleen van bovenaf) is niet te doen bij oudere vastgerotte exemplaren.

Het resultaat
Probleem met ABS storingslampje en ingrijpen bij lage remsnelheid is geheel opgelost door alsnog een set jaartal - correcte fusees (van de sloop in Zundert) te monteren. Zo kom je nog eens ergens

Na uiteindelijk 5x de hele voortrein uit- en in ekaar te hebben gezet krijg je in ieder geval wat meer handigheid en gaat alles iets sneller en vooral gemakkelijker los, 'n hele schokbrekerpoot wisselen gaat nu in 5 minuten per kant. Gelijk een setje verlagingsveren van een Mitubitshi Carisma MSX gemonteerd, bandjes hangen nu mooi 3cm onder de prettig gevulde spatbordranden.

Mede mogelijk gemaakt dankzij de belangeloze hulp van de volgende helden:
via Marktplaats (Volvomonteur?) Aidan de Jong die voor me in VADIS naar verschillen heeft gekeken, na een hint hieromtrent van Ronald van Estate Services. Kom daar maar eens om bij de merkdealer....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.