close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70: koelprobleem V70TDi met caravan

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5 (audi)

Auto: 1998 V70 TDi airco automaat.
Probleem: onvoldoende koeling in combinatie met een caravan (1300kg) in de steile lange heuvels van Frankrijk.Oververhitting treedt alleen op bij extreme lange hellingen. Verlichting,airco en constante voeding voor caravan afgeschakeld. Verwarming hoog op.
De naald van de tempmeter gaat na enige tijd van de middenstand omhoog tot juist vooraan in het rode gebied.
De motor verliest trekkracht en snelheid zakt van 80km naar 45 km /uur (is dit een sensorbeveiliging ?)
Als de naald uit het rode gebied terugzakt krijgt de motor weer voldoende trekkracht.
Losse beladen auto in Nederland en in de bergen : naald staat netjes in het middengebied.
Heb onderweg mijn garage gebeld. Zijn advies was: als de naald niet midden in het rode gebied terchtkomt mag je gewoon doorrijden en vakantie houden. Dat heb ik gedaan en ben er mee thuisgekomen.

Heb de auto in januari aangeschaft bij een Volvo-specialist (geen dealer) met volledige grote dieselbeurt. (koelsysteem gecontroleerd en van nieuwe koelvloeistof voorzien)
Op mijn verzoek heeft hij onderzocht of er voor de automaat een oliekoeler nodig was.
Dit was het geval, dus heeft hij er een oliekoeler ingebouwd.

Voorzover ik kan constateren is de koelervolgorde vanaf de voorkant:
-koeler van de airco
-intercooler
-losse automaatkoeler
-waterradiator
-electrische ventilator
Ik heb de indruk dat dit probleem wordt veroorzaakt door (verkeerde plaats van) de oliekoeler.

De electrische ventilator werkt vrij snel na het starten en stationair draaien.
Tijdens het rijden werkt de ventilator altijd.
Na een rit duurt het momenteel 8 minuten na het afzetten van het contact vóórdat de ventilator stopt.

Ik heb de volgende vragen:
Was het advies van de garage om door te rijden correct ? en zo ja waarop gebaseerd ?
Is een automaatoliekoeler echt nodig ?
Welk type oliekoeler moet dat dan zijn en waar moet die worden ingebouwd ?
Waarom verdwijnt de trekkracht van de diesel bij oververhitting en blijft de snelheid gelimiteerd tot 45km/U ?
Is het nu noodzakelijk de automaatolie te vervangen ?
Zijn er andere oorzaken die ik over het hoofd heb gezien ?
Hoe is dit probleem op te lossen ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Vr.groet,
John

Geplaatst door

ziepej (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad. Alleen heb ik het advies gekregen om in geval van hoge belasting van de auto ( bergop met zware caravan erachter) ervoor te zorgen dat het toerental rond de 3000 blijft. Voor mij was het probleem toen opgelost. Het betekende alleen dat ik soms op bepaalde stukken in de 2 moest rijden (met eenn snelheid van ca . 50 km per uur een lange berghelling op van ca. 10-11%)

beaumont 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.