Beste mensen,
Heb sinds vandaag een probleem met mn C70 2.4 turbo uit 2000, het lambo sonde lampje ging ineens branden en blijft ook aan. En als ik stil sta dan hoor ik beginnend gerattel onder bij de katalysator, denk dat kapot is. Maar heeft dit invloed op het verbruik, luchttoevoer etc of kan ik deze gewoon leeghalen zonder gevolgen? Graag advies hierover en weet iemand wat da ding kost (weet dat het nogal prijzig is).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de katalysator in stukken is gebroken kun je hem voorlopig beter leeg halen anders kan de uitlaat geblokkeerd raken en slaat de motor af.
Met een lege kat zal het lampje uiteraard blijven branden en is de kans groot dat je niet meer door de APK-keuring komt.
Om te beginnen zou ik hem laten uitlezen, dan weet je al wat meer.
Moet je de kat inderdaad vervangen, ga dan voor origineel (is inderdaad duur), maar anders brandt dat lampje al weer binnen een half jaar.
[quote=oldford]Als de katalysator in stukken is gebroken kun je hem voorlopig beter leeg halen anders kan de uitlaat geblokkeerd raken en slaat de motor af.
Met een lege kat zal het lampje uiteraard blijven branden en is de kans groot dat je niet meer door de APK-keuring komt.
Om te beginnen zou ik hem laten uitlezen, dan weet je al wat meer.
Moet je de kat inderdaad vervangen, ga dan voor origineel (is inderdaad duur), maar anders brandt dat lampje al weer binnen een half jaar.[/quote]
Hoe weet ik nou of het de katalysator is of de lamba sonde. als ik stationair gas geef en constant 1500 toeren maak dan trilt de auto wat lichtjes en daarboven niet. Is dit een teken dat de lamba sonde niet goed werkt? En als ik de kat leeghaal, heeft dit ook invloed op het verbruik en luchttoevoer etc?
15 jaar
Eerst laten uitlezen !!!
Anders ga je de katalysator slopen voor bijv. een afgebroken steuntje wat rammelt en/of een kapot slangetje !!!
[quote=Volvo-Specialist]Eerst laten uitlezen !!!
Anders ga je de katalysator slopen voor bijv. een afgebroken steuntje wat rammelt en/of een kapot slangetje !!![/quote]
Ik heb de auto vandaag uitgelezen en volgens diegene gaat het om een defect koelvloeistofzender, heb ook wel gemerkt dat de temperatuurmeter de laatste tijd nogal laag stond en nu hij de auto gereset heeft, komt de temparatuur net als normaal in het midden, dus denk dat het wel klopt. Is het normaal als zo'n zender kapot is dat dan het lambdasonde lampje gaat branden?
15 jaar
Is het normaal als zo'n zender kapot is dat dan het lambdasonde lampje gaat branden? JA
Het is dan ook geen lambdasonde lampje, maar een algemeen fout lampje.
[quote=Shadowsman5][quote=Volvo-Specialist]Eerst laten uitlezen !!!
Anders ga je de katalysator slopen voor bijv. een afgebroken steuntje wat rammelt en/of een kapot slangetje !!![/quote]
Ik heb de auto vandaag uitgelezen en volgens diegene gaat het om een defect koelvloeistofzender, heb ook wel gemerkt dat de temperatuurmeter de laatste tijd nogal laag stond en nu hij de auto gereset heeft, komt de temparatuur net als normaal in het midden, dus denk dat het wel klopt. Is het normaal als zo'n zender kapot is dat dan het lambdasonde lampje gaat branden?[/quote]
Jou probleem is een kapotte thermostaat !!!!!
De motorregeleenheid BEREKENT hoe warm de motor MOET zijn na een paar minuten rijden, als de motortemperatuur dan lager is dan 75 graden (OF LAGER WORD !!) dan ziet de motorregeleenheid dit als een fout van de temperatuurzender en doet het lambda-lampje aan !!
Als je (met een kapotte thermostaat) op een rustg weggetje gaat rijden en je rijd een paar minuten met een vaartje van 40 a 50 km/uur (met de airco aan) gaat de motortemperatuur zakken tot onder de 75 graden en gaat de lambda-lamp aan !!
[quote=Volvo-Specialist][quote=Shadowsman5][quote=Volvo-Specialist]Eerst laten uitlezen !!!
Anders ga je de katalysator slopen voor bijv. een afgebroken steuntje wat rammelt en/of een kapot slangetje !!![/quote]
Ik heb de auto vandaag uitgelezen en volgens diegene gaat het om een defect koelvloeistofzender, heb ook wel gemerkt dat de temperatuurmeter de laatste tijd nogal laag stond en nu hij de auto gereset heeft, komt de temparatuur net als normaal in het midden, dus denk dat het wel klopt. Is het normaal als zo'n zender kapot is dat dan het lambdasonde lampje gaat branden?[/quote]
Jou probleem is een kapotte thermostaat !!!!!
De motorregeleenheid BEREKENT hoe warm de motor MOET zijn na een paar minuten rijden, als de motortemperatuur dan lager is dan 75 graden (OF LAGER WORD !!) dan ziet de motorregeleenheid dit als een fout van de temperatuurzender en doet het lambda-lampje aan !!
Als je (met een kapotte thermostaat) op een rustg weggetje gaat rijden en je rijd een paar minuten met een vaartje van 40 a 50 km/uur (met de airco aan) gaat de motortemperatuur zakken tot onder de 75 graden en gaat de lambda-lamp aan !![/quote]
Dus volgens jou is het de thermostaat, de computer gaf volgens die uitlezer aan dat het om de koelvloeistofsensor ging, maar hoe kan ik dan weten welke van de twee het zeker is, de temperatuurmeter van de motor komt gewoon net als normaal tot het midden, en de ventilator voor de koeling slaat ook gewoon aan. Als de thermostaat kapot is dan koelt ie toch niet meer af? Waar kan ik de thermostaat vinden, zit ie vast aan de radiateur? By the way het lampje brandt alweer continu.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo C70 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar