Volvo S40: kapotte turbo + motor volvo s40

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6D

na men wagen binnengegaan is met een kapotte turbo (na 98000km), nochtans rustige chauffeur, blijkt nu de motor ook defect te zijn.
voorstel dealer, ruilmotor inbouwen, turbo vervangen.

prijs 6500 euro!!!

wagen slechts 44 maanden oud, is dit normaal of bekend probleem bij de s40 1.6D.

Volvo wil niet tussenkomen, door het feit dat ik een keer wat te laat was bij men onderhoud.

fredje1979

Geplaatst door fredje1979 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

als een turbo stuk gaat is het mogelijk dat daar delen van in de motor komen en motor schade op loopt.
een turbo gaat nog wel eens stuk.
het is belangrijk om er goed mee om tegaan.
dus goede olie in de motor.
koud niet weg scheuren.
als je aan komt rijden niet direct uit zetten.
en ja als je over een beurt gegaan bent dan doet de importeur niet veel meer hoor.
zeker niet na bijnna vier jaar.

groetjes jan.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Hier ligt de 1.6hdi van peugeot in,heb wel vaker gehoord dat de complete motor vervangen word terwijl alleen de turbo kapot is.
Ik zou de auto ophalen en er een dieselspecialist naar laten kijken of eens goed vragen waarom de motor vervangen moet worden.
Ook bij ford gehoord dat ze de complete motor vervangen terwijl alleen de turbo kapot is,ligt ook de 1.6hdi in.
Ik denk dat ze dat doen omdat er vervolgschade in zit en daardoor bang zijn dat nadat de nieuwe turbo gemonteerd is de boel alsnog kapot loopt.

En over de beurt heen en dan niks meer willen doen is natuurlijk je reinste onzin,dat is gewoon de stok om de hond mee te slaan.
Korton,je hebt gewoon pech gehad.

Maar ik heb wel meerdere auto's gezien waar deze motor inzat waarvan de turbo voortijdig de geest gaf en waardoor er een complete motor vervangen werd..

ik zou me neus is op gaan steken bij een dieselspecialist alvorens tot vervanging over te gaan.

Hessels036 (0) PRO, 13 jaar geleden

Turbo gaat vaker kapot inderdaad van dit motortype, te kort aan smering door verstoping in een filtertje dat in de wartel zit waar de olie toevoer of retour leiding (weet niet precies welke meer)aan de turbo zit. Dit komt door verkeerde olie, er wordt nu door Volvo volgens mij ow30 voorgeschreven voor deze motor, vraag het even na aan welke specificaties de olie nu moet voldoen.
Je kan het beste turbo vervangen en ook de wartel met het filtertje erin, dan een tijdje rijden met de goeie olie erin, of het blok goed spoelen en dan weer de wartel met filtertje erin vervangen zodat alle vuiligheid uit de motor is want anders gaat je turbo weer kapot.

fredje1979 (0), 13 jaar geleden

is het geen motor van Ford die in de s40 ligt.

Hessels036 (0) PRO, 13 jaar geleden

De 1.6 en 2.0 Diesel zijn van Peugot.
De 1.6 1.8 2.0 en 2.0t Benzine zijn van Ford.

fredje1979 (0), 13 jaar geleden

als ik enkel de turbo zou laten vervangen sta ik volgens hun daar binnen 1000 à 2000 km terug met opnieuw een kapotte turbo en wellicht nog meer schade aan de motor.
overigens laten ze me ook een document tekenen waarin ik zelf de beslissing neem om enkel de turbo te vervangen, zoniet beginnen ze zelf niet met de reparatie van de turbo.

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

Forté heeft er een interessant technisch bulletin over geschreven, google maar eens op "Turbo+schade+1.6+common+rail+diesel"


Oorzaak: Gebrek aan smering door een sterk teruglopende oliekwaliteit
en (gedeeltelijke) verstopping van oliezeven van de
olieaanzuigbuis, de banjobout in de olie toevoerleiding van de
turbo en in de vacuümpomp.
Deze vervuiling ontstaat door een slechte verbranding als
gevolg van vervuilde of lekkende verstuivers.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.