auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V70: hikken/inhouden

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: b2524t

hallo,
ik heb sinds kort een volvo v70.bj 97.b5254t. heeft echter een klein probleempje.
tijden het rijden af en toe een klein schokje. (het is niet de airco die inschakeld)
volgende is al gedaan:
nieuwe bougies-kabels-rotor-kap. alle slangen gespoten met remmenreiniger, voor eventuele valse lucht.
ik heb het gevoel dat hij licht inhoud bij gasgeven. heb daarom het brandstoffilter vervangen. bracht ook niets.
iemand ideen?

Geplaatst door

ed79 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

luchtdruksensor? luchtmassameter? egr klep? is het vanaf een bepaald toerental?

willemvv88 0

13 jaar

is de luchtdruksensor die sensor die op het inlaatspruitstuk hoort te zitten? (map sensor?)
die zit bij mij namelijk voor bij de koplamp op een steuntje en daar zit alleen maar een stekker op. verder geen slang of iets.
zijn alle v70s uitgerust met zo een sensor?
hikje (dipje) kan bij elk toerental gebeuren. ook als je op cruse control rijd.

ed79 0

13 jaar

Het is inderdaad de map sensor en er zit geen slangetje aan,volgens mij vanaf bj 98 zitten het vooraan onder zo'n zwart kunstof kasje,ik weet niet of je een turbo hebt? Anders zijn alle modellen met turbo vanaf 98 tot meen ik 2001 hetzelfde,en zo'n hikje bij elk toerental zal toch denk ik eerder in je ontsteking zitten.

willemvv88 0

13 jaar

ik heb hem nog eens goed bekeken, maar wat meet die sensor nou eigenlijk dan. hij zit gewoon in de omgevingslucht. het is een low pressure turbo motor. 193 pk

ed79 0

13 jaar

ik kan geen fotos plaatsen

ed79 0

13 jaar

meet het vacuum van het inlaatspruitstuk als ik het goedheb

willemvv88 0

13 jaar

ik ben er mee bij de dealer geweest. uit laten lezen. en zij kunnen geen foutcodes vinden.
word dus waarschijnlijk een mooeilijk verhaal.

ed79 0

13 jaar

De bedoelde sensor meet de ....buitenluchtdruk, als referentie voor de hoogte waar gereden word (is ijlere lucht in de bergen op grote hoogte), hierbij word het mengsel aangepast aan de gereden hoogte ( = geringe buitenluchtdruk).

oke duidellijk antwoord. dan zit die sensor er dus niet voorniets. zijn er nog trukjes om wat dingen ui te sluiten. ik heb wat gelezen over het brandstofpomp relais, dat wel een problemen geeft. kan dit hier iets mee te maken hebben?

ik heb nog wel de nokkenas sensor en de bobine van een andere auto eeven omgezet.
maar helaas.

ed79 0

13 jaar

ik heb vandaag een nieuw brandstofpomprelais erin gezet. het blinkt weer mooi, maar ik ben er niets mee opgeschoten.
wie weet wat een slecht werkende luchtmassameter voor een rijgedrag opleverd?

ed79 0

13 jaar

Auto is 2 weken weggeweest , hebben ze er mee rondgereden met laptop erin. Niks geks gevonden. Het was toen erg mooi weer 20 graden.
Nou is mij opgevallen dat het hikje meer voorkomt bij een buitentemperatuur van bvc 10 graden.
welke sensoren zijn buitentemperatuur gevoelig. ( lmm / lambda)
gr ed

ed79 0

13 jaar

Rechtstreeks reageren op buitentemperatuur: luchtmassa meter en lucht temperatuur sensor.
Indirect bijvoorbeeld de koelwater temperatuur sensor. Motor temperatuur kan ook iets anders zijn bij koud weer.
Ik heb 1 keer een water temperatuur sensor gehad die precies bij 72 graden verkeerd aan gaf (-20). Bij 70 en 74 was het weer goed.
In koud weer had je daar af en toe last van omdat de motor vrij ver gekoeld werd. Was geen Volvo, maar het geeft aan wat KAN.

oldford 0
badge

13 jaar

temp sensor is vervangen samen met een nieuwe thermostaat. waarden sensor waren inderdaad niet helemaal lekker.
ik ben zo bang dat het een bodemloze put word, heb al veel vervangen:
coplete ontsteking
brandstoffilter en pomp en relais.
andere nokkenassensor
andere krukassensor
naar de dealer geen foutcodes
wat geeft een slecht werkende luchtmassameter voor een rijgedrag?

ed79 0

13 jaar

Symptomen van een slecht werkende luchtmassa meter (meestal geeft deze dan te weinig aan) lopen van hikken tot aan inhouden/stoten.
Is alleen rijdend goed te testen (door uit te lezen) bij een vol gas acceleratie proef.
Of een keer een andere proberen.
Als de fuel trim (of leerwaarde) kan worden uitgelezen geeft dat een aanwijzing voor een defecte/slecht werkende lucht massa meter.
Als de fuel trim behoorlijk positief is, dan wordt er te weinig lucht gemeten. N.B. KAN ook valse lucht zijn.

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.