Heb het volgende probleem.
Volvo V40 1.9td met Lucas pomp komt binnen met de klacht dat de motor flink nagelt. Distributiesnaar ooit versprongen met flinke schade tot gevolg. Alles ergens anders gerepareerd maar sindsdien nagelt de motor enorm. Rijdt op zich niet verkeerd maar storingslamp brand wel. Nu heb ik de distributiesnaar verwijderd om de timing te controleren. Het vreemde echter is dat de poelie van de inspuitpomp (Lucas) zonder weerstand met de hand te draaien is. Wel hoor ik een rammelend geluid in de pomp. Lijkt mij niet normaal maar snap niet dat als dit niet zo hoort, de auto toch start en rijdt (wel met hard nagelen dan) Is dit inderdaad normaal en moet ik verder kijken of zit het probleem gewoon in de pomp?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb alles nog eens op tijd gezet en loopt nu een stuk beter.
Starten is niet zijn grootste hobby geloof ik
Inspuit pomp is wel te draaien met de hand en je voelt wel einige weerstand maar niet veel. Ik heb een keer meegemaakt dat de pomp stuk was en dat was alleen licht inhouden bij doortrekken bij 80km/h. Wat wel regelmatig voorkomt zijn de verstuivers. Dit kan het harde nagelen veroorzaken. Op de pomp zit een koudstart vervroeger die moet rattelen als je de auto op contact zet.
Hebben ze misschien aan de poelie van de pomp gedraaid zo dat het inspuit moment verkeerd staat?
Het draaien zonder weerstand is normaal, als je de werking van de pomp begrijpt dan snap je ook waar dat rammelen vandaan komt.
Ik begrijp dat de plunjer een slag moet maken en dat er dan druk wordt opgebouwd. Vandaar dat ik weerstand verwacht. Verstuivers zijn trouwens nieuw. Moet de verstuiver met dat draadje trouwens op de cilinder die het verst van de distributie afzit? Is namelijk ook door een ander vervangen en als die op de verkeerde cilinder zit kan dit natuurlijk ook vreemde reacties geven.
Pak er even het nokkenastandwiel af, het nokje (+/- 2mm) in het tandwiel breekt heel vlug af bij distributie"problemen".
De verstuiver 'met draadje' komt in cilinder nr1 geteld vanaf vliegwielzijde.
Denk dat het spul niet goed op tijd staat of heeft gestaan.
"Starten is niet zijn grootste hobby"
Gloeibougies gecontroleerd?
Een keer kleppen stellen doet wonderen bij deze dieseltjes, er staan gegarandeerd een paar (inlaat)kleppen (te) strak.
Als je geluk hebt zijn het losse stelplaatjes (kun je met een beetje moeite zo vervangen), en anders zijn het complete stoters en moet de nokkenas er even af.
Als je er echt niet meer uitkomt: Buchli in Harderwijk
Of Ramon&Ramon in Utrecht
Heb hetzelfde probleem gehad met die Lucas pompen.
Bleek uiteindelijk de Nagel bewegungs Fuhler te zijn (weet alleen hoe zo'n kreng in het Duits heet. Zit in de pomp.
Ontzettend nagelen bij laag toerental, roken en continu verlichting van het lamba-sondelampje.
Lasaulec te Venlo wist de oplossing, ikzelf inmiddels ook.
En nog steeds nagelen? blijft een Renault diesel...
18 jaar
wat voor jaar is deze auto?? zit verschil in distributieriemen in T 1 en T2 motor en met de merktekens op de riem kun je de pomp op tijd zetten.
garage had vd week ook dit probleem na versprongen zijn van riem nagelen en slecht aanpakken enz.
hebben we d-riem gedemonteerd en de juiste>>> riem gemonteerd met juiste merktekens zat 1.5 tand in.
alle problemen weg.
suicces en hoor van je
Ja heb inmiddels de riem via de merktekens op tijd gezet en is nu wel weer ok.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar