Volvo 440: distributieriem vervangen

Bouwjaar: 1992

Is het een ingewikkelde klus om een distributiesnaar te vervengen en de rollen?. De auto heeft 200.000 gelopen. een 1,8i.
Wie kan mij helpen?

vries254

Geplaatst door vries254 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Nee, het is geen ingewikkelde klus om de riem te vervangen. Waar wil je hulp bij?

vries254 (0), 19 jaar geleden

Hoe houd ik de nokkenas en de krukas op z'n plaats? Is daar een truc voor?

vries254 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor de reactie!

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Nee, gewoon de distributie op tijd zetten, nieuwe erop, spannen. Dan een keer handmatig draaien met een ringsleutel of iets dergelijks.

vries254 (0), 19 jaar geleden

Geachte Roel,
Wil je mij vertellen, hoe ik moet beginnen?
Moet een deel van de motorophanging uitgebouwd worden. Groeten, Chris.

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Uhhhhh.....ik heb wel eens een riem van zo'n auto vervangen, maar hoe het precies zit weet ik zo een twee drie niet meer. Volgens mij kun je er zo bij. Motorophanging kan volgens mij allemaal blijven zitten. Ik zou zeggen bekijk het geheel eens en dan zie je vanzelf wat je los moet maken. Ik weet niet in hoeverre je verstand van auto's hebt, maar als je niet echt een techneut bent zou ik er een beetje mee uitkijken, dan kun je het misschien beter laten doen.

Henk Jan4425 (0), 19 jaar geleden

Hallo Chris, het is geen moeilijke taak, maar het kost wel wat tijd en als je de riem niet helemaal goed afstelt, dan loopt je motor kapot. Om de distributieriem te vervangen moet je het rechter voorwiel verwijderen, daarachter zit de beschermkap voor de onderste poelie. deze poelie moet er ook af, want daarachter zit de ditributieriem. Waarschijnlijk zit die pullie met lock-tide vast, zorg dat je een pneumatische ratel hebt, of een brander om hem goed te verwarmen.

Aan de bovenkant van de motor kun je het makkelijkst het ophangsysteem dat bijna tegen de beschermkap van de distributieriem aanligt even verwijderen.

Als er geen autobedrijf bij je in de buurt zit en je hebt geen tweede auto, dan kun je beter ook een spanrol en een normale rol halen, vaak beginnen deze te roesten en moeten ze ook vervangen worden. Je merkt dit door ze goed te bekijken: oppervlak glad, draaien ze soepel en zonder geluid te maken?

Succes,
Henk Jan

Gras (0) PRO, 19 jaar geleden

Begin er niet aan, je moet dit echt vaker hebben gedaan. En zeker de eerste paar keer onder toezicht van een ervaren monteur.
Het is niet zo maar even een riempje vervangen , zoals een v-snaar.

flow (0), 19 jaar geleden

je draait de motor totdat de nokkenas streep overeen komt met de tand in de kap ter kontrole kun je het in de versnellings bak huis zien de streep van het vliegwiel moet op de nul staan van de versnelings bak een tweede kontrole kun je doen aan het blok,als je voor de auto staat zit er een bout rechts tegen de blok vlakbij de flens van het karter en de versnellings bak draai die eruit daar kun je de krukas mee blokeren daar gaat 8 mm in ik pak altijd een drift van 8 met de in het gat dat is ook meteen de bovenste dode punt dus op de versnellingsbak de nul. verwijder de schokbreker steun aan de disstributie kant, demonteer de kap,poelie,spanrol. monteren ,begin bij de hulpas oliepomp dat is het kleine wieltje die links naast de krukas zit maar druk de nieuwe riem niet er helemaal op voor de helft is goed anders gaat die er boven moeilijk erop vanaf de krukas ga je naar de nokkenas zorg ervoor dat die kant dus vanaf de krukas tot aan de halve omtrek nokkenas gespannen is dan ga je naar de spanrol span de riem zo dat je op de langste kant de riem +/- 8mm kan indrukken haal de boor eruit en draai de krukas 2 keer rond kijk of de strepen tegen over elkaar staan dus nokkenas, krukas op de vliegwiel/versnellingsbak huis.okeee.boortje niet vergeten!!

vries254 (0), 19 jaar geleden

Hallo Henk,
Bedankt voor de reactie. ik ga het proberen. Chris

vries254 (0), 19 jaar geleden

Hallo Alan,
Bedankt voor de reactie, ik ga het proberen. Chris

flow (0), 19 jaar geleden

niks te proberen gewoon doen.

Henk Jan4425 (0), 19 jaar geleden

Succes Chris

Verkerck (0), 19 jaar geleden

chris, als je nog niet bezig bent geweest en dit je eerste keer is, kun je beter de oude riem aftekenen op de zijkant van de riem. Je kan dat met een penceeltje doen en een klein beetje verf. Je markeert dan ook de tanden van de krukas en de nokkenas.
Daarna leg je de oude riem op zijn kant en is het een kwestie van tanden tellen en weer aftekenen op de nieuwe riem.
Dat is voor jou het makkelijkste hulpmiddel en je bent altijd zeker.
1 tandje verkeerd; dan ga je de boot in en kom je misschien niet meer op de goeie aftselling uit. Succes

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Aanvullend op bovenstaande, ik zou er dan wel voor zorgen dat hij niet tegen compressie aanstaat, want als je de riem er dan af haalt, verspringen de tandwielen en das lastig dan.

Verkerck (0), 19 jaar geleden

Draai dan gewoon de bougies er uit. Heb je nergens last van

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.