Betreft een automaat nieuwe type V70. tijdens langzaam rijden merk je het vooral, nl. een galopperend toerental. Soms wel naar 3000 toeren en dat is met een automaat beroerd rijden. Foutkode uitgelezen en die geeft aan gaspedaalsensor. Is dit bij de Volvo-specialisten een bekende storingskode, want we hebben ook geen cruise-controle meer en die reageert volgens mij op het gasklephuis en niet op de gaspedaalsensor? Of heb ik het mis?
Gaan morgen eerst een nieuwe gaspedaalsensor monteren, maar wellicht komen er nog een paar tips.
Bvd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even een gaspedaalsensor proberen en anders..........................gasklephuis !!!
De motor regeleenheid krijgt één gaspedaalsignaal direct van de gaspedaalsensor en één gaspedaalsignaal via het gasklephuis, vandaar foutcode gaspedaalsensor.
Bij bijna alle foutcodes (in motor-, automaat- of abs-regeleenheid) is het eerste wat uitgeschakeld word de cruise-control.
vervang maar gewoon de etm!
Wat is de etm clif? Gasklephuis?
We hebben de sensor vervangen en de foutkode komt niet terug, maar nu wel een andere, nl. turbodrukregelklep. Auto loopt stationair redelijk, maar niet 100%. Morgen weer verder.
Gasklephuis en turbo gereinigd. Foutkodes komen nu niet terug. Eerst de auto meegegeven en bevindingen van de klant afwachten.
[quote=bijman]Gasklephuis en turbo gereinigd. Foutkodes komen nu niet terug. Eerst de auto meegegeven en bevindingen van de klant afwachten.[/quote]
Wees niet verbaast als de klant terug komt, meestal een oplossing voor korte duur.
Lees anders ook even de ervaringen op het Volvo-forum. Incl. foto's en links naar andere site's.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?...
Succes
18 jaar
Je hebt gelijk Alex, maar het gasklephuis vervangen is daar op dat forum ook niet altijd de oplossing gebleken. Ik hou er niet van om op de gok een onderdeel te vervangen van een paar honderd euro, zonder zeker te zijn dat die stuk is. Vooralsnog eerst de tip van de Volvo-dealer eens opgevolgd en die hield in dat er onder het inlaatspruitstuk een banjo bout zit die een buisje met 3 aansluitingen vastzet op het inlaatspruitstuk. Deze willen nog weleens dichtkolen en dat geeft ook vreemde storingen. Je kunt er zeer slecht bij, dus wij hebben het complete inlaatspruitstuk losgehaald en alles beter kunnen reinigen (gasklephuis ed). En inderdaad zat een van de aansluitingen, een klein vacuumslangetje zat daar op helemaal dicht. Deze hebben we met een boortje door moeten prikken en de auto loopt nu goed. Ik ga er vanuit dat het probleem hierdoor is veroorzaakt. Een foto zie je bij het volgende bericht.
Nog even extra dit:
[url=http://imageshack.us][img]http://img123.imageshack.us/img123/4309/...[/img][/url]
Weet iemand hoe je deze leiding loskrijgt en later weer vast?
[url=http://imageshack.us][img]http://img131.imageshack.us/img131/9554/...[/img][/url]
Bij de schrevendraaier zit een slangetje en die aansluiting was dus verstopt.
[quote=bijman]Je hebt gelijk Alex, maar het gasklephuis vervangen is daar op dat forum ook niet altijd de oplossing gebleken. Ik hou er niet van om op de gok een onderdeel te vervangen van een paar honderd euro, zonder zeker te zijn dat die stuk is. Vooralsnog eerst de tip van de Volvo-dealer eens opgevolgd en die hield in dat er onder het inlaatspruitstuk een banjo bout zit die een buisje met 3 aansluitingen vastzet op het inlaatspruitstuk. Deze willen nog weleens dichtkolen en dat geeft ook vreemde storingen. Je kunt er zeer slecht bij, dus wij hebben het complete inlaatspruitstuk losgehaald en alles beter kunnen reinigen (gasklephuis ed). En inderdaad zat een van de aansluitingen, een klein vacuumslangetje zat daar op helemaal dicht. Deze hebben we met een boortje door moeten prikken en de auto loopt nu goed. Ik ga er vanuit dat het probleem hierdoor is veroorzaakt. Een foto zie je bij het volgende bericht.
Nog even extra dit:
[url=http://imageshack.us][url]http://img123.imageshack.us/img123/4309/...[/url][/url]
Weet iemand hoe je deze leiding loskrijgt en later weer vast?[/quote]
Ja, zie;
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?...
Daar heb ik een oplossing gegeven, ondersteund met foto's.
Succes
18 jaar
[quote=bijman][url=http://imageshack.us][url]http://img131.imageshack.us/img131/9554/...[/url][/url]
Bij de schrevendraaier zit een slangetje en die aansluiting was dus verstopt.[/quote]
Zit wat jij bedoeld misschien aan de zijkant van het inlaat spruitstuk?
Met een diameter van ongeveer 30 mm en driehoekig "buisjes" die in het uitlaat spruitstuk zit?
Meet vermoedelijk de druk in het uitlaatspruitstuk?
Ik voornoemde los gehad, is mij niet opgevallen dat deze dicht zat.
Onder het inlaatspruitsuk zit bij mij niets, alleen bevestiging voor beugel.
Heb jij het misschien over een 2.4 met turbo?
18 jaar
Ja Alex, 2.4 met turbo, maar dat staat er ook bij hoor, (zie eerste vraag). Het buisje is niet zo groot. De diameter isongeveer 8 mm en er zitten 3 ansluitingen aan zoals op de foto is te zien. Dit buisje zit met een banjobout (door de opening) vastgeschroefd op het inlaatspruitstuk rechtsonder.
Als je het gasklephuis verwijdert (hebt) kun je onder het inlaatspruitstuk door bij het slangetje komen, je kunt dan het orginele slangetje verwijderen van het dunne pijpje en door een langer slangetje te monteren kun je controleren of je er door kunt blazen, ook met een boortje kun je er net bij (als het pijpje dicht zit), alleen de banjobout kan er zo niet uit (loopt tegen de dynamo).
[quote=Volvo-Specialist]Als je het gasklephuis verwijdert (hebt) kun je onder het inlaatspruitstuk door bij het slangetje komen, je kunt dan het orginele slangetje verwijderen van het dunne pijpje en door een langer slangetje te monteren kun je controleren of je er door kunt blazen, ook met een boortje kun je er net bij (als het pijpje dicht zit), alleen de banjobout kan er zo niet uit (loopt tegen de dynamo).[/quote]
Heeft de "standaard" 2.4 (zonder turbo) dit slangetje ook? Zo ja, waar dan?
(Houd namelijk af en toe in en slaat dan over van gas [bi-fuel] op benzine, vooral met koude motor)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar