close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: haperen bij vol gas volvo v40 t4

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9 turbo

Ik heb een volvo t4 en die hapert bij vol gas vooral als je een tijdje 120 hebt gereden als je dan flink gas geeft dan lijkt het net of de hele motor bonkt,het vermogen word dan ook iets minder .Ik heb de luchtmassameter al vervangen het is iets beter maar,zou dit te maken kunnen hebben met de ontsteking?Auto is uitgelezen en kwam luchtdruksensor uit(volgens mij heeft hij dat niet eens),verder niks.Auto loopt ongeveer 1op6 dus zuipt flink.
Wie zou mij dit uit kunnen leggen? Het is erg vervelend,auto stinkt ook,het ruikt binnen naar verbrand rubber (VERBRANDE RUBBER RUIKEN WE NIET MEER)

Geplaatst door

willemvv88 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een 1.9 turbo benzine?
wat bedoel je juist met motor bonkt?

klefroid 0

13 jaar

Ja een t4 is een 1900cc 16v met turbo en bonken kan je een beetje vergelijken met stotteren alleen het bonkt echt, alsof hij tekens een tiende seconden inhoud en dan een keer of 6 achter elkaar,en dan ga je het verbrande luchtje ruiken, en 3kwart gas is er niks aan de hand

willemvv88 0

13 jaar

Stinken zal de kat wel zijn die rood-gloeiend wordt door het verbranden van een te veel aan benzine.
Uiteindelijk sloopt dat je katalysator.

De meeste turbo-moteren die ik ken hebben een zogenaamde map-sensor (Manifold absolute pressure) wat in het Nederlands in luchtdruk vertaald kan worden. Soms hebben ze ook nog een aparte sensor die de buiten luchtdruk meet met dezelfde vertaling.
Lijkt me dat er ergens toch wel een probleem is. Ook gezien het hoge brandstofverbruik.

Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

oldford 0
badge

13 jaar

ja uitlaat is helemaal dicht (ook net apk gehad) zou het niet de lambda sensor kunnen zijn? en ik doe er altijd 98 in, de termostaat is ook net vervangen (90c)ik ga er mee aan de slag,ff uitzoeken waar die map sensor zit
bedankt voor de snelle info

willemvv88 0

13 jaar

Lambda sonde kan, maar er zijn meer sensoren die het kunnen veroorzaken zoals koelwater temperatuur.
Wordt meten met een voltmeter of uitlezen en signalen goed kontroleren.

oldford 0
badge

13 jaar

dank u

willemvv88 0

13 jaar

Misschien is het een turbo inlaat slang. heb wel eens verhaal gehoord dat deze te week wordt en dan wanneer je veel vermogen vraagt deze dichtklapt.

machiel88 0

13 jaar

het is ook heel vreemd de ene keer heeft hij echt veel meer power als de andere keer ik snap er niks van dan doe je vol gas en dan voel je echt dat hij inhoud,je merkt dat de auto wil maar hij houd gewoon in... Dus dat slang dichtknijp verhaal zal ik is naar kijken.Maar word ie week als het warm word?

willemvv88 0

13 jaar

[quote=willemvv88]het is ook heel vreemd de ene keer heeft hij echt veel meer power als de andere keer ik snap er niks van dan doe je vol gas en dan voel je echt dat hij inhoud,je merkt dat de auto wil maar hij houd gewoon in... Dus dat slang dichtknijp verhaal zal ik is naar kijken.Maar word ie week als het warm word?[/quote]
Als je het in % uitdrukt hoeveel vermogenverlies denk je te hebben?
Bij een benzine turbo voel je het wel goed het verschil, koud tegen warm weer.
Maar deze tijd van het jaar zou je dat wel niet mogen merken.

Als die slang inklapt terwijl je volle gas geeft .... dan zou hij minnimum voor even volledig moeten versmachten of het moet zijn dat hij niet volledig dicht klapt?
Probeer eens even te rijden zonder luchtfilter zodat hij minder hard vacum wordt getrokken...

Als je volle gas geeft in het dan onmiddelijk dat hij inhoud of na enkele sec. ?

En is dit probleem zo ineens ontstaan? of na onderhoud of wat dan ook....?

klefroid 0

13 jaar

Het is al vanaf het begin (3maanden terug),ik merkte het gelijk maar ik denk dat ze heel lang hebben doorgereden met een kapotte thermostaat (heb het al vervangen) de auto werd op de snelweg rond de 55 graden (gaf de digitale klok aan). Het aantal procent is moeilijk het is allemaal niet constant,het fladderd echt,soms is hij even heel snel en dan houd hij direct in (ong 30procent) maar als je 150 rijd en dan plankgas doet is hij best vlug (sneller als m'n cupra) dus waar het dan aan ligt? Bij vol gas maakt de auto voor mijn gevoel meer kabaal en getril dan dat hij vooruit komt.Toen ik m'n luchtmassameter had vervangen leek het erop dat het beter was maar hij begint nu ook meer te hakkelen (bij vol gas) het is echt een raadsel. En de eerdere mogelijke oplossingen dat hiervoor is gemeld was het ook allemaal niet.

willemvv88 0

13 jaar

Ik heb net m'n bobines vervangen auto loopt beter,maar het grootste probleem was de brandstofpomp (maakte een malend geluid.) Dus bedankt voor alle info,van mij part kan deze dicht.

willemvv88 0

13 jaar

is de brandstofpomp dan nu vervangen ?

sjaak10918 0
badge

13 jaar

sjaak: nee nog niet maar dat moet het wel naar alle waarschijnlijkheid zijn. Als dat het niet is.....Je merkt ook dat hij gewoon te weinig krijgt (soms)

willemvv88 0

13 jaar

zou ik eerst eens kijken of de brandstofpomp wel voldoende brandstof uit de tank kan zuigen (verstopping, geknikte slang, vuil filter, vuil in de tank dat soms voor de aanzuigleiding komt, water in de tank (loopt ie ook slecht op), eigenlijk zou je eerst de tank moeten schoonmaken.

sjaak10918 0
badge

13 jaar

Dat is ook een idee maar ja kan horen aan de pomp dat het niet goed meer werkt (garage naar laten luisteren). Heb je een tip hoe ik het beste m'n tank leeg kan maken (zuigen?) heb het namelijk nog nooit gedaan. Maar met een verstopping of geknikte slang moet ik er toch altijd last van hebben?

willemvv88 0

13 jaar

Probleem manifisteert zich voornamelijk als je veel brandstof nodig hebt, als ik zo lees........ en dan kan de brandstofaanvoer net te weinig zijn.

kan me voorstellen dat de pomp begint te rammelen als ie niet genoeg aan kan zuigen, en helaas lijdt de pomp daar van.
En als je de pomp vervangt zonder naar een mogelijke oorzaak te kijken, komt het vast weer terug.

Lijkt me dat de tank, leidingen en evt filter (dat al gecontroleerd ??) schoonmaken minder kost dan de pomp vervangen, dus de moeite waard om (zelf) te proberen. (ken de auto niet dus daarin kan ik je geen advies geven, maar is misschien gewoon een kwestie van doen en zien wat je tegen komt)

sjaak10918 0
badge

13 jaar

Dat klopt als ik het zal vervangen kijk ik natuurlijk zoveel mogelijk na,ik hoop dat het een kwestie is van schoonmaken,bedankt voor de info ik laat weten als het daadwerkelijk het probleem is.

willemvv88 0

13 jaar

Ik heb dit probleem al verschillende keren voorbij zien komen. Vaak komt dit door verkeerde bougie's. De B4194T loopt alleen echt goed op de originele bougie's. Met andere merk bougie's gaat hij na verloop van tijd de bovengenoemde problemen vertonen.

