close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: Inhouden V40

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Sinds enkele weken heb ik een V40, die het op zich prima doet. Hij heeft alleen van begin af aan niet 100% mooi gelopen.
Tijdens het rijden stottert hij af en toe, dit doet hij vooral als hij belast word laag in de toeren (dus met optrekken laag in de toeren vol gas geven), maar ook tijdens het rijden, onder alle omstandigheden, bij alle snelheden.
Weersomstandigheden zijn niet van invloed, hij doet het bij regen, droogte, warmte, koude, en ook maakt het niet uit of de motor warm of koud is. Vorige week stotterde hij het ineens een rit helemaal niet, toen kwam het met pijpenstelen uit de lucht.

Het is niet zo dat de auto heel erg schokt, er is prima mee te rijden en hij heeft ook niet de neiging om af te slaan.

De auto heeft voordat ik hem kocht lang stilgestaan (af en toe een hele korte rit). Ik heb al een keer injectiereiniger bij de brandstof gedaan maar zonder resultaat.

De garage heeft gisteren de computer uitgelezen maar daar waren geen afwijkingen te vinden.

Hebben jullie suggesties?

Bedankt alvast.

Geplaatst door

jba (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hebben ze ook nar de zogenaamde "Fuel trim" gekeken? Die geeft het verschil tussen verwacht mengsel en werkelijk mengsel.
Dat kun je ook uitleggen als het verschil tussen verwachte luchthoeveelheid en werkelijke/gemeten luchthoeveelheid.
Als die fuel trim veel van het middenpunt (0%) afwijkt is er ergens een probleem.
Valse lucht, defecte sensor (luchtmassa meter, lambdasonde al dan niet verouderd), zo iets.

oldford 0
badge

13 jaar

Bedankt voor je reactie. Daar is niet naar gekeken. Ik had de auto weggebracht voor het vervangen van de distributieriem en bij het afleveren gevraagd om nog naar deze klacht te kijken. Men had dus niet de tijd er uitgebreid aandacht aan te schenken.

Kan ik zelf een test doen om te kijken of dit het is?

jba 0

13 jaar

Als je zelf kunt uitlezen zou je de fuel trim kunnen bekijken.

Dit kun je (voor een deel) wel zelf:
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Soms zit die valse lucht erg verstopt - carter ventilatie, rembekrachtiging, egr (als dat erop zit), tank ontluchting.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

oldford 0
badge

13 jaar

Akkoord,

Ik kan er dus niet gevoegelijk van uitgaan dat men bij het uitlezen van de computer ook de fuell trim heeft bekeken?

Ik zal komend weekend deze onderdelen inspecteren, voor zover mijn kennis en kunde reikt. Als het goed verborgen zit zal ik het niet vinden ben ik bang. Aangezien ik de auto pas enkele weken heb weet ik niks van de geschiedenis mb.t. leegereden tank etc. De auto heeft netjes al zijn onderhoudsbeuren gehad. Ik weet niet bij welke km stand Volvo normaalgesproken bougies vervangt.


Wellicht is het vervangen van het brandstoffilter een goed begin, gevolgd door het vervangen van de bougies? Dat zijn dingen die ik zelf goed kan en die redelijk betaalbaar zijn. Of is dat een slecht idee?

jba 0

13 jaar

Als de voorgeschiedenis niet bekend is, dan is het vernieuwen van bougies en brandstoffilter geen slecht idee.
Op zijn minst kun je de onderdelen bekijken en als overduidelijk is dat ze splinter nieuw zijn sluit je een oorzaak uit.

Vaak wordt bij uitlezen (zeker als men haast heeft) alleen naar foutcodes gekeken. Dat zegt niet altijd alles.

oldford 0
badge

13 jaar

en vervang ook gelijk de bougiekabels. Die willen bij deze motoren ook nog wel eens voor dergelijke problemen zorgen.

maarten4874 0
badge

13 jaar

lastig om bougiekabels te vervangen als ze er niet op zitten.

Highway 670
badge

13 jaar

Tja, technisch gezien zitten ze er wel op, hoe noem je anders de kabels tussen de bobine,s die naar je bougies gaan??

[quote=Highway]lastig om bougiekabels te vervangen als ze er niet op zitten.[/quote]
heeejjj,hebben deze motoren dan bobines op de bougie?? dacht dat ze gewoon kabels hadden...

maarten4874 0
badge

13 jaar

Ze hebben 2 bobines die rechtstreeks op 2 bougies zitten. Van iedere bobine loopt er dan nog een kort kabeltje naar de andere bougies.
Overigens voel ik mijn V40 (van 2004, ook met de 1.8), ook af en toe even hikken, maar ik vraag mij af of dat niet kan komen door het "inkomen" van de airco.
Filters en bougies heb ik overigens ook allemaal al vervangen.

80B4ever 0

13 jaar

normaal gesproken hebben alle S/V 40 motoren vanaf 2000 4 bobines. Dit zijn de zo genaamde RN motoren.

Highway 670
badge

13 jaar

Bovenstaande allemaal geprobeerd, maar helaas. Ik heb het inmiddels geaccepteerd als iets wat bij de auto hoort. Iedereen bedankt voor de reacties.

jba 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.