Volvo V50: Kleine snelheid veranderingen op Cruise Control.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D

Hallo,

Sinds 2 maanden rij ik een Volvo V50 2.0D. De km-stand bij aankoop was 198 d kilometer. Hoogst waarschijnlijk heb ik de auto gekocht met een defect, lees potdicht, roetfilter. Het brandstofverbruik was vanaf dag 1 vrij fors en de motor is een keer op hol geslagen. Nadat ik vorige week de auto bij een Volvo-dealer heb laten uitlezen bleek dus het roetfileter potdicht en was het oliepeil veel te hoog. Na het filter te hebben laten vervangen is het verbuik aanzienlijk lager geworden. Ook heb ik sinds enige tijd wanneer ik op hogere snelheden op de cruise control rij, dat het vermogen en de snelheid enigszinds begint te variëren. Is dit een bekend probleem? En is er een oplossing?

Alvast bedankt.

Bwoogie

Geplaatst door Bwoogie (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

V50D (0), 11 jaar geleden

[quote=Bwoogie]Na het filter te hebben laten vervangen is het verbuik aanzienlijk lager geworden.[/quote]
Blijf de olie regelmatig controleren !

De olieverdunning is diesel in de olie, en komt (kwam) door het vaak proberen te regenereren van de roetfilter

[quote]Ook heb ik sinds enige tijd wanneer ik op hogere snelheden op de cruise control rij,[/quote]
Wat noem je hogere snelheden ?

[quote]dat het vermogen en de snelheid enigszinds begint te variëren.[/quote]
Is dat altijd het geval, of enkel soms maar ?


De CC houdt de auto normaal zowat perfect op snelheid - zelfs het toerental varieert maar een 20-30 tpm op hellingen, en een paar tpm op vlakke ondergrond.


Als het soms gebeurt, kan dit door het periodiek regenereren van het roetfilter komen.
(normaal elke 500-800 km, wordt korter naarmate het filter ouder wordt)

Wanneer mijn 1.6D op CC rijdt en het roetfilter regenereert, voel ik ook wat schokken.
Het gaat even te snel, en de auto houdt dan weer wat (teveel) in, wat korte, maar goed voelbare schokjes geeft.
Meestal indien het wat bergaf gaat zijn ze het best te voelen.

Bwoogie (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de olietip!

Met hogere snelheden bedoel tussen de 120 en 140 km/u. De route die ik elke dag naar mijn werk rij is vrij golvend. Ik heb het idee dat de CC meer dan normaal moet werken om de snelheid constant te houden. Het kan zomaar zijn dat ik nog aan de volvo moet wennen met zijn of haar gewoontes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.