Volvo XC90 2003: foutcode 023 anti-skid + oliewissel automaat

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: d5, Motorinhoud (cc): 2500

Anti-skid service vereist . Dit bericht verschijnt op het scherm telkens bij het aanzetten van het contact.
Bij het langer indrukken van de dagteller toets verschijnt code -023- .
Op het rijgedrag van de wagen is niets te merken maar naar ik lees in de handleiding heeft anti-skid iets te maken met stabiliteit en tractie e.d. ??
Weet iemand raad om dit euvel te lokaliseren of is dit enkel mogelijk met het uitlezen via EOBD ???
Ik heb de klemmen van de accu er al een nachtje af gelegd doch zonder resultaat.

Na 200.000km zou ik de olie van de automaat willen wisselen en stel mij hierbij volgende vragen.
Is het niet mogelijk de olie mits een vacuumpomp uit de bak te zuigen via de pijlstok ? Dit zou minder gevaar inhouden voor de pomp in de automaat als je de procedure zou volgen welke aangegeven wordt waarbij de olie wordt weggepompt via de retourleiding (losnemen) en het starten van de motor.

Geschikte olie voor de automaat is MAXLIFE ATF of enkel deze van ESSO ATF D4 of enkel originele via Volvo dealer aan te kopen ????
Mits ik dacht te spoelen met 10 liter ATF is de kostprijs al of niet via dealer, voor mij aanzienlijk.
Als mekanieker beschik ik over de nodige apparatuur doch kan geen boorddiagnose stellen.

mvg.jos

Jos Van de Poel

Geplaatst door Jos Van de Poel (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC90? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Anti-skid is je Esp/Abs systeem. Uitlezen met EOBD gaat niet lukken, dat werkt alleen op de motor en versnellingsbak.
Abs uit laten lezen bij de dealer of goed uitgeruste universeel.

Jos Van de Poel (0), 12 jaar geleden

Gisteren de wagen laten uitlezen en...volgende storingscode is actief: BCM-0090 Acceleratiemeter aan zijkant onjuist signaal.
Ik heb via via een tutor voor het controleren van de bedrading.. Er moet gemeten worden tussen de contacten van de actieve gierregelingssensor en de aansluitingen op de regeleenheid.
Mijn vraag is volgende, waar vind ik deze regeleenheid terug op de wagen ????
De gierregelingssensor zit onder de rechtse zetel doch waar zit "de" regeleenheid ??

De oliewissel van de automaat is een makkie mits een vacuumpomp !! Via de controlepeilstift een voldoende dunne afzuigslang inbrengen en je kan vlot drie liter olie wegzuigen. Deze handeling heb ik drie maal herhaalt en nu wacht de wagen op een langere rit. De aflaatolie zag enorm zwart en na drie oliewissels, met telkens een korte proefrit tussendoor, is de olie nu mooi van kleur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.