close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S40: Gescheurde multi-riem S40 1.9 TD

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD (model 2000)

Afgelopen week scheurde mijn multi-riem en aangezien ik bijzonder snel reageerde heeft de motor daarna nog circa 10 seconden gedraaid alvorens ik stil stond en de motor uitschakelde. Geen gekke motorgeluiden maar alleen hoorde ik het slaan van een stuk riem tegen de omliggende onderdelen. Vervolgens ben ik afgesleept en bleek dat er stukken van de riem tussen de distributie riem zijn gekomen. Mijn garage (niet Volvo) komt met de volgende reparaties: nieuwe distributie riem en spanrollen (allebei 70.000 km oud), waterpomp, multi-riem + spanner. Nadat dit allemaal vervangen is kreeg ik te horen dat de kleppen mogelijk de zuigers beschadigd hebben. Kortom totaal € 1200 tot € 1500 reparatie kosten. Graag hoor ik of iemand anders dit probleem ook heeft gehad en wat zijn ervaringen zijn. De motor draait nu wel maar slaat niet aan. Het is helaas de zoveelste reparatie aan mijn Volvo en ik wordt er moedeloos van (dit is allemaal al vervangen in de afgelopen 2 jaar: dieselpomp, airco fan, thermostaat, stuurpomp, ophangrubbers, stabilisatie stang, side markers gaan om de haverklap kapot, dashboard verlichting doet het nog voor de helft). Ik heb hem nieuw gekocht en heb er nu 230.000 km mee gereden maar dit is toch niet gebruikelijk? Alvast bedankt voor de reacties!

Geplaatst door

DickE (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de distributie riem en spanrollen, waterpomp, multi-riem + spanner al vervangen of nog niet ??

Want als je dit tegenkomt kijk je toch eerst of de kleppen de zuigers niet geraakt hebben (eenvoudig te controleren door de klepspeling te meten), en te kijken of de nokkenas nog op tijd staat en of het nokje niet van het nokkenas-tandwiel geslagen is.

Maar in ieder geval multiriem + spanner vernieuwen en controleren of de arm waar de spanrol aan zit makkelijk op - en neer gaat, en of er een vrijloop op de dynamo zit en of deze niet vast zit.

Als eerste bedankt voor je snelle reactie!

Volgens de garage moest ik de distributie en multi riem laten doen voordat hij verder kon analyseren. Op de waterpomp zit een aardige speling en hij raadde die ook aan. Nu draait alles vrij en staat alles op tijd maar hij weigert te starten. Het vervolg zou ongeveer 10 uur werk zijn; kop eraf en de beschadigde kleppen vervangen. Ik ben maar een klein beetje op de hoogte van autotechniek maar kun je de compressie meten per cylinder terwijl de motor niet aan slaat? In dat geval kun je toch zien welke kleppen beschadigd zouden zijn?

En als de kleppen de zuigers geraakt hebben is er dan nog meer schade mogelijk? En is hij dan het repareren nog wel waard. Zo te zien kost een andere circa € 4.000 (particuliere verkoop). Als ik het vandaag even snel optelde dan kom ik al gauw op een € 1.500 totaal met de kans op nog verdere kosten.

DickE 0

18 jaar

Mijn vrouw haar Alfa 156 1.8 ook distributie riem kapot, kleppen stuk, koprevisie, 1700 euro bij een universele garage, goede kennis.
Navraag bij Alfa dealer 2500+

Zit inderdaad nogal wat uren werk in, compressie is te meten met de motor af, bougie eruit, meter erop en startten zodat de zuiger toch werkt.

Als de klep in de cylinder valt is er meestal meer schade, en kan er ook een gat in een zuiger komen, eventueel drijfstang krom, drijfstang lager stuk, en zelfs krukas krom....

Met alle kosten die je al had weet je dat dit gerepareerde niet meer stuk gaat voorlopig, en voor 4000 een andere kopen kan je dezelfde kosten opleveren als tot nu toe.

Zo is ie niks meer waard, gerepareerd kan je er jaren plezier van hebben.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Hallo ik heb hetzelfde gehad. Distributieriem was vervangen bij een kilometerstand van 130.000 km. Multiriem knapte bij een kilometerstand van 180.000. Distributieriem was twee tanden verschoven. Auto is gerepareerd. Volvo dealer heeft alleen verzuimd om de spanrollen te vervangen, dus na 2.000 km weer hetzelfde euvel. Nog weer 1.000 km later liep klonk de motor weer alsof de distributieriem verschoven was. Kop is eraf geweest maar garage heeft niets kunnen vinden. Alles weer in elkaar gezet en de motor liep als vanouds. Dit alles bij elkaar kostte 1500 Euro

han huiskamp 0

18 jaar

[quote=DickE]Als eerste bedankt voor je snelle reactie!

Volgens de garage moest ik de distributie en multi riem laten doen voordat hij verder kon analyseren. Op de waterpomp zit een aardige speling en hij raadde die ook aan. Nu draait alles vrij en staat alles op tijd maar hij weigert te starten. Het vervolg zou ongeveer 10 uur werk zijn; kop eraf en de beschadigde kleppen vervangen. Ik ben maar een klein beetje op de hoogte van autotechniek maar kun je de compressie meten per cylinder terwijl de motor niet aan slaat? In dat geval kun je toch zien welke kleppen beschadigd zouden zijn?

En als de kleppen de zuigers geraakt hebben is er dan nog meer schade mogelijk? En is hij dan het repareren nog wel waard. Zo te zien kost een andere circa € 4.000 (particuliere verkoop). Als ik het vandaag even snel optelde dan kom ik al gauw op een € 1.500 totaal met de kans op nog verdere kosten.[/quote]
Je moet compessie meten door de motor met de startmotor rond te starten, je moet daarvoor de verstuivers verwijderen en om de beurt het compressie-meet hulpstuk inschroeven en dan rondstarten.

Aan de klepspeling kun je zien of er kleppen krom zijn, bij de kleppen die krom zijn is de steel "korter", dus een (veel) grotere klepspeling !!

Als de kleppen de zuiger geraakt hebben en krom zijn is aan de zuiger meestal niets van betekenis te zien, ik heb er al meerdere meegemaakt maar de zuigers kunnen nogal wat hebben.

Ik zou de klepspelingcontrole als eerste uitgevoerd hebben, nog voor de distributiereparatie !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.