close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo XC70 2000: Gierend achter differentieel van Xc70 bj. 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 T

Beste allemaal,

Ik heb een Volo Xc70, automaat van 2000 het is de benzine uitvoering 2.4 T.
Wij dachten lekker op vakantie te gaan tot dat in de bergen in Belgie (na Luik) ineens de auto begon te zoemen/gieren aan de achterzijde.
Wij reden met een caravan achter de auto, het leek op het geluid van een defect wiellager.
Auto stopgezet en gekeken. We zagen gelukkig geen olielekkage dus verder rijden begon de auto te roken, opnieuw stil gezet en gerepatrieerd.
Thuis op onderzoek uit, bleek dat het geluid bij het achterdifferentieel vandaan kwam, geen wiellager dus.
Ik weet dat de banden conditie erg belangrijk is, toch maar weer gechekt, wat blijkt omtrek loopvlak voor is 211,5 cm en achter 215 cm, (verschil van 3,5 cm) profieldiepte is 2,5mm verschil tussen voor en achter.
Is het mogelijk dat hierdoor mijn differentieel defect is gelopen? is hier een oplossing voor? Wat zou ik moeten doen om de auto weer geheel voor elkaar te krijgen? Als de visco defect is geraak hoe merk ik dat dan? kan het gierende geluid dan ook vanuit het differentieel vandaan komen?
Tevens bleek het roken van het differentieel aan de voorzijde vandaan te komen, hiervan is de olie vervangen voor de originele olie, pijl was tevens te laag.
Alvast bedankt voor reactie

Geplaatst door

jovolvo (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Profiieldiepteverschil (voor->achter) van deze auto is MAX !!! 2 mm !!!!

Inderdaad, al met een paar milimeter profieldiepte verschil kun je in een paar honderd kilometer een haakse overbrenging "opstoken" !!! (ook met een goede visco-koppeling)

De noodoplossing is 2 wielen aan een zijde om te wisselen (V->A) zodat het gemiddelde profiefverschil zo minimaal mogelijk is. (of 4 nieuwe banden)

Is een bekend probleem bij generatie xc70's tot meen ik 2002. Ook mijn tussendifferentieel en viscokoppeling begonnen schurend/ratelend geluid te vertonen waarschijnlijk door te grote profielverschillen. Wel een dure grap (tussendifferentieel rond de EU 1.000 ex montage). Probleem schijnt niet meer voor te komen bij >2003 modellen.

Bartxc70 0

15 jaar

Overigens kwam geluid ook bij mij van voren en dat was de visco koppeling die dus gewoon kapot was. Enige optie is vervangen (meen rond de 350 EU). Tussendifferentieel is waarschijnlijk ook versleten. In de toekomst bij alle beurten goed op profiel laten checken. Mijn lokale garage heeft zich uitgebreid door volvo garage laten informeren (heel behulpzaam overigens) en deze bevestigde een en ander. De hele 4 wiel aandrijving bij deze generatie is een zwak punt maar dat openbaart zich pas rond de 150.000km.

Bartxc70 0

15 jaar

Hallo beste allemaal,

Eerst hele tijd rond gereden zonder diff achter (ging oke)
Vervolgens in feb. diff. vervangen, 4 nieuwe (dezelfde banden) en weer rijden.
Nu reeds 4000 km verder en geen problemen meer....
Diff wordt ook niet meer warm.

Dit probleem opgelost!

jovolvo 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC70 of stel zelf een nieuwe vraag.