Stylo Kicking 0

13 jaar

hallo laurens even een vraag over de bougies,ik heb die discussie al vaker gehad maar ik kan niet geloven dat de origine beter vonken als de titanium bijv. Ik heb pas gehoord dat na het maken van de t4 een aantal terug zijn geroepen vanwege de computer? Ik ken een jongen met precies hetzelfde probleem als mij en wij denken dat het de turbo is...hij heeft echt ALLES vervangen wat ermee te maken kan hebben.en nog wat ik hoor een blazend raar geluid ergens bij m'n kachel blazer vandaan (links) als de turbo er zo'n beetje bij komt,wie kan mij vertellen wat dat is,mischien heeft dat er wel mee te maken

willemvv88 0

13 jaar

hallo,

Het beter vonken van een titanium bougie ten opzichte van een originele volvo turbo bougie staat hier buiten. De titanium bougies zijn vaak ook nog duurder... Het gaat erom dat de turbomotor van volvo hier niet over kan. Druk er een setje originele bougies in en je kunt het een 50 tot 60.000 km volhouden. Heb het bij mijn eigen ook gehad. Originele erin en nooit meer de beschreven problemen gehad.

Stylo Kicking 0

13 jaar

ik ga ze morgen gelijk halen,hoop dat je gelijk hebt dan kost het niet veel.

willemvv88 0

13 jaar

En bestel ook meteen een setje nieuwe bougiekabels, die gaan regelmatig kapot bij een S/V 40 turbo !!

die zijn nog prima zijn nog niet oud

willemvv88 0

13 jaar

Probleem is verholpen nieuwe originele bougies en nieuwe bobine stekkers (waren verrot) bedankt voor alle informatie auto rijd weer super

willemvv88 0

13 jaar

auto reed even super...

willemvv88 0

13 jaar

Ik heb nu iets vreemds ontdekt,als ik de auto laat draaien en ik trek 1 voor 1 de stekkertjes van het injectiecysteem los (en weer erop),en daarna het contact een paar keer aan en uit,en als het lampje van de motorstoring uit gaat,(zonder dat ik in de auto hebt gereden) loopt hij 3 dagen als een trein,daarna komen de problemen weer langzaam terug..Ook ploppen uit de uitlaat met gas los laten.
Wie kan me vertellen wat dit is???

willemvv88 0

12 jaar

Ik ben er van bewust dat dit een ouder topic is, maar ik ben juist vanwege het beschreven probleem lid geworden hier. Mijn volvo v40 t4 heeft namelijk exact hetzelfde probleem als beschreven door Willemvv88 en ik zou ook graag in contact komen met hem over wat uiteindelijk de oplossing geweest is.

(Ook hier bokkende motor/turbo bij vol gas, bougies al vervangen, probleem tijdelijk verholpen. Nu is het probleem weer terug, ook rook ik brandlucht vanmiddag. Bougie kabels waren oké volgens garage monteur. )

Is het mogelijk om met Willemvv88 in contact te komen?
Mvg WvE

WvE 0

10 jaar

[quote=WvE]Is het mogelijk om met Willemvv88 in contact te komen?[/quote]
Bij zijn naam staat E mail.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Hoi Paul,
Bedankt voor uw reactie, email is onderweg!
Nu maar flink duimen dat het destijds opgelost is bij de heer Willem.

Gr. WvE

WvE 0

10 jaar

Beste WvE, ik heb ook hetzelfde probleem. Ik ga je een mailtje sturen of we kunnen het via deze weg afhandelen zodat andere er ook profijt van hebben.
Gr. Lennard

lennemen75 0

9 jaar

Ik heb net als jullie hetzelfde probleem met mijn V40 T4 uit 1998.
2 nieuwe bobines, 1 lambdasonde verder. maar die waren ook echt defect.
Ik moet nog wel beide bobinestekkers vervangen.
weten jullie waar ik die los kan kopen? Ik kom alleen een complete kabelboom tegen a €500.

Hebben jullie verder al een goede oplossing gevonden voor het inhouden/stotteren van de motor bij volgas? Ik heb het nu ook bij kwart gas.

Ik heb wel originele bougies volgens de vorige eigenaar maar misschien zijn deze aan vervanging.
Ik moet de onderhoudshistorie nog even nakijken voor wanneer deze erin zijn gegaan.

lennemen75 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.