Volvo XC90 2003: Klokje valt uit,Motor schokt,geen vermogen meer. Alleen op vakan

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5 gechipt, Motorinhoud (cc): 2400

Hallo allemaal. Ik heb op 30 juni 2010 deze XC90 gekocht van een particulier met tussenkomst van een dorpsgarage. Twee weken later op vakantie met gezin en een caravan erachter. Op de eerste dag rijden gebeurde het volgende: De electrische stoelverstelling van de bijrijderstoel weigerde af en toe. tijdens het rijden deed de bijrijder zijn gordel even af en er klonk geen waarschuwingssignaal en na het tanken met 328 kilometer bgereden te hebben zagen we dat het digitale klokje op 0000 stond toen de auto weer gestart was. We zijn weer gaan rijden en uiteindelijk begon de auto te schokken en in te houden. Snel een parkeerplaats opgezocht en toen deed inmiddels de alarmverlichting het niet. De airco en de radio stopte ermee. Terwijl de auto stilstond zette deze zichzelf uit.
Afgesleept, anwb erbij geweest, kon niks ontdekken/resetten. Auto gerepatrieerd en wij met een vervangende v70 de vakantie afgemaakt. De dealer in NL kon niks meer ontdekken/teruglezen. ???????.
Het hele jaar zonder problemen gereden tot aan de vakantie van vorige maand.
Dit keer zonder caravan maar wel volbeladen met dakdoos weer naar zuid-frankrijk. Bij de eerste tankbeurt bij 630 km op de teller. Wederom na het starten gezien dat het klokje weer op 0 stond. Bij 870 kilometer eenmalige geen turbo bij het wegrijden na een tolpoortje. Overnachting gehad en de volgende dag rustig aan de laatste 350 km begonnen. Na 310 km begon het weer en met veel horten en stoten weer geen power en uitval van het electrische circuit weer stil.
Afgesleept en dit keer de auto naar een Franse volvo dealer. Wij hadden aangegeven geen vertrouwen te hebben in onze auto en wilde deze naar NL hebben maar Volvo assistance wilde hem laten repareren. Na vier dagen de auto terug maar de Frans garage snapte ook niks van de electrische problemen maar konden geen foutmeldingen meer vinden. Drie dagen later met de auto de bergen in en wederom stil komen te staan.
auto moet nog naar NL komen en wij zijn met vervangend vervoer thuis gekomen.

Wie kan mij helpen ????????

26 augustus.

Mijn auto is 9 augustus aangekomen en Volvo Hooftman is ermee aan de slag gegaan. Van te voren een budget afgesproken voor onderzoek en alle tips die ik inmiddels verzamelt had overgedragen. Ze hebben niks kunnen vinden !!!! Dus ik gebruik de auto weer zonder enige problemen.
Ze geven aan dat de ECM vervangen kan worden omdat die eruit is geweest om te chippen of dat het aan de CEM kan liggen ?? Beide opties zijn duur en geven geen zekerheid dat het probleem opgelost wordt. Ik kan dan alleen testen door met de auto een vergelijkbare rit te maken als in de beide vakanties.

@Jermaniac. De accu is in december 2010 vernieuwd en kwam nu helemaal leeg terug. Tijdens het onderzoeken bij de dealer heeft onze accu buiten de auto aan de oplader gestaan en heeft er een leenaccu ingestaan tijdens onderzoek en proefrijden. Op 15 augustus hebben wij onze auto weer opgehaald en toen gaf de boordcompueter aan: "spanning laag". Op zich een gek bericht. Tot op heden heeft hij dit niet meer aangegeven en rijd hij prima.

@Ruud. Ik zal een vriend van mij, die ANWB monteur, is hier naar laten kijken. Dankjewel

snozzieox

Geplaatst door snozzieox (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC90? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Jermaniac (0), 12 jaar geleden

Lijkt op ernstige kortsluiting of een massaprobleem. Hoe is de accu?

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb zelf deze week met een 850 een dergelijk probleem gehad. Als je ging starten gingen de deuren op slot en werd de computer gereset. Verder viel de autotelefoon kortstondig uit (deze zit regelrecht op de accu!!!!). Eerst de accupolen schoongemaakt. Fout bleef. Vervolgens alle aardpunten van de motor en carrosserie onder de motorkap schoongemaakt en van starwashers voorzien. Geen verandering. Toen een startkabel op de -pool gezet en de andere kant op het inlaatspruitstuk gezet. Probleem over....????????!!!!!! Wat bleek, de krimping van de -kabels in de accuklem veroorzaakt het probleem. Niet altijd maar wel steeds vaker. Met een grote krimptang de -kabel in de accupoolklem na geknepen en de problemen zijn verdwenen. Dit lijkt heel erg veel op jouw probleem!!! Je kunt dit testen door een startkabel van je -pool naar het blok te zetten als het probleem zich weer voordoet. Voor de +pool kan dus het zelfde gelden. In dat geval de startkabel van de pluspool naar de starter monteren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.