Het betreft hier een v70 2.5 tdi uit 1999 de auto heeft inmiddels 200000 km. gereden. Nu is het zo dat ik bij stationair draaiende motor ernstige geluiden hoor vanuit de motor. Ik heb de distributieriem plus spanrol en waterpomp al vervangen ook de rollen en spanner van de multiriem zijn vervangen. krukas poelie is goed. Nu verdenk ik de vacuumpomp heeft iemand ervaring ? Het geluid betreft een soort getak (metaal geluid) af en toe heftiger en dan weer minder.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de vacuümpomp maakt inderdaad wel vaker een geluid, vervangen is de enige remedie.
Is waarschijnlijk de vacuumpomp, komt bij bijna elke tdi voor met die km stand. Als je de rem in trapt zou het even weg moeten zijn. Je moet de ijzeren staaf in de vacuumpomp vernieuwen.
dit zelfde probleem doet zich ook voor met de 6cilinders van de volvo 740td het is simpel werk, je hoeft geen nieuwe vacuumpomp te kopen maar een ring op vullen tussen de veer en de bout.het is veer moeheid.op vullen en hij gaat weer lang mee.
21 jaar
bedankt voor jullie reakties zodra de auto weer in de garage is ga ik mee aan de gang.
afgelopen vrijdag de vacuumpomp gedemonteerd en er een ring tussen veer en bout gemonteerd. vervolgens weer gemonteerd maar helaas geluid is niet weg. Dus een nieuwe is toch blijkbaar de enigste remedie in dit geval.
Dat met die veer gaat zowieso niet lukken omdat het getikker niet van die staaf komt.
Je zult gemerkt hebben dat met het demonteren de veer gewoon spanning had.
Het getikker komt uit de pomp en dat komt omdat hij vol motorolie zit.
Ik heb die pompen al vaker uitelkaar gehaald, schoongemaakt en voorzien van een nieuwe keerring.
Het probleem is dan voorlopig weer over.
21 jaar
Bedankt voor de tip maar ik hoor echt een hard getak klinkt als metaal tegen metaal Was dit bij jouw geval(len) ook het geval.
Neem van mij aan dat dat die klepjes zijn die dat harde getik veroorzaken.
Het enigste waar je goed op moet letten is hoe die klepjes erin zitten en dat je ze niet omdraaid.
21 jaar
Even een tip:
Op de vacuumpomp staat een vw/audi nummer.
Bij VW is de pomp bijna de helft van de prijs als bij de Volvo dealer.
Wat ik zelf met een v40 (bj 2000) heb meegemaakt:
Harde metaalachtige tikken in het vooronder. Het probleem zat 'm in de poelie van de dynamo. Dit is een slippoelie (ik weet hier niet de juiste naam voor) die weerstand, bij het bv aanzetten van de airco, in de multiriem kan opvangen. Bij mijn dynamo was die slippoelie vastgeslagen, gevolg; weerstandwisselingen in de multiriem werden door deze poelie niet meer opgevangen. Hierdoor "klapperde" de multiriem, wat metaalachtig klinkt. En dat met een riem van rubber.
Poelie van dynamo laten vervangen door een nieuwe, tevens de dynamo laten reviseren hij is er imeers toch uit. Totale kosten: 100 euro (niet bij Volvo dealer overigens). Probleem opgelost en draait weer als een zonnetje!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar