close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 440: Gestotter en afslaan, wederom helaas...

Bouwjaar: 1992

Hallo allemaal,
M'n 440 heeft vandaag weer de geest gegeven. Af en toe onder het rijden stotteren en een keer of wat afgeslagen. Vorige keer was na onderzoek in de garage een draadverbinding aan het licht gekomen als de dader. Daarna een hele tijd storingvrij gereden. Kilometerstand is bijna 160.000. Volgens de Volvo dealer schijnt de dynamo van de 440 vaak rond die stand de geest te geven. Zijn er 440-rijders of kenners die hierover meer kunnen zeggen?
Oja... als hij WEL loopt dan loopt hij keurig. Alleen is 't natuurlijk zwaar balen dat je niet weet hoe lang hij loopt...
mvg
Peter

Geplaatst door

Peter Schouten (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Klopt als de dynamo niet of nauwelijks laad dan kom je stil te staan.

volvoxc90 0
badge

19 jaar

Hallo Volvoxc90,

Dan wordt 't dus toch weer een duur geintje... 'k Zal eens gaan kijken of ik aan een fatsoenlijke gereviseerde dynamo kan komen. Bedankt voor je reactie!

mvg
Peter

Hallo Peter,

Hier mijn tekst uit een ander topic dat ik gewoon gekopieerd heb.
Je moet maar even kijken wat je ervan gebruiken kunt...

Naar alle waarschijnlijkheid is de regelaar van je dynamo kapot, als je geluk hebt. Ik heb namelijk hetzelfde als jij meegemaakt, maar was mijn accu wat zwakker omdat 3 kamers niet zo vol waren...

Dit is een klein onderdeel dat aan de dynamo zit vastgeschroefd waarin tevens de koolborstels zitten.
Deze 2 koolborstels worden dmv veerdruk op de sleepringen gedrukt, die weer op de as van het anker (draait rond) in de dynamo vast zitten die weer draait met de bekende platte of V-riemen.

Als je de voornoemde voltmeter met draaiende motor op de accu laat meten en de aangegeven waarde is minder dan 13,5 volt, dan wordt de accu niet geladen !!!

Met de klap van een hamer op het huis van de dynamo kun je de koolborstels weer laten werken, mits deze niet helemaal op zijn.
Deze diagnose werd bij mijn Volvo 440 (145000km) door de ANWB (jawel) gesteld en gaf aan wat er vervangen zou moeten worden. Het verschil in spanning was heel goed te zien.

Regelaar bij de betere autospeciaal zaak: ¤ 39
Ruildynamo bij de betere autospeciaal zaak: ¤ 165

Regelaar bij de Volvo dealer: ¤ 106 (gemonteerd en wel dacht ik, maar misschien ook niet)
Ruildynamo bij de Volvo dealer: ¤ 305 (wel gemonteerd...)

Voor 39 eurootjes was ik klaar , omdat het relatief simpel zelf te doen is, mits de dynamo goed bereikbaar is. Bij een Opel Astra is het al een stuk moeilijker omdat de dynamo achter het blok zit.
Bij de Renaultmotor van mijn 440 zit het netjes linksvoor en kun je het zaakje er mooi afpakken.

Draadjes eraf, beschermkapje los, demonteren, sleepringen op inslijten van koolborstels controleren, nieuwe regelaar erop, starten en lopen.


We zijn benieuwd wat het geworden is...

Groet,
V4L

Hallo V4L,
Bedankt voor deze uitgebreide reactie. Ik zal de spanning van de week nog even checken. Afgelopen vrijdag heeft mijn 440 een dagje gelogeerd bij de dealer, ze hebben een slechte massaverbinding gevonden en her en der nog wat stekkerverbindingen gecontroleerd. Het resultaat ervan is tot nu toe bemoedigend. Alweer 200 km gereden zonder een enkele hapering - ik kwam eerst zonder stoten en bokken niet verder dan een kilometertje of tien... Dus het ziet er goed uit!
Ik zal middels verdere reacties op dit topic laten weten hoe de auto zich houdt en wat er verder nog ontdekt wordt. Dit in het kader van 'leuk & leerzaam voor later'.

met vriendelijke groeten,
Peter

Goedemorgen allemaal,
Je raadt 't niet, maar... ja hoor, weer mis! Sinds gisteren zijn de problemen met stotteren en afslaan weer terug. Het "verbruik" van deze auto staat nu op 1 dag garage per 500 kilometer... Iemand nog 'n idee wat er mis kan zijn?
mvg
Peter

meet zelf eens met een multimeter de spanning van de accu bij motor uit (moet ~ 12.5 volt zijn) en de spanning bij draaiende motor (tussen 13.8 en 14.2 volt)

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Hallo Sjaak,
Bedankt, maar ik heb 't ding tussen de middag naar de garage toe gereden. Ze beginnen me daar onderhand te kennen... ben benieuwd wat het resultaat is. Er werd nu o.a. aan de carburateurvoet gedacht.
mvg
Peter

Hallo allemaal,
Zoals beloofd een update op dit topic. De auto rijdt weer, na vervanging van de injector.
mvrgr
Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.