Deze auto heeft ECC, maar deze lijkt niet te werken. Ventilator blaast wel volop maar hoofdzakelijk lauwe tot frisse lucht. Ook als je de temperatuur op 'hoog' zet.
Storingscodes uitgelezen en de enige storing is dat de 'luchtkwaliteitsensor' niet naar behoren werkt en dat daar geen communicatie mee is. Maar volgens mij heeft die melding niets te maken met de temperatuurregeling.
Heb de CCM 2 x gekalibreerd, maar dat maakte niets uit.
De temperatuursensor achter het kleine roostertje boven de ECC bediening is schoon. Zekeringen zijn allemaal goed.
Waar moet ik nu de storing nog zoeken? De temperatuursensor bij de verdamper?
Of toch de luchtkwaliteitsensor?
Of iets totaal anders?
Bij voorbaat dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kun je ook de waarden van de temperatuursensoren uitlezen ? , zou anders eens met dealer apparatuur uitlezen en dan kijken wat de sensoren aangeven .
Is er ook een sw update gedaan? wordt de motor wel warm.Inderdaad ook even de data bekijken. zit het roostertje voor de sensor niet vol stof?
De temperatuur sensor geeft geen abnormale waarden. Desalniettemin vervangen, maar dat hielp niets.
De motor en de kachel in het interieur worden goed warm.
Dus het lijkt alsof de kleppen, die de luchtstroom regelen, niet goed functioneren, omdat de warmte van de kachel radiator niet wordt door gegeven via de ventilatie roosters.
Iemand daar ervaring mee?
2 jaar
Ik denk nog steeds dat je binnetemp sensor (interieursensor) verstopt zit met vuil.. ik weet alleen niet waar hij zit ik denk bij de binnenverlichting. Ergens moet er een klein roostertje zitten.
De v70 is al van het nieuwe type met dat dunne middenconsole?
Beste Highway en Kaleido, ik waardeer het enorm dat jullie met mij mee denken! Want ik zit echt met de handen in mijn haar en weet niet waar het probleem zit.
Als de motor van de auto draait en ik de ECC gewoon op 22 graden zet dan geeft de temperatuursensor bij de verdamper een waarde aan van rond de 8 graden. Deze temperatuursensor heb ik al vervangen (weliswaar door één van de sloop), maar dat maakt niets uit....
De temperatuursensor in het compartiment (achter het kleine roostertje boven de bedieningsknoppen van de ECC) geeft dan een waarde aan die begint bij 18 graden en oploopt naar 24 graden. Terwijl het in de auto koud blijft en er nauwelijks warme lucht door de roosters geblazen wordt.
Ik kan nergens in het plafond van de auto een roostertje vinden waarachter nog een sensor (evt. met ventilatortje) zit. Soms zit die bij de handgreep in het plafond, soms bij de binnenverlichting. In deze auto zit bij de binnenverlichting wel een roostertje, maar daar zit geen sensor en/of ventilatortje achter. Wel een plastic dummy waarvan ik mij kan voorstellen dat daar in andere modellen wellicht wel een sensor voor in de plaats zat.
Dit model V70 heeft een normale middenconsole, zoals alle V70's hebben vanaf 2001. Dus er zit geen ruimte achter de middenconsole, zoals bij de nieuwe types vanaf 2008/9 (bij deze types zit de sensor aan de achterkant van de middenconsole als ik mij goed herinner).
Als ik de bedieningsknoppen voor de temperatuurinstelling op 'rood' (dus meer dan 26 graden) zet, dan verandert er niet zo veel aan de temperatuur van de ingeblazen lucht (de ventilator blaast dan wel als een dolle, dus er lijkt niets mis met de communicatie naar dat ding). En er verandert ook niet zoveel aan de waarde van de temperatuursensor.
De bedieningsknoppen van de handmatige bediening bedienen de juiste kleppen, want als ik op de knop 'voeten' druk dan blaast alles door de openingen bij de voeten. En als ik de knop 'voorruit' indruk dan blaast alles daarlangs. Uitlezen leert ook dat de 'gewenste -' en 'werkelijke waarden' van alle kleppen overeenkomen, dus daar lijkt geen storing te zitten.
Nu weet ik niet precies hoe de hele verwarmingsunit met alle kleppen er van binnen uitziet, maar kan mij zo voorstellen dat er een klep is die de warmte van de kachelradiator door kan laten of af kan sluiten. En als die bestaat dan komt bij mij de gedachte op dat deze klep wellicht dicht blijft staan.
Is dat mogelijk?
Of is er toch iets heel anders aan de hand?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
2 jaar
Is je interieurfilter schoon ?
Ja, interieurfilter is onlangs vervangen. Maar de luchtkwaliteitsensor geeft een storing: 'die werkt niet of er is geen communicatie mogelijk', zegt VIDA.
Maar die sensor heeft toch niets te maken met het regelen van de temperatuur?
Heb de waarde van de temperatuursensor in de cabine uitgelezen, terwijl de temperatuur in de cabine ongeveer 22 graden was: de sensor gaf aan dat het 32 was! Heel misschien dat dat de boosdoener is. Die zal ik eerst maar eens gaan vervangen.
2 jaar
Zo als reeds eerder aangegeven heb je nu de sensor uitgelezen , als je de kachel op 22 instelt en de sensor geeft 32 graden aan dan is het logisch dat het niet warm wordt , hij denkt dat het al warm is en zal de auto willen afkoelen , dus eerst maar eens zorgen dat de sensor waarden kloppen , kun je meteen bij de dealer vragen wat die kwaliteitssensor doet.
Die kwaliteit sensor zou ik even vergeten. Je moet naar de interieur sensor. Die zit in je bedienigspaneel achter het kleine roostertje. Kijk er maar eens in met een lampje kans is groot dat die vol stof zit en daarachter zit een ventilator die dan niet draait. wij deden altijd met een luchtpistool licht blazen en dan kon je het stof meestal weg blazen. Ik stuur je een link en dan kun je het zien.https://www.youtube.com/watch?v=riC13zbj...
De interieursensor was al schoongemaakt, dus in het schoonmaken zit helaas de oplossing niet meer. Zal hem dus eerst maar vervangen.
Zie er overigens geen ventilatortje zitten....
2 jaar
Heb je het filmpje bekeken? Is er ook een sw update uitgevoerd op de ccm
Heb het filmpje bekeken. De ruimte achter het roostertje is in deze auto al eerder schoongemaakt en nog steeds schoon. Maar zie alleen de draad, die je ook in het filmpje ziet, geen ventilatortje.
Er is geen software update uitgevoerd op de CCM. Waarom zou dat nodig zijn?
2 jaar
ventilatortje kun je niet zien, zit aan de achterkant er op geschroeft. Een sw update is nooit weg baat het niet dan schaad het niet. Je computer, telefoon ga maar door wordt ook regelmatig geupdate.
Hoe meet je de tempratuur uit de uitstroom opening? Je steld je kachel in op 22 dan zal het in de auto rond de 22 worden en zeker niet uit de blaasmonden. Je auto heeft diverse sensoren zonsensor buiten temp binnen temp en daarvan berekend hij je ingestelde temp en stuurt aan.
Worden de kachelslangen wel warm? bekijk alle mogelijke sensoren als de buitensensor bijvoorbeeld een hoger temp aan geeft dan het is zal hij ook minder verwarmen. Je moet een beetje alle sensoren bekijken en dan het beredeneren. meet de temp ook in het midden van de auto. Ik had met mijn BMW ook altijd het gevoel dat het koud was terwijl het heerlijk was en als er iemand in stapte vroegen ze of ik ze er uit wilde stoken.
Temperatuursensor van het interieur is vervangen en geeft nu een normale waarde aan.
MAAR er komt nog steeds lauwe tot koude lucht uit de blaasmonden, ook al staat de temperatuur op zijn hoogst. De kachelslangen inclusief de warmtewisselaar worden gewoon heet, maar misschien niet heet genoeg. Waar zit de 'kraan' die het warme koelwater doorlaat?
Andere optie is dat de bedieningsknoppen (lees de potmeters op de printplaat) om de temperatuur in te stellen niet goed werken. Wel toevallig dat ze allebei dan niet werken....
Tot slot zou de zonnesensor idd niet goed kunnen zijn. De buitentemperatuurmeter lijkt het goed te doen, want de waarde daarvan wordt weergegeven op het dashboard en wijkt niet af van de werkelijkheid.
Nog andere suggesties?
2 jaar
in het kachelhuis zit een klep die de warme/koude lucht regelt , systeem heeft niet echt een kraan , werkt deze klep wel naar behoren , beweeht deze als je van koud naar warm schakeld , stelmotortje zou moeten bewegen.
Stelmotortje werkt en de rest van de klepmotoren ook.
De oorzaak zit zeer wrs in de warmtewisselaar: deze wordt niet warm genoeg. Er is een kans dat deze verstopt zit. De auto heeft namelijk een tijdje met troebel koelwater rondgereden.
Deze zal vervangen worden en de verwachting is dat het interieur dan weer warm kan worden, omdat de rest allemaal werkt.
2 jaar
Oké je zou nog met een reinigingsmiddel kunnen spoelen , maar vervangen sluit verstopping door vervuiling natuurlijk uit .
Zat ik ook aan te denken, maar we nemen het zekere voor het onzekere.
2 jaar
Het vervangen van de warmtewisselaar was de oplossing: dat ding zat verstopt waardoor er veel te weinig warm water doorheen kon lopen.
Maar het feit dat de temperatuursensor ook vervangen is speelt in mijn ogen ook een rol, omdat die eerst een verkeerde waarde aangaf.
2 jaar
Mooi bedankt voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar