Volvo 460: en maar stotteren

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.7 carb

Relevante historie:
nov 1999: onderdelen in startmotor vernieuwd (borstels/collector/bendix)
dec 1999: nieuwe accu gemonteerd
dec 1999: nieuwe stuurunit gemonteerd: Siemens S101900 419A (456439) – De Beemd
jul 2000: dynamo gerepareerd (o.a. nieuwe spanningsregelaar) – door een Fiat garage
nov 2001: nieuwe dynamo gemonteerd (bleek verkeerd type in te zitten) – De Beemd
mrt 2006: nieuwe accu gemonteerd
aug 2006: nieuwe pakk. inl/uitl.spruitst. en carb. schoongemaakt/afgesteld – De Beemd
nov 2006: stuurunit vervangen: sloopexemplaar: Bendix S100600 417B (431611)
mei 2007: inruil-startmotor (met ingebouwd startrelais) gemonteerd

Probleem:
Motor heeft van 1999 tot maart 2003 eigenlijk altijd, heel af en toe wat haperend gelopen.
Ik herinner me bovendien uit die tijd dat auto, als ie heet gereden was, zich soms niet zomaar meteen weer liet starten (geen geluid bij startpogingen). Na afkoelen lukte het starten weer.
Motor liep vanaf mei 2006 niet meer zo gemakkelijk zonder haperen, zelfs tijdens korte ritten. Het startprobleem met hete motor bleef ook hardnekkig aanhouden. Het werd zo erg dat ik de auto in augustus 2006 met moeite van Asten naar Helmond kon rijden. De Beemd heeft electronisch niets kunnen vinden, maar wel de ‘gasfabriek’ (carburateur) onder handen genomen en pakking inlaat/uitlaatspruitstuk vernieuwd. Dat hielp even, maar motor begon toch weer af en toe te haperen.
In november 2006 heb ik de stuurunit vervangen door een sloopexemplaar (zie boven). Dat bleek te helpen. Na weer een keer met hete motor niet kunnen starten (april 2007) is in mei 2007 een inruil-startmotor gemonteerd (zie boven).
De auto startte en reed weer soepel, maar nooit uit kunnen proberen op lange ritten.
Tot de vacantie zomer 2007. Op 7 juli 2007, na zo’n 200 km gereden te hebben met 120 à 130 km/uur, begon auto plotseling toch weer schokkend te rijden, zo erg dat ik naar de kant moest. Na 15 minuten afkoelen startte en reed auto weer soepel en kon de rit worden voortgezet, uit voorzorg maar met max. 100 km/uur.
De daarop volgende dagen kortere ritten gereden zonder problemen.
Maar op 16 juli 2007, na weer een paar honderd kilometer aan een stuk gereden te hebben, toch weer een haperende motor, dus weer naar de kant. Weer 15 minuten laten afkoelen waarna auto weer goed reed. Later die dag ook twee keer, geheel onverwachts, wéér dat niet willen starten. Geen enkel geluid bij startpogingen. Misschien voor niets startmotor laten vervangen in mei 2007 ? Dan maar auto laten aanduwen en toch kunnen thuiskomen. Momenteel gaan de korte ritten probleemloos. Bij langere ritten nog wel haperende motor.
Wat is hier aan de hand? Pas bij een hete motor duikt het probleem op.
Kapotte stuurunit? Kapotte sensoren (bijv. HAL sensor?) die stuurunit aansturen (stuurunit heeft 7 à 8 binnenkomende/uitgaande contacten)? Slechte contacten tussen bobine (geïntegreerd in stuurunit) en stroomverdeler? Bobine raakt oververhit en levert geen constante / te weinig spanning? Wie kan dit oplossen?
Mvg, Bert

PS
Type: 460 GLE K6
Bouwjaar: mei 1990 ( eigenaar sinds september 1995 )
Km stand: 167.871 (sep 2007)
Chass.nr.: XLBLX033ELC092004
Motor: 1,7 liter carburateur / katalysator, type B18KP 111
Motor nr.: C027239
Electr. ontst.: Bendix stuurunit, service aanduiding 417A (volgens handleiding)
Gem. benzineverbruik eigenlijk altijd acceptabel geweest: 1:12 à 14 ( Shell V-power)
Geschorst van maart 2003 tot maart 2006 (elke 6 weken wel even mee gereden)

bert46

Geplaatst door bert46 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

wpee (0), 16 jaar geleden

Controleer de benzinepomp eens
Vooral bij een mechanische pomp op de nokkenas.
Vervangen
Wim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.