Wij hebben in onze werkplaats twee V70 R AWD in onderhoud en beide met de zelfde storing.
storingscode ecm 4801 efficientie van de katalysator.
regeling van de achterste lambdasensor uitgeschakeld.
mogelijke oorzaak
onregelmatige loop
valse lucht inlaat en of uitlaat systeem
onjuiste luchtdruk
ongelijke compressie
defecte katalysator
Alle bovenstaande oorzaken hebben we gecontroleerd.
Waarbij compressie matig was maar binnen de tolerantie na dat we de motor gespoelt hebben met Forthe.
Is de compressie verbeterd en bijna gelijk op alle cilinders. (Minimaal verschil)
Gasklephuis vervangen
Luchtmassameter waar de luchtdruksensor in zit vervangen.
Waneer we de storing wissen blijft het soms weken maar meestal enkele maanden weg.
Beide auto's zijn prive auto's en worden gebruikt voor boodschappen en vakantie dus veel korte ritten.
Ik denk nu dat de katalysator door olie en andere troep vervuilt is.
Waardoor de achterste lambda sensor een verkeerd sinaal aan de regeleenheid geeft.
Tijdens 4 gasmeting hebben we geen afwijkende meting zowel stationare als op toeren.
Zou mijn idee mogelijk zijn dat een katalysator door vervuiling niet helemaal corect meer werkt.
Na wissen van storingscode toevoegen van brandstofsysteemreiniger en een stevige proefrit de katalysator weer schoon gebrand is?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer het signaal van de achterste sonde, deze moet een
"rijk mengsel" (weinig zuurstof) signaal afgeven.
Hoi,
Ik zal Maandag nog even verder kijken in de gegevens die we van Volvo hebben maar ik kan je nu vertellen dat zowel stationare als op toeren de 4 gasmeting goed is.
Ook hebben we beide Lambda sensors gecontroleerd.
Waarbij de eerste sensor constant aan het regelen was en de achterste rustig bijregelde.
Ik zal volgende week wat nader deze punten controleren met de fabrieksgegevens.
Rijkmengsel is toch lage spanning of juist hoge spanning?
de mengselregeling gebeurt door de voorste sensor welke een wisselend signaal (arm-rijk) afgeeft, de achterste sensor is voor kontrole van de werking van de katalysator. een goede katalysator verbind zoveel mogelijk zuurstof met Hc en CO zodat de achterste sensor weinig zuurstof moet meten en een konstante hoge spanning (+/- 0,7V )afgeeft.
Hallo,
Het probleem dat je beschrijft heb ik met een 940 gehad.
Na zowat alles te hebben geprobeerd, enkele maanden achter elkaar, tot en met computer verwisseld, is de kwaal nu opgelost nadat de Lambdasensor vernieuwd is.
Mischien kun je alles wat je al gedaan hebt ????
dit ook nog proberen.
20 jaar
Ik heb in de fabrieks gegeven deze week bekeken.
Ze geven een maximale spanning van 1.13 volt als ik me niet vergis
Weet het niet meer op de tiende volt af maar in ieder geval boven de 1 volt. Wij meten toen 0.9 volt daar schommelde het een beetje opzich zie ik daar niks verkeert aan. Zo als ik al melde beide auto's krijgen de storing over een lange tijd. Omstreeks 20 januari toen ik deze vraag stelde hebben wij beide auto's gehad ondertussen is er een auto zeker richting wintersport gegaan. Beide auto's hebben geen probleem gemeld. Dit vind ik zo vreemd want het kan goed zijn dat het weken tot maanden gaat duren voordat het lampje gaat branden met de bewuste storingscode terwijl ook in de gegevens staat dat de regeleenheid diverse keren per tijdseenheid
de meting controleert. Ik wil daar mee zeggen dat bij de auto die richting wintersport is al een groot aantal metingen zijn verricht en blijft de storing weg?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar