close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: distributie

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 115pk motor

De distributieriem is gisteren aan flarden gescheurd. Nu vraag ik mij af hoe je nu de nokkenas op zijn juiste punt terug brengt? de krukas kan men blokkeren heb ik gelezen maar kan de nokkenas ook geblokkeerd worden?
De oorzaak heb ik nog niet gevonden? wel heb ik gezien dat de multiriem ook al lijntje mist dus die was ook aan het kapot gaan. is dat stukje nu tussen de distributieriem geraakt dat weet ik niet.
Ik heb 2 kromme kleppen en de nokkenaspoulie is ook kapot aangezien het spie-tje van de poulie voor hem op de juiste manier te zetten op de nokkenas afgebroken is.
Kan iemand mij wat informtie daar omtrent geven en of het normaal is dat de riem zomaar kapot gaat.

alvast bedankt

Geplaatst door

DAVID2014 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stuur jouw e-mail adres, kan ik jou documentatie sturen

Volvojohan 0

15 jaar

Waarschijnlijk is de vrijloop van de dynamo(poelie) vastgelopen waardoor de multiriem een "tandje" is versprongen en er een "lijntje" af is gesneden !!!
En die gaat natuurlijk tussen de distributieriem !!!

Het "spie-tje" van het nokkenastandwiel is het eerste wat afbreekt en SOMS red hij daarmee de kleppen maar nu helaas niet !!

en hoe kun je dat weten dat die vrijloop stuk is? de alternator kan ik nog gewoon met hand ronddraaien.

DAVID2014 0

15 jaar

ja je hebt gelijk. de vrijloop zit vast

DAVID2014 0

15 jaar

als je een originele distributieset koopt bij de dealer staan er witte strepen op de tandriem waardoor je het niet verkeerd kan monteren

Herman BMW 0
badge

15 jaar

en daar mag je dan van vertrekken? gewoon even de overeenstemmende streepjes op zijn plaats zetten en de boel staat perfect juist?

DAVID2014 0

15 jaar

er zit rechts van de peilstol geen torx om eruit te draaien en een pen in te steken van 8 mm om de krukas te blokkeren. Wel zit er links van de peilstok een torx maar daar moet ik een pen van 12mm insteken maar die blokkeert niets en als ik ze loslaat valt ze in het carter.
Misschien moet ik maar afgaan op de strepen op de distributieriem.
Nu de cilinderkop eraf is kan ik de zuiger wel op het bovenste dode punt zetten maar het merkteken op het krukaswiel staat dan op 8 uur zonder enige referentie. Hoe kun je nu eigenlijk die krukas dan nog blokkeren en als je ze blokkeert kot dat dan overeen met de 1ste cilinder op zijn bdp?

DAVID2014 0

15 jaar

originele riem kopen

bormie 0
badge

15 jaar

ook op een niet originele riem staan die strepen trouwens

DAVID2014 0

15 jaar

[quote=DAVID2014]Misschien moet ik maar afgaan op de strepen op de distributieriem.
Nu de cilinderkop eraf is kan ik de zuiger wel op het bovenste dode punt zetten maar het merkteken op het krukaswiel staat dan op 8 uur zonder enige referentie. Hoe kun je nu eigenlijk die krukas dan nog blokkeren en als je ze blokkeert kot dat dan overeen met de 1ste cilinder op zijn bdp?[/quote]
De merktekens op de krukas en op de nokkenastandwielen zijn GEEN bdp-tekens, maar tekens om de distributie op tijd te zetten !!!!

het zijn geen bdp tekens maar kun je daarmee wel de boel perfect op zijn plaats zetten? Heb nu cilinderkop gemonteerd met nokkenas en ga de distributieriem plaatsen en de streepjes van de riem op de strepen van de poulie overeenkomstig zetten. staat het dan perfect juist?

DAVID2014 0

15 jaar

ALTIJD de motor "met de hand" een paar keer rond draaien voordat de motor gestart word, dan weet je of alles "vrij" rond draait en of de kleppen de zuigers niet raken !!

Dat doe ik altijd als ik een riem gemonteerd heb. maar ik hoop gewoon dat ik dat met die strepen juist kan zetten anders weet ik niet wat ik anders moet doen

DAVID2014 0

15 jaar

Nu heb ik net ontdekt dat ze mij de verkeerde kopset verkocht hebben. die van de 1ste volvos v40 de td met 66kw. Nu kan de cilinderkop terug demonteren aangezien de cilinderkoppakking dus niet de juiste is. nu vraag ik mij af of ik terug nieuwe kopbouten moet plaatsen?

DAVID2014 0

15 jaar

Ik heb de strepen op de riem op de overeenkomende punten van de poulies van nokkenas en krukas gelegd en toch kan ik de motor met de hand niet ronddraaien.

DAVID2014 0

15 jaar

ok het is wel gelukt. gewoon veel compressie waar ik moest door draaien met men sleutel en daarbij wat klikgeluiden van de zuigers.

DAVID2014 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.