Onlangs een gebruikte V70 TDI AUT4 aangeschaft en deze auto rijdt perfect.
Echter ik vind dat hij vrij veel rookt, het is zwarte rook (roet) en het valt me op als:
- ik in D stilsta
- gas geef
- het lijkt minder te worden als ik een tijd aardig wat toeren heb gemaakt, maar het is ook snel weer terug
Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen?
Robert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wanneer zijn de riemen voor het laatst gedaan?
misschien pompafstelling buiten zijn bereik.
Riemen, waterpomp en spanrol zijn op 244.000 vervangen ... dat zou dus goe moeten zijn ...
ok,dan zou ik me geen zorgen maken,de meesten doen dit,het roken bij belasting.
maar ook als je gewoon voor een stoplicht stilstaat, weliswaar in D(rive). Zit af en toe in de mist ;-)
dan moet je de pompafstelling electronisch,s laten controleren bij de dealer!
Misschien gechipte auto, gaan harder en roken meer
laten we het maar houden op de EGR-klep.. als ik het zo lees is deze overmatig vervuilt en blijft openstaan waardoor dit soort klachten ontstaan, deze klacht heeft niks met pomptiming te maken.
paul,
Dank voor jullie reacties ... EGR klep reinigen, zou ik dat zelf kunnen of moet ik echt bij de dealer zijn.
Robert
Kan nooit geen kwaad om dat te controleren,als de nokkenas verkeerd staat en dan automatisch,s ook de pomp,rookt hij ook!
EGR klep zou natuurlijk ook kunnen,inderdaad.
Volgens mij heb ik jou (Paul)laatst een keer ontmoet in Beesd bij Volvo?
Is al weer een tijd geleden.
Ik verzorg technische trainingen ook!
pomptiming zou evt kunnen maar daar gaan niet mijn eerste gedachten naar uit, de EGR-klep is de eerste verdachte..
ontmoet bij volvo in beesd RAMON? dat was ik niet hoor :)
paul,
Je kunt de egr met een dichte pakking dicht zetten. dan is het probleem opgelost
18 jaar
egr dicht zetten kan je beter niet doen,je krijg dan een foutcode.
Dacht niet dat jebij een 1998 type een foutcode kreeg, maar ik kan abuis zijn hierin.
Cor
jawel hoor,hij ziet dat via de lm meter.
[quote=bormie]jawel hoor,hij ziet dat via de lm meter.[/quote]
foutcode? die is wel te voorkomen...
neem een plaatje en boor rechts in de hoek van het plaatje een gaatje van +- 4 mm. vervolgens staat de EGR dicht voor 85% en dit zonder storing. mocht er ondanks toch nog een storing optreden, dan het gaatje per mm opvoeren/groter maken.
ach! je moet het maar snappen.. vaak is het zo simpel, maar dat is met zoveel dingen.
''onbekent maakt onbemind''
paul,
audi gebruikt een ander management,hij moet als de egr open staat zoveel % minder lucht door de lm krijgen(recirculeren heet dat).
ik doe niet zo flauw dat ik je kennis afkraak,maar ik denk dat je hard kan schreeuwen
[quote=bormie]audi gebruikt een ander management,hij moet als de egr open staat zoveel % minder lucht door de lm krijgen(recirculeren heet dat).
ik doe niet zo flauw dat ik je kennis afkraak,maar ik denk dat je hard kan schreeuwen[/quote]
bormie...
leg eens effe uit hoe jij denkt hoe dit systeem werkt...>hij moet als de egr open staat zoveel % minder lucht door de lm krijgen(recirculeren heet dat)< de werking zoals jij die omschijvt, dat zou niet best zijn!! indien dit zo zou zijn.
ben erg nieuwschierig geworden. wat dit is geen EGR-klep maar een wonderklep?
paul,
volgens mij weet je echt niet hoe een egr werkt.
nou vooruit dan maar he.
er gaat bij zoveel hz,zoveel gr per slag door de lm meter,gaat de egr open bij de zelfde hz,dan gaat er minder door de lm(van uitlaat weer de inlaat in).
Snappie
bormie ''je praat veel maar zegt niets''
Zal ik het dan maar eens proberen.. wat ik snap er ook geen snars van. Ik denk zelf dat het anders werkt, mocht jij denken van niet! corriceer mij dan even.
Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.
EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.
BORMIE!! OPLETTEN.....
Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).
Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk
Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.
De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.
Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.
BORMIE.... BEN JE ER NOG..... DIT STUKJE IS HEEL BELANGRIJK
De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste diesel rijders zelf niet in de gaten hebben.
paul,
Bormie bedankt voor je overduidelijke uiteenzetting van de feiten! Je weet in 3 regels al prima uit te leggen hoe een egr werkt.
Ik snap ook wel dat je haast hebt om zoveel mogelijk antwoorden te geven, want je moet nog een heel end. Word je boos als ik zeg dat ik het maar een vreemd verhaal vind. Als ik jou verhaal(tje) lees lijkt het alsof de gegenereerde uitlaatgassen via de de aanzuigbuis VOOR de luchtmassameter in het inlaat spruitstuk terecht komen. Dat is onjuist, waarschijnlijk bedoel je dat de luchtstroom een lagere doorstroom snelheid bereikt waardoor dat meetbaar is in de ecu?! Nou dat valt reuze mee bij zo'n eenvoudige dieselmotor als van de auteur in deze topic.
Heb al dikwijls bij een franse auto egr kleppen meegemaakt die totaal open stonden!
De motor wou dan nauwelijks meer draaien, laat staan rijden. Maar toch nog geen storingsmelding in deze voertuigen hoor. Dus jou mm lampje gaat branden??? Dacht het niet........
Sytze
Naschrift: Heb nog even ruggespraak gehad met volvo. Tot 2001 kan elke egr van deze volvo volledig afgesloten worden. Dit heeft NIETS met het motormanagement te maken, en dus zal er ook geen lampje gaan branden! Er zit alleen een vervroeger / verrijker op de pomp en thats it! Gewoon afdoppen dat ding!
Snappie?
toch wel leuk dat er op dit motormanagement een functie zit om de egr te controleren op lekkage,gewoon aangegeven in %
[quote=bormie]toch wel leuk dat er op dit motormanagement een functie zit om de egr te controleren op lekkage,gewoon aangegeven in %[/quote]
nou!! ik zal maar niet over uitleg beginnen.. of moet ik jou dit ook nog even vertellen? dan worden het meer dan slechts 3 regels...
wie scheeuwde er ook alweer?
paul,
Of gewoon, zoals al door Sytze passend medegedeeld: (EGR) klep dicht....!
18 jaar
Werd hier op het forum ook in tig posts al heel duidelijk uitgelegd waarom.
Heb geen tijd verder erop in te gaan, werk deze week 15 uur+ per dag op de beurs.
Cor
ik zeg niks.:)
[quote=Ramon9285]ik zeg niks.:)[/quote]
geef eens een mening ramon.... :)
paul,
er is hier al zoveel geschreven over een egr klep,je kunt ze van alle types volvo afsluiten zonder dat er lampjes en toeters en bellen gaan rinkelen of afbreuk doen aan het motormanegment.
[quote=Ramon9285]er is hier al zoveel geschreven over een egr klep,je kunt ze van alle types volvo afsluiten zonder dat er lampjes en toeters en bellen gaan rinkelen of afbreuk doen aan het motormanegment.[/quote]
dat er veel over de EGR is gescheven is hier wel duidelijk :) gezien jij bij volvo zit leek mij jou bedrage ook zeer waardevol..
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar