Volvo V70: geartronic schakelt slecht

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5 120 KW

Wanneer ik de automaat in de schakelmodus zet en ik rijd bv 70 km/h in 3de en ik schakel naar 4de doet hij dat in 2 stappen. Hij zit nooit van de eerste keer in de juiste versnelling.
Juist gezegd: als ik tegen 3000t/min in 3de rijd en ik schakel naar 4de gaat hij eerst naar 2600t/min en dan naar 2300t/min wat dan de 4de versnelling is. Dit gebeurt allemaal in een paar seconden. En het maakt niet uit van welke versnelling naar versnelling ik schakel, het is nooit van de eerste keer goed.
In vol automaat stand schokt hij soms bij het wisselen van versnelling en er treedt soms slip op.
Aan wat kan dit liggen? Zou een keer de olie verversen de oplossing bieden en zo ja? wat is de juiste manier om dit te doen?

grt

DAVID2014

Geplaatst door DAVID2014 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

rensk001 (0) PRO, 14 jaar geleden

Olieverversen en een software update van de automaat (tcm update)

rob9958 (0), 14 jaar geleden

Beter is het flushen van de automaatolie en niet slechts vervangen van oude door nieuwe olie!

En eerst de softwareversie checken die er nu in zit en dan eventueel (bij een nieuwe beschikbare versie) updaten.

DAVID2014 (0), 14 jaar geleden

Hoe moet je flushen?
Welke kleur moet eigenlijk de olie hebben want bij het checken van het niveau is de olie op de peilstok wat bruinachig van kleur.

rob9958 (0), 14 jaar geleden

David, kijk even op www.volvo-forum.nl en zoek op "flushen".
Hier vind je alle informatie!

Volvo-Specialist (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat de bak niet in een keer LIJKT te schakelen komt omdat de bak ook gebruikt maakt van de LOCK-UP om te schakelen, hij heeft zo geen 4 of 5 versnellingen maar lijkt er 7 of 8 te hebben waardoor de motor veel meer op een constanter toerental kan rijden en eerder kan "opschakelen" naar een hogere "versnelling" !!

Voor het afwijkend schakelgedrag (slip bij overschakelen) inderdaad automaatolie spoelen en nieuwste software laden !!

DAVID2014 (0), 14 jaar geleden

@rob: heb eens gekeken op de site, er staat veel in over flushen maar niet hoe het moet.
@volvo specialist: Dat klopt wat je zegt. als ik rustig optrek schakelt hij meer dan 5 keer, in de volautomaatstand wel te verstaan maar als ik manueel schakel hoort hij dat toch niet te doen? Als ik dan eens snel optrek gebeurt dit stappengeschakel veel ruwer alsof hij een misschakel doet. daardoor verlies ik veel aan trekkracht en gebeurt het optrekken ook niet lineair zoals dat in de automaatstand wel is.

grt

Highway (115) PRO, 14 jaar geleden

Automaat spoelen:
De motor starten en de olie van de bak aftappen via een oliekoelerslang dan weer olie bijvullen en dan weer aftappen. Zodat je ongeveer 6-9 liter gebruikt heb. Door iedere keer bijvullen en (aftappen met lopende motor via de olie koeler slang) spoel je de bak.

Gebruik ook de juiste ATF deze is bij de dealer te krijgen.

DAVID2014 (0), 14 jaar geleden

als de motor draait en ik tap af via de koelerslang totdat er geen olie meer uitkomt, moet de motor dan niet direct stilgelegd worden aangezien er dan geen olie meer op de automaat is? of moet je al aan het bijvullen zijn en tegelijkertijd aftappen ook.
langs waar wordt er dan eigenlijk bijgevuld en hoe snel komt die olie uit de koelerleiding?
Is dit dan een jobje dat je alleen kunt doen?

grt

Highway (115) PRO, 14 jaar geleden

Beter is het met 2 man te doen iemand zal ook de slang in een opvangbak moeten houden. De bovenste slang die in de radiateur geplugd zit is komt de bak olie uit. Zodra er geen olie meer komt de motor afzetten. De bak weer op peil brengen en het weer herhalen to dat je 6-9 liter gebruikt hebt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.