Hallo mensen: gedurende de vakantie kregen de kinderen een heet achterwerk. Het achterdifferentieel wordt snoeiheet, en stinkt (vreemd genoeg geen bijgeluiden). Nu is de cardanas al langer geleden verwijderd, omdat de haakse overbrenging en bak aan gort waren. Het achter diff wordt natuurlijk nog wel aangedreven door de achterwielen. HOE VERWIJDER IK DE ACHTERSTE AANDRIJFASSEN? Gewoon doorslijpen en eruit trekken zou het simpelst zijn (wanneer ze tenminste splines aan weerszijden hebben), maar kan dat ook?
Ik kan er nergens wat over vinden, dus ik vestig mijn hoop op jullie.
Alvast bedankt, gr, Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo mensen, is er dan heeeelemaal niemand die weet hoe de achterste aandrijfassen eruit moeten? (Of exploded vieuw tekeningen heeft oid) Ik wou dit weekend graag gaan sleutelen.
Gr., Hans
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Steekas en/of achterste keerring voor de steekas vervangen
Speciaal gereedschap:
999 5540
999 5045
999 5564
999 5659
999 5660
Steekas verwijderen
Laat de auto omhoog komen
Opmerking! Volg zorgvuldig de instructies voor het plaatsen van de hijsarmen. Wegslepen, banden verwisselen en rolbaantest .
Verwijder:
het wiel
de ABS-sensor. Tape de sensor op de spoorstang
steekasmoer, gebruik tegenhouder 999 5540 .
Opmerking! Ontkoppel de connector niet.
Onderdelen van de rem verwijderen
Verwijder:
de tegenhouder
de remklauw, hang deze op aan een draad om te voorkomen dat de remslang uitrekt
de bevestigingen van de mechanische kabel voor de handrem.
Onderdelen van de ophanging verwijderen
Verwijder:
de schroef tussen de spoorstang en het wiellagerhuis
de spoorstang uit het wiellagerhuis
het wiellagerhuis - de moer van de onderste draagarm
de schroef (tik deze met behulp van een koperen hamer naar buiten).
Busnok uit het wiellagerhuis ontkoppelen
Verwijder de moer voor de bovenste draagarm en het wiellagerhuis
Tik de busnok van de fusee
Gebruik een koperen hamer.
Wiellagerhuis verwijderen
Verwijder de bovenste moer van de draagarmbus
Haal het wiellagerhuis los uit de draagarm en de steekas. Hang het lagerhuis aan de stabilisatorstang. Gebruik haak 999 5045
Opmerking! Zorg dat u de mechanische kabel van de handrem niet buigt of de huls beschadigt.
Steekas verwijderen
Verwijder de steekas uit de eindaandrijving
Steek of tik een schroevendraaier tussen de homokinetische koppeling van de steekas en de eindaandrijving zodat de borgveer loskomt.
Verwijder de steekas. Zorg dat u de keerring in de eindaandrijving niet beschadigt.
Steekaskeerring vervangen
Keerring verwijderen
Verwijder de keerring
Gebruik een breekijzer.
Controleer of er geen resten van de keerring zijn achtergebleven in de eindaandrijving.
Bevestig de nieuwe keerring
Bevestig een nieuwe keerring
Smeer de keerring in met wiellagervet, O/N 1161241-3.
Druk de keerring op drevel 999 5564 .
Tik de keerring naar binnen totdat de onderzijde van de drevel tegen de stop in het eindaandrijvingshuis komt.
Steekas bevestigen
Steekas bevestigen
Bevestig de steekas in de eindaandrijving
Beschadig de keerring niet.
Duw de steekas stevig naar binnen zodat de borgveer in de groef grijpt. Controleer dit door voorzichtig aan de binnenste homokinetische koppeling te trekken.
Wiellagerhuis bevestigen
Bevestig het wiellagerhuis
Lijn het wiellagerhuis uit met de steekas en de busnok voor de bovenste draagarm.
Bevestig losjes een nieuwe borgmoer.
Draagarm en spoorstang bevestigen
Druk de onderste draagarm omhoog in de normale stand
Gebruik van spanner 999 5659 Normale stand
Lijn het wiellagerhuis uit met de onderste draagarmbus. Bevestig de nieuwe schroef met een nieuwe borgmoer.
Haak de spoorstang op het wiellagerhuis. Breng een paar druppels borgvloeistof aan op de schroef van de spoorstang.
Aandraaien:
de bovenste draagarmmoer tot 115 Nm
de onderste draagarmmoer tot 80 Nm
de schroef voor de spoorstang tot 80 Nm.
Verwijder het gereedschap.
Onderdelen van de rem bevestigen
Bevestig:
de remklauw. Gebruik nieuwe schroeven. Draai aan tot 60 Nm
de ABS-sensor. Smeer eerst de bevestigingsopening in. Draai aan tot 10 Nm
de klemmen van de mechanische kabel voor de handrem
tegenhouder 999 5540 . Smeer de steekasmoer in
een nieuwe steekasmoer. Draai aan tot 140 Nm. Draai aan onder een hoek van 60°.
Verwijder de tegenhouder.
Controleer het oliepeil in de eindaandrijving. Vul zo nodig bij. O/N olie, 1161329-6.
Bevestig het wiel aan de hand van Wielbouten aandraaien .
Bedankt voor de info. Ik ga het proberen.
Gr, Hans
15 jaar
hoi hans, sorry voor de late reactie op jou probleem maar als je te werk gaat vlgs. de officiële weg ben je wel even bezig. ik heb idd de achterste aandrijfassen doorgeslepen en vervolgens de delen met daarop het "abs tandwiel" teruggestoken in de naaf en de andere zijde uit het diff. gehaald. gaat snel en werkt perfect. gr.marc
15 jaar
Bedankt Marc, afgelopen weekend is hij al onder het mes gegaan,
-aandrijfas doorslijpen
- as uit differentieel wippen met schroevedraaier
- as losmaken met dop 36 bij lager (Wel 1,5 meter pijp op sleutel gezet)
- as met homokineet uit lager (doorgeslepen, dus kan nu schuiven, dus ophanging hoeft niet los)
- homokineet uit elkaar halen en korte stukje weer terug in lager en weer vastdraaien met doppie 36 om het gat te vullen, en voor de abs.
-halve homokineetjes weer terug in het diff. (Kon niet aftappen, althans, zag geen plug)
Bedankt voor de hulp.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar