Dag,
Ik heb een Volvo V40 1.9D 102pk uit 2000. Mijn auto heeft vrij plotseling een hoog brandstofverbruik en variabele prestaties. Dat kenmerkt zich door ineens sneller te gaan rijden (niet overduidelijk, zodat een monteur het niet merkt) of langzamer. Het doet zich vooral voor tot 2000 toeren (of ik merk het dan niet meer vanwege de inzettende turbodruk?). Ook het toerental is af en toe variabel, maar over het algemeen laag. Ik heb nu ook 4x ervaren dat de auto tijdens het rijden op cruisecontrol ineens een flinke duw geeft en daarna weer direct terugvalt op de ingestelde snelheid.... Ik denk aan luchtproblemen, brandstofpomp of vuiligheid? De EGRklep en het spruitstuk waren flink vervuild, maar hij heeft ook net een APK gehad waardoor dat kan zijn. EGR is gereinigd...geen oplossing. Ik wordt er gek van en de garage weet het niet. Computer zegt niks. Wie weet iets??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Erwin,
Ik denk niet dat het lucht is. Die zou je kunnen vinden door een doorzichtig stuk in de brandstofleiding te plaatsen.
De vervuiling van EGR-klep en spruitstukken komt niet alleen van de roetmeting, integendeel, je zult dan eerder een deel van de opgebouwde vervuiling wegblazen.
Mijn schatting is dat er iets in je brandstofpomp niet lekker zit. Waar je mee kunt beginnen, is dieselsysteemreiniger in je tank te gooien. Baat het niet, het schaadt ook niet (10 euro) en als het werkt, kom je er goedkoop vanaf.
Succes, Thijs
turboslang wil wel eens scheuren, (bij thermostaathuis, bouten van de brandstofpomp wil wel een loslopen en gaat los zitten, riem te slap enz. brnadstofpomp gaat nooit kapot.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar