close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 850: drukopbouw in het koelsysteem

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI

Onlangs heb ik de radiateur vervangen, omdat hij lekte.
Vanaf dat moment blijft de motor druk opbouwen in het koelsysteem, ondanks het feit dat hij ruimschoots de gelegenheid heeft gekregen om te ontluchten. Zoveel druk dat hij het er via de overdrukdop op het expansievat er uit gooit. De motor wordt echter niet te warm, dus de thermostaat lijkt gewoon zijn werk te doen.
Twee dingen vallen mij op:
1. De koelvloeistof heeft af en toe een witte schuimkraag
2. De 'nieuwe' radiateur vertoont borrelende geluiden alsof er nog steeds lucht in zit.

Mogelijke oorzaken:
1. Ik heb twee verschillende koelvloeistoffen door elkaar gebruikt: van Shell en van Esso. Beiden kant-en-klaar-producten en onverdund er in gegooid. Is het bekend dat verschillende koelvloeistoffen elkaar niet kunnen verdragen en kan er daardoor zoveel druk opgebouwd worden?
2. Misschien is de tweedehands radiateur niet zo schoon van binnen als hij er van buiten uitzag. Misschien zit er een prop in of restjes van een niet-kosjere vloeistof? Maar kan er daardoor zoveel druk opgebouwd worden?
3. Waarschijnlijk is de kopppakking gewoon lek. Dit is dan mede de oorzaak van de lekkende radiateur geweest: door de overdruk is die gaan lekken. Maar verklaart dat ook het schuim op de koelvloeistof en de borrelende radiateur?

Wie, o wie heeft antwoord op al deze vragen en kan mij uitsluistel geven?

Bvd, Timon

Geplaatst door

m.imelman (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja ik denk inderdaad dat je koppakking stuk is, laat dan ook meteen de cilinderkop afpersen om er zeker van te zijn dat deze niet gescheurd is.
dat kan een hoop elende besparen
groeten
Bart

Kreeg destijds een hele simpele manier te horen om te checken of de koppakking lek: haal de druk van het systeem af door de dop van het expansievaatje af te draaien als de motor koud is. Dat is de nulmeting. Ga ermee rijden en zet hem daarna een nacht weg, zodat de motor echt goed afgekoeld is. Als de volgende ochtend blijkt dat er bij het losdraaien van de dop van het expansievaatje toch weer druk in het systeem zit dan is de koppakking lek.

m.imelman 0

5 jaar

En wat was de conclusie , dat antwoord ontbreekt nog .

De koppakking was lek....helaas.

m.imelman 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.