close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S70: hevig trillen boven de 100 km/h

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Sinds kort ervaar ik flinke trillingen op hogere snelheden.

het zijn niet de trillingen die je bij een onbalans in de wielen ervaart, dan heb je bij 80 en 120 zeg maar trillingen in de auto.

de trillingen die ik ervaar worden erger naarmate je harder rijdt.
- tot 80 heeeel licht voelbaar in de stoelzitting.
- tussen 80 - 110 lichte trillingen in de middenconsole ( daar leun ik met mijn rechterbeen altijd tegenaan)
- tussen 110 en 145 nemen de trillingen toe, zeer hinderlijk maar nog wel berijdbaar
- boven de 145 begint de auto dusdanig te stuiteren dat je gewoonweg vaart moet minderen omdat het gevaarlijk wordt. dan trilt ook echt de hele auto, dus bijvoorbeeld ook het stuur, alsof je constant over grote hobbels aan het rijden bent.

tot 130 heb ik bijvoorbeeld een stil stuurt, geen trillingen, boven de 145 gaat het hele stuur ook heen en weer.

gevoelsmatig heb ik met een volle benzinetank iets minder snel last van de trillingen.

ik weet niet of dit er ook mee te maken heeft, maar ik vind bij het rijden over richels en putdeksels het net is alsof er geen demping is (bandenmaat 205/50/16") , alsof je van een geldmunt zou kunnen zeggen of ie kop of munt op de weg ligt, maar op een onconfortabele manier en niet op een sportieve manier. bij de micra van mijn vriendin worden dit soort kleine drempels veel beter verwerkt. het doet me denken alsof je op een fiets zonder vering en met houten wielen rijdt zeg maar.
heb ook het idee dat ie met zijwind wat meer trilt.

onder de auto zitten de standaardbandenmaten en hij is niet verlaagd.

pffff, weet iemand misschien waar het aan kan liggen?

Geplaatst door

sappie (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

missch schokdemper(s) kapot? Ik weet niet hoeveel km de auto gereden heeft, maar als het richting 2 ton gaat, kan dat goed zijn, dat dat het is.
Kun je ook ff controleren, door de vering in te drukken en kijken hoever je de auto in kan laten veren. Dit is het eerste waar ik aan denk.
Mocht de vering het niet zijn, laat dan toch een keer de wielen balanceren, je weet nooit en zijn op zich de kosten niet.

Grt W...

ex-monteur 0
badge

15 jaar

Zijn de banden niet gecupt?

Highway 625
badge

15 jaar

banden zijn niet gecupt, zowel voor (michelin) als achterbanden (bridgestone) hebben nog geen 2.500 km gereden. zijn pas 1½ maand oud.

sappie 0

15 jaar

vering al gecheckt?

en is er verandering in rijgedrag/wegligging? behalve dan dat ie wat oncomfortabeler is?

ex-monteur 0
badge

15 jaar

[quote=ex-monteur]vering al gecheckt?

en is er verandering in rijgedrag/wegligging? behalve dan dat ie wat oncomfortabeler is?[/quote]
vind zelf dat als ik bijvoorbeeld op de achterbank ga zitten, vrij ver doorzakt, schrok er de eerste x een beetje van.

om nu te zeggen verandering in wegligging vind ik lastig, heb de auto pas 3 maanden. wel vind ik dat ie trillerig is met forse zijwind.

sappie 0

15 jaar

Het kan zijn dat de schokdempers achter versleten zijn wat betreft de wegligging.

Trilling als het een gewone voorwielaangedreven volvo is kan na mijn idee alleen aan de wielen liggen.
Kromme velg niet goed gebalanceerd of iets dergelijks. Mijn ervaring is dat michelin het goed doet op dit type.

Kijk nog eens goed naar de achterwielen. Hoe zien de achterremmen er uit vooral de schijven.
Trilling van de remmen kan eindelijk alleen bij remmen maar je weet nooit.

Wissel de wielen is van voor na achter.

Highway 625
badge

15 jaar

Ook mij lijkt t idd onbalans te zijn.
Zelf steldde je in je eerste post dat t geen typische onbalans trillingen zijn. Echter, als er op de 8erwielen onbalans is, voel je dat in je stoel eerder dan in het stuur.
Misschien is het bij deze wagen wel in combinatie met een slechte schokbreker. Dat zou het ook nog kunnen verklaren.
Als je de 8ervering een paar keer vlak 8er elkaar stevig indrukt, (via de dorpel van een geopende kofferbak bijv.) en je laat m dan na een paar keer los, hoe vaak blijft ie dan nadeinen?

ex-monteur 0
badge

15 jaar

de reden waarom ik de velgen niet verdenk is omdat de twee velgen met michelin banden voor uitvoerig gecontroleerd zijn wegens een eerdere onbalans die niet weg wilde gaan.
Na controle zijn deze voor geplaatst en sindsdien geen trillingen meer in het stuur gehad.

de banden die voor zaten (bridgestones) zijn verhuisd naar de achterbanden. toen deze voor zaten, geen probleem ermee.

doordat ik de velgen niet verdenk (dit wil niet zeggen dat het dan toch wel verstandig is om deze nogmaals te laten controleren) ben ik dus eigenlijk op zoek naar een andere oorzaak die mijn klachten kan veroorzaken.

sappie 0

15 jaar

Is de trilling constant of varieert de frequentie bij constante snelheid?

Kan ook nog zijn dat er een loodje van de velg is afgevlogen en dan is ie uiteraard in onbalans...

ex-monteur 0
badge

15 jaar

Ik heb precies hetzelfde gehad met een BMW, enige verschil dat de demping van die auto altijd prima was, en een BMW natuurlijk achterwiel aangedreven is. Uiteindelijk bleek het bij mij te gaan om een kapot stuurhuis, wat veroorzaakt was door kapotte stuurkogels. Dat het veroorzaakt werdt door de stuurkogels bleek pas nadat ik en 2e stuurhuis kapot had gereden :(

peterpostma 0

15 jaar

[quote=ex-monteur]Is de trilling constant of varieert de frequentie bij constante snelheid?

Kan ook nog zijn dat er een loodje van de velg is afgevlogen en dan is ie uiteraard in onbalans...[/quote]
de trilling is constant, wordt alleen erger naarmate de snelheid toeneemt.

loodje zou kunnen. van de week zal ik de velgen in ieder geval laten nakijken, maar even met de goedkoopste optie beginnen..

sappie 0

15 jaar

[quote=peterpostma]Ik heb precies hetzelfde gehad met een BMW, enige verschil dat de demping van die auto altijd prima was, en een BMW natuurlijk achterwiel aangedreven is. Uiteindelijk bleek het bij mij te gaan om een kapot stuurhuis, wat veroorzaakt was door kapotte stuurkogels. Dat het veroorzaakt werdt door de stuurkogels bleek pas nadat ik en 2e stuurhuis kapot had gereden :([/quote]
das balen inderdaad. waren trillingen je enige klacht met de stuurkogels of ging dit ook samen met andere klachten en/of geluiden?

sappie 0

15 jaar

[quote=peterpostma]Ik heb precies hetzelfde gehad met een BMW, enige verschil dat de demping van die auto altijd prima was, en een BMW natuurlijk achterwiel aangedreven is. Uiteindelijk bleek het bij mij te gaan om een kapot stuurhuis, wat veroorzaakt was door kapotte stuurkogels. Dat het veroorzaakt werdt door de stuurkogels bleek pas nadat ik en 2e stuurhuis kapot had gereden :([/quote]
Echter, in dit verhaal zijn de trillingen als eerst in de stoel voelbaar en de rest van de auto en vervolgens pas in het stuur.
Dit wekt sterk mijn vermoeden dat de trillingen van 8eren komen...

ex-monteur 0
badge

15 jaar

[quote=ex-monteur][quote=peterpostma]Ik heb precies hetzelfde gehad met een BMW, enige verschil dat de demping van die auto altijd prima was, en een BMW natuurlijk achterwiel aangedreven is. Uiteindelijk bleek het bij mij te gaan om een kapot stuurhuis, wat veroorzaakt was door kapotte stuurkogels. Dat het veroorzaakt werdt door de stuurkogels bleek pas nadat ik en 2e stuurhuis kapot had gereden :([/quote]
Echter, in dit verhaal zijn de trillingen als eerst in de stoel voelbaar en de rest van de auto en vervolgens pas in het stuur.
Dit wekt sterk mijn vermoeden dat de trillingen van 8eren komen...[/quote]
de trillingen komen volgens mij van achteren, stuur is trillingsvrij. tot 135 km/h voel je het het meest in de stoelzitting, daarna gaat de hele auto "los" ..

weet niet wat normaal is of wat indicatief is, maar heb net even de vering gemeten door te kijken hoe ver de auto zakt als ik op de achterbank ga zitten.
de auto zakt 1½ cm wanneer ik op de rand van de achterbank zit (zodat ik het hoogteverschil zelf nog kan meten). bij het instappen zakt ie dan denk ik 2 cm om vervolgens weer iets terug te veren naar de 1½ cm.
ik weeg 90 kg

(auto van 2000 - 150.000 km gelopen - 1414 kg)

is dit een normale verlaging?

sappie 0

15 jaar

ik zal het verkeerd hebben inderdaad, bij mij kwamen de trillingen puur uit de voorkant en in het stuur. Als ik rechtuit reed was er niets aan de hand, als ik harder dan 110 reed en ik gaf een tikje aan het stuur, dan begon het stuur te trillen. Naarmate ik dan harder reed begon het stuur, en uiteindelijk de hele auto onmogelijk hard te trillen.

Het leek me bekend voor te komen, maar ik heb ook alleen maar door schade en schande op mn oprit leren sleutelen :>

peterpostma 0

15 jaar

wat betreft die vering. door in de auto te gaan zitten en kijken hoever ie doorzakt, kan ik nix afleiden. je moet als het ware de auto laten stuiteren door een paar keer vlak 8er elkaar de auto in zn vering te duwen. vervolgens als je daarmee stopt kijken hoelang de auto nadeint.
Als je niet snapt wat ik nou precies bedoel (dat is ook erg moeilijk in woorden uit te leggen) rij dan even langs een garage en laat de schokbrekers testen, dan weet je gelijk of ze in orde zijn. En doe ook gelijk dan die wielen balanceren.

Ander advies kan ik niet geven...

ex-monteur 0
badge

15 jaar

waar een vraag is moet ook een oplossing zijn.

vandaag even de banden laten uitbalanceren bij de lokale bandenboer. ik had hier ook mijn voorbanden laten doen en het leuke is ook dat je erbij kan blijven staan en meekijken.

1 band hadden ze een kwartslag gedraaid (laagste punt velg samenvallend met hoogste punt band) en de boel wederom gebalanceerd.

vanavond even de 170 snel aangetipt en de gigantische bokkensprong die de auto eerst had (onbestuurbaar bijna) is weg.
wat dat betreft echt een vooruitgang van 95% in deze!!!!

voel nog wel op alle snelheden een heeeeeele lichte vibratie. ik denk dat dit laatste kleine deel te wijten zou moeten zijn aan een ophangrubber of de schokdempers....

maar vooralsnog rijdt het comfortabel genoeg om de portomonnaie voorlopig even te sparen.

uit pure voorzorg ga ik op termijn zowiezo de schokbrekers nog laten vervangen, maar nu ff niet...

sappie 0

15 jaar

Hallo, zelfde probleem had ik tot voor kort ook op een volvo S60.
Tussen 80 en 140 km/h hevige trillingen door de complete auto.

Bij mij bleek dat een achterremklauw niet vanzelf weer vrij kwam, en de remschijf werd hierdoor flink heet.

Andere remklauw geplaatst, en probleem opgelost.

harryvoortman 0

15 jaar

fuseekogels controleren
en de hoesjes loshalen en kijken dat ze niet vol bagger zitten
voel je met de hand en bandijzer (soms)geen speling maar is er wel als je rijd(grotere krachten)

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S70 of stel zelf een nieuwe vraag.