close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: Steeds regelmatiger niet starten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i (GDi)

Mijn broer heeft een Volvo V40 waarbij hij steeds vaker het probleem krijgt dat de motor niet start. Hij heeft het technisch inzicht van een wc bril dus het opnoemen van symptomen die betrekking hebben op de klacht zijn dusdanig summier en niets zeggend dat ik er geen behoorlijke diagnose van kon maken. Het niet starten loste zich af en toe echter ook op, soms had hij een week of langer geen last en dan opeens wilde het weer niet en dan na een half uur wachten of zo startte de motor weer en bleef de klacht weer een tijdje weg. Een maand of 3 terug heeft hij bij een garage er een nieuwe accu in laten zetten. Dat had als gevolg dat de klacht bijna 3 maanden is weg gebleven. Een week terug begon het weer en is hij naar de garage terug gegaan. Die hebben er weer een nieuwe accu in gezet (kosteloos) en daarmee is het een week goed gegaan.

Afgelopen weekend was ik bij hem en hij vertelde dat bij de Albert Heijn de auto al wat moeilijk wilde starten en hij vermoedde dat deze nu helemaal niet meer zou starten. Mooi, dus ik naar de auto zodat ik zelf kon zien wat er nu gaande was en . . . bij de eerste poging meteen starten. Balen dus, maar niet getreurd de motor af gezet en weer proberen te starten.

Dit keer meer geluk, de motor sloeg niet aan. Je hoorde de startmotor een halve omwenteling maken en klikkerdeklikker. Het typische geluid van een relais met Parkinson. Snel de multimeter op de accu, 11,6 volt. Gelet op het voltage is het volgens mij een wonder dat de motor de eerste keer wel startte. Daarna mijn auto er bij gezet en startkabels er tussen. De Volvo start zonder aarzeling en met de startkabels er nog op geeft de multimeter 13,8 volt. Ik haal een startkabel er van af en je hoorde het voltage bijna op de grond vallen, meteen zakte het naar 11,9 . . . 11,8 . . . en verder. Mijn snelle conclusie (niet gehinderd door enige echte kennis van zaken) de accu is leeg, daarom start de motor niet en de accu is leeg omdat de dynamo niets of te weinig levert om de accu bij te laden. Dat het niet starten soms een langere tijd weg bleef is wat vreemd, dat zou betekenen dat de dynamo soms wel de accu bij laadde en soms niet.

Hij is vervolgens naar de garage terug gegaan met mijn conclusie dat de dynamo wel stuk moet zijn. Volgens de garage is dat echter niet zo, die verdenkt de startmotor. Het enige wat ik kan bedenken als het niet de dynamo zou zijn is rotte bekabeling, maar de startmotor?? Nu de vraag, denken de professionals hier ook dat de startmotor het probleem zou zijn? Of zijn die het met mij eens dat op basis van deze symptomen het de dynamo moet zijn (of rotte bekabeling).

Geplaatst door

Richard9710 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je het probleem hebt voel dan eens aan de accupool klem. Vooral waar de kabel aan de klem gefelst is. Het is mogelijk dat daar een grote weerstand zit en dus erg warm zal zijn.

Je kunt het ook testen door de auto met veel verbruikers te laten draaien. Als je kachelmotor niet constant blijft kun je eens voelen.
Probeer dan ook de auto te starten en nogmaals te voelen.

Highway 670
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.