Volvo V50: immbolizer/anti-skid serveice vereist/verminderd motor vermogen

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4162T, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 84

Beste mensen,

Mijn V50 heeft de afgelopen maanden regelmatig storingen. Mijn garage heeft al van alles geprobeerd, maar kan het probleem niet vinden. Ik zit met mijn handen in het haar, de auto is verder helemaal in orde, nu wegdoen is zonde en ik wil ook een ander, via marktplaats bijv., niet met dit probleem opzadelen. Daarom ben ik op zoek naar de gouden tip. Wie kan mij helpen???
Een overzicht van de storingen die optreden en wat de garage gedaan heeft:

Eind april: plotseling wil de auto niet starten. Het display geeft een immobilzermelding en anti-skidservice vereist. Het startrelais geeft een hard tikkend geluid. De ANWB checkt eerst de accu, die is goed, (vervangen eind 2018). Er worden allerlei storingen gevonden, maar wissen helpt niet. Uiteindelijk helpt een can-busreset. De auto start direct. 2 weken staat hij bij de garage. De auto wordt dagelijks gestart. De storing keert niet terug.

Begin juni, de storing (tikkend relais, immobilizer, anti-skid) keert weer terug. De ANWB leest uit en vindt 4 codes. Ik heb een foto van 2 codes: "C004087 'Rempedaalschakelaar 'A' Bussignaal en berichtstoringen. Ontbrekend bericht." en: "U01 4000 Geen communicatie met de centrale electronicamodule (CEM) Algemene storingsinformatie. Geen subtype-informatie." Een Can-busreset helpt, maar een uur later weer dezelfde storing, maar na een minuut verdwijnt de storing vanzelf en de auto start zonder problemen.
Nu staat de auto 4 weken bij de garage, dagelijks starten, regelmatig rijden, maar de storing komt opnieuw niet terug. De monteurs lezen geen storingen in het systeem. Allerlei kabelbomen worden doorgemeten, de stroom en massapunten worden schoongemaakt, de computer wordt opengemaakt, maar geen sporen van vocht. Nieuw contactslot wordt gemonteerd.

Begin juli auto weer opgehaald. Onder andere een rit naar Oostenrijk gemaakt en weer terug. Geen enkel probleem, tot 2 dagen later op de heetste dag in juli. De storing treedt om de haverklap op tijdens een kort ritje in mijn woonplaats, nu voor het eerst ook tijdens het rijden. De auto slaat af, ik krijg de bekende meldingen (immobilzer en anti-skid) en hoor het tikkende relais. Als ik even wacht, verdwijnt het tikkende geluid ook weer en kan ik weer starten. Nu zie ik, voor het eerst, ook de melding 'Verminderd motorvermogen', maar ik merk daar niets van, de auto trekt gewoon op zoals altijd. Opnieuw naar de garage gebracht, de eerste 2 km valt de auto steeds weer stil, maar daarna rij ik zonder problemen de 35 km naar de garage. De storingen worden gewist, zekeringkasten worden gecontroleerd op vocht en doorgemeten, ook hier geen probleem. De auto staat nu alweer 3 weken bij de garage en de storing treedt opnieuw niet op. Ik heb dit forum al doorgelezen en de volgende problemen doorgegeven aan de monteurs: Roetfilter, EGR, stuurhoeksensor, gierhoeksensor, turboslang vast, bouten van de wielen vastzetten, losse stekkers ECM passagierskant. Dit is het ook allemaal niet.

Ik hoop van harte dat jullie nog goede suggesties hebben! Bedankt voor het lezen en meedenken!

Henk Germans

Henk G.

Geplaatst door Henk G. (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Beech (0), 4 jaar geleden

Dit lijkt enigszins op mijn probleem. Dat begon nadat de auto 3 maanden stil had gestaan omdat mijn rijbewijs niet op tijd verlengd was door problemen bij het CBR. Zie hier op het forum: https://www.problemcar.nl/nl/particulier...

Beech

Henk G. (0), 4 jaar geleden

Hallo Beech,

Dank voor je reactie, ik lees met belangstelling mee.

Henk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.