Ik heb problemen met mijn Volvo S60 D5 (185pk) uit 2005.
De auto heeft inmiddels 220.000km gelopen.
De auto schokt vaak tijdens het (normale) optrekken in 2e 3e 4e versnelling bij 2000 toeren. Je voelt hem ook vermogen inhouden als je doorgast.
Vervolgens komen de volgende foutcodes naar voren:
ECM-135F Luchtmassameter - Signaal te laag
ECM-28E0 Verwarmde Lambdasonde - Signaal te laag
ECM-2810 Verwarmde Lambdasonde - Signaal ontbreekt
Ook vind ik het brandstofverbruik redelijk hoog. Momenteel gemiddeld 8,7l op 100km.
Inmiddels luchtmassameter en turbo regelventiel vervangen, gasklephuis helemaal schoongemaakt en vacuumsysteem gecontroleerd op lekkage.
Motorsteunen ook getest, maar geeft geen drukverlies.
Volgens de dealer blijft nu alleen de storingscode van de lambdasonde erin staan.
Morgen wordt de lambdasonde vervangen, maar ik heb er nu al weinig hoop in.
Lambdasondes gaan volgens mij zelden kapot.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Oh ja, bij volgas optrekken merk je niets van inhouden / vermogensverlies.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb precies hetselfde probleem met mijn ford mondeo ook in de een geen probleem maar de rest van de versnelingen stotteren in houden som doet die het wel goed en soms niet vooral met regen loopt die slegt dan rij ik in de 5 volgas op snelweg tikt die net de 120 aan terwijl als het droog is hij makelijk naar de 180 loopt dus beniuewt naar de oplossing
Net weer een grote rit gemaakt van 200km.
Voelde ook tijdens het rijden met constante snelheid (cruise control) de auto lichtelijk schokken, haperen en inhouden. Lijkt wel of de motor ieder moment kan uitvallen. De ene keer loopt ie super, de andere keer helemaal niet. Erg vervelend.
14 jaar
ik heb precies hetselfde probleem de ene keer geen last andere keer heel kut ik ga morgen maar is de bobine vervangen kijken of dat wat helpt
14 jaar
@Moz S60 heb je nu een diesel of een benzine auto???
De foutcodes en de onderdelen waar aan gewerkt is komen voor op een benzine auto.
Diesel heeft geen lambda sensor en gasklep.
@ Ford mondeo Het is leuk dat je iemand wilt helpen maar een Ford en Volvo verschillen van elkaar.
De huidige nieuwe auto's zullen wel in grote lijnen het zelfde zijn.
Hoi toezicht,
Het is een D5, dus een diesel met deze foutcodes.
De auto heeft wel degelijk een lambda sonde.
Misschien is gasklephuis een beetje rot omschreven, maar dat heeft de dealer mijn vriendin verteld toen zij de auto ophaalde.
Ik zal de dealer morgen exact vragen wat ze nu precies gereinigd hebben.
14 jaar
Toezicht, moderne diesels hebben tegenwoordig ook een lambdasonde.
Zie hier voor: http://autospeed.com/cms/title_Common-Ra...
klopt maar de S60 D5 niet. Of ik heb er al die jaren langs gekeken. dit type heeft ook geen roetfilter af fabriek.
Zijn de lambda sondes dan ook verwarmd zoals de foutcode hier boven?
Wat ik kan bedenken is dat er toch een lek zit in het inlaat gedeelte. Intercoolers willen wel eens lekken en of de vacuumleidingen. De garage geeft aan dat ze dit beide gecontroleerd hebben.
Oeps ik bedenk me ineens de EGR die loopt te vervelen. Als de EGR loopt te vervelen is de foutcode van de luchtmassa al te verklaren en de Lambda ook.
Toezicht,
Mijn auto is modeljaar 2006 (185pk-versie) en volgens mij zit daar een roetfilter af fabriek op.
Moet de EGR vervangen worden of eens goed gereinigd worden denk je?
Ik heb ook al aan de EGR gedacht aan de hand van de verhalen die je in de diverse fora leest, maar vaak lees je dan ook over zwarte rook.
In mijn geval heb ik daar weer helemaal geen last van.
Zal morgen even het onderdeelnummer van de lambdasonde noteren. Zo kunnen we er allemaal van leren toch?
14 jaar
Aha dat veranderd de zaak. Ik heb met de nieuwere niet zoveel ervaring. Ik hoor het wel of het help.
Vandaag naar de garage geweest, blijkt dat het niet het lambdasonde was.
Nog steeds storingscodes om lmm + lambdasonde.
Ze willen morgen de intercooler gaan vervangen.
Pluspuntje: De dealer heeft aangegeven zowel de lmm als de lambda sensor terug te nemen omdat dat niet de storing heeft veroorzaakt.
Wel netjes, want dat scheelt mij weer aanzienlijk in de kosten!
Heb zelf aangegeven dat ik de EGR-klep niet vertrouw en dat ik denk dat die flink vervuild is, maar dealer zei dat ie dan storing moet geven op EGR-klep.
Ik weet het niet precies, maar het zou toch kunnen dat de EGR-klep zelf nog wel werkt, maar dat de luchtdoorlaat enorm gestoord wordt door de vervuiling die in de loop der tijd is opgetreden?
Toezicht, jij bedoelt met de EGR klep toch de handeling zoals hier omschreven (zie link)?
http://forums.t5d5.org/index.php?s=4d94d...
Ik denk dat ik dat zelf maar even ga uitvoeren, maarrrr...............eerst even de intercooler afwachten!
14 jaar
Nou, dat is mooi van de garage. Dat schoonmaken is baad het niet dan schaad het niet.
Hoi Toezicht,
Ik heb net gezien dat de EGR toch wel wat verder verstopt zit in de nieuwe D5 vergeleken met de oude D5.
Wordt een aardige slooppartij om zelf uit te voeren!
Zie http://nl.tinypic.com/r/wqvx9t/6
EGR zit achter gasklephuis / luchtinlaat (hoe je het wilt noemen).
14 jaar
Volgens mij is de storing opgelost!
Vandaag is de intercooler vervangen, en de auto voelt compleet anders aan.
Auto loopt nu ook véél zuiniger, houdt niet meer in enz. enz.
Eerst even een tankje diesel leegrijden voordat ik helemaal overtuigd ben, maar ik denk dat we het lek boven water hebben.
In ieder geval nog bedankt voor jullie hulp!
Oh ja Toezicht, even voor jouw administratie hahaha:
Artikelnummer lambdasonde 30751034
Artikelnummer luchtmassameter 30677999
Artikelnummer intercooler 31274554
Dit geldt voor de D5 model 2006-heden
14 jaar
Inderdaad je hebt het nieuwe modeljaar incl. roetfilter en daar zit een andere EGR op.
hebben ze je het ook verklaard waarom hij inhoude.
Zal het je heel simpel uitleggen.
De Luchtmassa meter meet de hoeveelheid lucht. De computer berekend hoeveel brandstof hij in moet spuiten.
Dit doet hij met de gegevens die hij krijgt van diverse sensoren waaronder je gaspedaal.
De hoeveelheid brandstof was te hoog of te laag en daardoor krijg jij het schokken omdat de verbranding niet goed was.
Dit omdat de hoeveelheid lucht niet bij de motor kwam maar weg lekte door de lekke intercooler.
De computer gaat dan vertellen dat de Luchtmassameter en de lambda sensors niet goed zijn.
De berekening die hij maakt klopt niet met wat hij verwacht, omdat de lambdasensor iets heel anders verteld.
Het is heel simpel uitgelegd maar zo moet je het zien
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar