Volvo V70: Airco slaat af na enekele minuten koelen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TDI

Goeiedag al u volvogezinden,


Ik heb een v70 uit '97. Ik heb een probleem met mijn airco systeem: Bij 26 graden en warmer slaat de airco als deze een tijdje zijn best heeft gedaan om de auto op temperatuur te brengen (en houden) spontaan af om alleen nog op blower lucht te geven. Wanneer airco een paar minuten uit en dan weer aan doet ie het vervolgens weer een tijdje. 1e instantie gedacht aan te weinig vloeistof waardoor systeem afslaat als ie "teveel voor zijn kiezen krijgt". Nu heb ik de vloeistof laten vervangen maar het probleem is gebleven.
Nu zit er in de "main fuse box" een relais voor de airco en deze werd erg heet en is er voor dit relais meer stroom als erna.
Vervolgens kreeg ik van het bedrijf (gespecialiseerd in airco) te horen (in techinsch verhaal; en ik en techniek...hahaha) dat het dan de pomp is.
Kosten vervanging: 500 euro's.....ff geen zin in na al een behoorlijk pittige reparatie welke het nodige heeft gekost.
Is er iemand met soortgelijke ervaring of kennis mbt dit probleem?
En dan hoop ik natuurlijk te horen dat het niet de pomp is!!!
Alvast bedankt voor genomen moeite!

volvominded

Geplaatst door volvominded (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

novita (0) PRO, 17 jaar geleden

koppeling afstellen door specialist

wieheide (0) PRO, 17 jaar geleden

hier is de oplossing;de luchtspleet van de magnetische koppeling is tgv slijtage te groot geworden.
De spleet heeft nieuw een afstand van 0,1mm.
Deze afstand wordt afgesteld dmv vulringetje s die zich tussen de pompas en het voorste gedeelte van de magneetkoppeling bevinden.
Allereerst de huidige speling opmeten dmv een setje voelermaten,is de spleetbijv 0,8mm dan zul je0,7mm aan vulringen moeten verwijderen.
Werkwijze ; auto op 2 kolomshefbrug omhoog brengen rechtsvoor voorste bout van subchassis verwijderen,binnenscherm rechtsvoor lossen ( 2 plastic moeren ) aircocompressor bev. bouten verwijderen 4stuks
Je hebt de multiribriem inmiddels ook los gemaakt.je kunt nu de compressor ietwat draaien zodoende kan je bij de centrale bout van de magneetkoppeling komen is een m6 boutje,boutje verwijderen,met een passende trekker het voorste gedeelte van de magneetkoppeling verwijderen.
Dit is dmv een spievertanding bevestigd.
De jiuste dikte aan vulringen verwijderen in dit voorbeeld bijv 0,7mm een het helezaakje weer inelkaar zetten.
Grtzz.Wieberen

volvominded (0), 17 jaar geleden

Hai Wieberen, bedankt voor je reactie. Lijkt vooralsnog een hele operatie. Weet jij een adres waar ik dit goed en niet te duur kan laten doen? Woon zelf in Purmerend maar alles binnen redelijke afstand is oke. Heb zelf meer verstand van verzekeren!

wieheide (0) PRO, 17 jaar geleden

Denk zelf het beste bij de dealer,daar werk ik nl zelf, of een goede aircospecialist Grtz Wieberen

Ramon9285 (0) PRO, 17 jaar geleden

meestal is de magneetkoppeling stuk,dan zit er een onderbreking in de spoel,bij warm worden stopt hij ermee.
Heb er wel eentje liggen.

volvominded (0), 17 jaar geleden

Hai Ramon,
bedankt voor je reactie.
Ben jij zelf werkzaam bij een garage of heb je gelegenheid deze magneetkoppeling zelf te plaatsen (met de juiste gereedschappen!!).
Verder heb ik gehoord dat bij vervanging van deze koppeling er "vaak" alsnog na enkele weken/maanden ruimte in de koppeling/pomp komt waardoor je dan alsnog de pomp moet vervangen.
Heeft er iemand veel ervaring met deze actie of dit werkelijk zo is? Of is dit slechts een actie van de monteur om me direct 500 euro lichter te maken ipv een goedkopere reparatie uit te voeren.

Ruud10657 (0) PRO, 17 jaar geleden

Nog een nabrander mbt het afstellen van de luchtspleet van de magneetkoppeling op de aircopomp in de 850 en V70 serie. Indien de speling iets te groot is, slaat de pomp ook uit bij warmer weer. Een airco boer hier in de omgeving had nog al wat ervaring met deze volvo kwaal.
Reparatie: 20 minuten.
Benodigd materiaal: 3 tie-raps
Wagen rijd reeds de gehele warme zomer zonder problemen.
Waar werden de tie-raps voor gebruikt? Ze werden aan de voorzijde van de magneetkoppeling op drie plaatsen onder de gebogen veer door geduwd door deze met een schroevendraaier iets op te ligten. De tie-rapjes worden hierdoor als opvulling gebruikt. Tie-rapje dicht trekken en afknippen. Klaar.
Niet erg gemakkelijk door te voeren, daar er weinig plaats is, wel erg goedkoop!
Succes met deze schijnbaar veel voorkomende reparatie.

Ramon9285 (0) PRO, 17 jaar geleden

kan ook de lage druk schakelaar zijn of het systeem onvoldoende gevuld.
een airco chek laten doen is het simpelst,mail maar even !

Gens (0), 13 jaar geleden

Heb het probleem vandaag laten verhelpen. Inderdaad de shims laten verwijderen, in tierapjes had ik niet zoveel zin.
Kortom: beschrijving van oplossing boven (wieheide) klopte en bij aircomobiel (www.aircomobiel.nl) was het snel en goed in orde.
Ringetjes laten verwijderen kost daar ongeveer € 150,-. Olof komt niet meer voorrijden, maar Heemstede was vanuit Utrecht goed te doen.
Aanrader!

VolvoV70D5 (0), 10 jaar geleden

Ik had een identiek probleem met mijn airco. Boven de 26 graden kwam er alleen maar warme lucht. Airco bijgevuld en laten checken op evt. lekkage. Niks gevonden. Printje meegenomen van bovenstaande reacties naar Vakgarage Newo in Soest. Aldaar heeft de monteur gekozen voor de oplossing met de tieraps. Probleem opgelost, airco blaast weer frisse poolwind naar binnen. Kosten: €78,-. Dank voor de tip!

TheoStek (0) PRO, 10 jaar geleden

Pffff jongens toch, daar wordt wel voor betaald, maar voor een correcte reparatie of vervanging is het te duur.

Je had ook kunnen vragen las me de koppelingsplaat vast.

Ramon9285 (0) PRO, 10 jaar geleden

Daar had je niet voor naar Heemstede hoeven rijden,in utrecht en De meern zitten zeer goede Volvo kenners,ik had het gedaan voor stuk minder ..bijvoorbeeld...
150 euro is absurd .dus..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.