Volvo 940: defecte snelheidsmeter / kilometerteller

Bouwjaar: 1991

Tijdens een rit was er plotseling een sterke brandlucht in de auto. De snelheidsmeter/kilometerteller bleek toen defect. Ook werd de glazen afdekplaat erg warm. De tellerunit uitgebouwd; nergens brandsporen te zien ook niet in de kabelbomen. Verder werken alle meters wel. Na terugplaatsen snelheidsm./kmteller nog steeds defect en word nog steeds te warm. Ik vermoed dat er iets is doorgebrand IN de tellerunit. Wat is de oplossing? afgezien van trachten een andere tellerunit te zoeken? is de kwaal eenvoudig te repareren?

gert3648

Geplaatst door gert3648 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 940? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

heb je ook aan de teller unit gerooken?. Zijn de dashboard lampjes niet te zwaar?
je kunt op de stekker meen of je een pulsspanning krijgt als je rijdt.
Anders achter bij de cardan kijken of daar de stekker niet verrot is of de sensor defect.

gert3648 (0), 18 jaar geleden

ja ik heb de teller geroken en inderdaad brandlucht. Dus unit opengeschroefd en brandplek gevonden op de printplaat van de kilometerteller. Veel rondgebeld voor een vervanging van de tellerunit maar die is moeilijk te krijgen en indien wel aanwezig dan is ie erg duur (¤ 125-200). Toch maar een besteld en die komt maandag per post als het goed is.

gert3648 (0), 18 jaar geleden

Andere tellerunit geïnstalleerd. Alles werkt weer maar toch ruik ik weer een brandluchtje en wordt de tellerunit weer lauw/warm. Dus ga ik als het droog weer is eens onder de auto kijken of de stekker op het cardanhuis geen sluiting maakt. Als iemand nog andere suggesties heeft houd ik me aanbevolen.

gert3648 (0), 18 jaar geleden

Sensorstekker op het cardanhuis afgekoppeld. Snelheidsmeter-kilometerteller werkt uiteraard niet meer. Wel heeft de motor nu soms moeite met het netjes stationair lopen en blijft vaak tussen de 1500 en 1000 tmp staan. Na opnieuw starten loopt de motor dan wel netjes 800-900 tpm. Hangt dit verschijnsel samen met het afkoppellen van de snelheidssensor? of is dit wat anders?
De brandlucht is nu wel verdwenen. Betekent dit dus dat er ergens sluiting is tussen de sensorstekker op het cardanhuis en de tellerunit?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.