Ik plaatste dit probleem enige weken geleden en heb er helaas geen antwoord op gekregen.
Mag ik het nogmaals onder de aandacht brengen ?
Auto: 1998 V70 TDi airco automaat.
Probleem: onvoldoende koeling in combinatie met een caravan (1300kg) in de steile lange heuvels van Frankrijk.Oververhitting treedt alleen op bij extreme lange hellingen. Verlichting,airco en constante voeding voor caravan afgeschakeld. Verwarming hoog op.
De naald van de tempmeter gaat na enige tijd van de middenstand omhoog tot juist vooraan in het rode gebied.
De motor verliest snel trekkracht en snelheid zakt van 80km naar 45 km /uur (is dit een sensorbeveiliging ?)
Als de naald uit het rode gebied terugzakt krijgt de motor weer voldoende trekkracht.
Losse beladen auto in Nederland en in de bergen : naald staat netjes in het middengebied.
Heb onderweg mijn garage gebeld. Zijn advies was: als de naald niet midden in het rode gebied terechtkomt mag je gewoon doorrijden en vakantie houden. Dat heb ik gedaan en ben er mee thuisgekomen.
Heb de auto in januari aangeschaft bij een Volvo-specialist (geen dealer) met volledige grote dieselbeurt. (koelsysteem gecontroleerd en van nieuwe koelvloeistof voorzien)
Op mijn verzoek heeft hij onderzocht of er voor de automaat een oliekoeler nodig was.
Dit was het geval, dus heeft hij er een losse oliekoeler ingebouwd.
Voorzover ik kan constateren is de koelervolgorde vanaf de voorkant:
-koeler van de airco
-intercooler
-losse automaatoliekoeler
-waterradiator
-electrische ventilator
Ik heb de indruk dat dit probleem wordt veroorzaakt door (verkeerde plaats van) de oliekoeler.
De electrische ventilator werkt vrij snel na het starten en stationair draaien.
Tijdens het rijden werkt de ventilator altijd.
Na een rit duurt het momenteel 8 minuten na het afzetten van het contact vóórdat de ventilator stopt.Ik heb inmiddels via Problemcar begrepen dat dit in gang wordt gezet door de airco om de condens te verdampen.
Ik heb de volgende vragen:
Was het advies van de garage om door te rijden correct ? en zo ja waarop gebaseerd ?
Is een automaatoliekoeler echt nodig ?
Welk type oliekoeler moet dat dan zijn en waar moet die worden ingebouwd ?
Waarom verdwijnt de trekkracht van de diesel bij oververhitting en blijft de snelheid gelimiteerd tot 45km/U ?
Is het nu noodzakelijk de automaatolie te vervangen ?
Zijn er andere oorzaken die ik over het hoofd heb gezien ?
Hoe is dit probleem op te lossen ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Vr.groet,
John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=ziepej]Ik heb de volgende vragen:
Was het advies van de garage om door te rijden correct ? en zo ja waarop gebaseerd ?
De koelvloeistoftemperatuur is wel hoger geweest dan normaal (+/- 15 a 20 graden) maar door de overdruk in het systeem heeft de koelvloeistof niet (over)gekookt, dus niets aan de hand.
Is een automaatoliekoeler echt nodig ?
Volvo adviseerd om bij sommige auto's een extra oliekoeler te plaatsen wanneer er een (zware) caravan getrokken moet worden.
Welk type oliekoeler moet dat dan zijn en waar moet die worden ingebouwd ?
Orgineel Volvo, in de bijgeleverde instructie staat hoe en waar alles gemonteerd moet worden.
Waarom verdwijnt de trekkracht van de diesel bij oververhitting en blijft de snelheid gelimiteerd tot 45km/U ?
Om beschadiging van de motor door oververhitting te voorkomen.
Is het nu noodzakelijk de automaatolie te vervangen ?
De automaatolie even controleren op kleur (moet rood zijn) en reuk (mag niet verbrand ruiken)
Zijn er andere oorzaken die ik over het hoofd heb gezien ?
Motortoerental, laat de motor als hij moet flink trekken (bergop met caravan) niet te WEINIG toeren maken ivm toerental van de waterpomp. ( = circulatie koelvloeistof)[/quote]
Dat de koelvin vrij snel gaat draaien na het starten is de airco die de vin inschakeld.
Ieder jaar de radiateurs doorspuiten met de tuinslang doet wonderen, een paar keer van vooraf en een paar keer van achteraf.
Bij de sommige nieuwere diesels word (als de KV-temp. te hoog op dreigt te lopen) de airco softwarematig uitgeschakeld.
Verder is het aan te bevelen in een versnelling te rijden dat de motor ten minste 3000 tot 4000 toeren draait, vaak kiest men te snel een te hoge versnelling.
Het goed schoonhouden van muggelijken etc van de radiator is ook goed.
Cor
Cor en Volvo-spec,
Bedankt voor jullie reacties.
Het schoonhouden van de radiatoren is een goede raad.
De airco werd inderdaad ook automatisch afgeschakeld.
Het betreft een automaat en het warmlopen gebeurde in de voorgeschreven'caravan'versnelling (dus niet in de D-stand) en ook na inschakelen van nog een lagere versnelling.
Wat is normaal bij deze V70 automaat uitvoering: een waterradiator met ingebouwde oliekoeler, of een losse oliekoeler of.......een warmetwisselaar ?
Vr.groet,
John
18 jaar
De standaard radiateur met ingebouwde oliekoeler EN een losse oliekoeler !! (orgineel Volvo)
Volvo Specialist,
Inderdaad heeft de auto de standaard radiator EN de losse oliekoeler (origineel Volvo en naderhand volgens Volvo gegevens ingebouwd.
Het probleem van uitvallen van trekkracht bij een hoge watertemperatuur (net in het rode vlak) is herkend door een Opel Vectra dieselrijder én een Volkswagen Passat TDi rijder.
Beide oververhittingsgevallen werden opgelost door vervanging van de Luchtmassameter.
Wie kan me vertellen hoe een (defecte) LMM een extreem hoge watertemperatuur kan veroorzaken bij extra- en langdurige trekkracht ?
Kan dit de oplossing zijn ?
Vr.groet,
john
18 jaar
Klinkt als een verstopte radiator.
Verversen koelvloeistof helpt dan niet meer.
Vervangen radiator eerst maar eens proberen.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar