Koelwater geeft te hoge temperatuur aan, terwijl deze niet te hoog is. Ook geeft hij aan motor zo spoedig mogelijk stoppen.
De koelwatersensor is vervangen bij de Volvo garage, maar het helpt niet. OOk blijft de koelventilator doordraaien nadat het contact afgezet is. Wie heeft hiervoor een oplossing??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het koelsysteem op de plek van de sensor misschien gedeeltelijk verstopt? waardoor de meter wel degelijk de juiste, te hoge, temperatuur aangeeft?
Hallo Cor,
Bedankt voor je reactie. Het koelwater is gecontroleerd op verstoppingen en er is zonder thermostaat gereden, echter geen resultaat. Het koelwater wordt niet te heet, maar de meter geeft wel een te hoge koelwatertemperatuur aan, ook de koelventilator gaat en blijft draaien. Ook als het contact afgezet is blijft hij een tijdje nakoelen.
Wanneer je de auto na een paar uur start, begint de ventilator al te draaien en geeft de temperatuurmeter aan dat de koelwatertemp. te hoog is. (display geeft aan motor z.s.m.stoppen).
13 jaar
dat je koelfan gaat draaien is een veiligheid. Laat ze kijken wat de sensor aan geeft. Of er is geen doorstroming van koelwater of een defect sensor.
Waterpomp defect is mijn niet bekend bij volvo maar is natuurlijk best mogelijk.
De Volvogarage heeft een nieuwe sensor geplaatst en de koelwatertemperatuur gecontroleerd en die is goed.
13 jaar
blijft er over of de stroming van de koelwater goed is dus de waterpomp?
Nog een mogelijkheid buiten een defect in het instrumentenpaneel. nl. interferentie. dwz de electrische verbinding tussen de ntc (temperatuurzender) en het instrumentenpaneel "praat" met een andere draad. b.v. door vocht in een stekker of in een stukje electronica.
Overigens zal de dealer toch aan moeten geven dat de koelvin ook gestuurd wordt door de meter? Wat ik ook denkbaar acht is dat de sensor een ecu informatie geeft. en dat de meter en de fan door de ecu bediend wordt.
Laat de ECU uitlezen op fouten en desnoods de motor temperatuur via actieve diagnose aflezen.
Alles wat voorgesteld is gecontroleerd en gedaan, nóg is het probleem niet verholpen.
Niemand heeft ooit van dit probleem gehoord....
Afspraak met een andere VOLVO-dealer gemaakt om in het nieuwe jaar weer verder te zoeken. Evt. computer...
12 jaar
Ik heb 1x met een S80 van het bouwjaar 2000 gehad waarbij de temperatuurmeter ook te hoog aangaf en ook van alles vervangen , toen uiteindelijk de bedrading van koelvloeistoftemperatuursensor naar ECM vervangen en probleem opgelost.
Hopelijk heb je er wat aan.
Het is lastig werk want bedrading zit met de kabelboom mee.
Hallo,
Ik heb een ongeveer zelfde probleem. alleen bij mij komt de temperatuurmeter maar heel traag op gang. als ik met koude motor wegrijd dan duurt het wel 10 km voor de meter op begint te lopen. normaal kwam de temt.meter na een aantal km gewoon netjes in het midden staan. nu komt hij maar een klein stukje uit zijn 0 positie. Ook slaat de motor af en toe af als hij koud is. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Alvest bedankt voor de moeite
Joopo
11 jaar
Joop, een eigen topic had een betere methode geweest om de vraag te stellen.
Je probleem lijkt op een thermostaat die open blijft staan, waardoor de motor niet op temperatuur komt.
Hoi oldford,
dank voor je snelle reactie, Ik was bang dat het een elektronische storing zou zijn zoals de temperatuur sensor of zo. Ik ga hem demonteren en even testen in een waterkoker dan weet ik snel genoeg of hij stuk is. Weet je toevallig ook of hij zoals meestal, direct onder de slang aansluiting van de radiatorslang zit?
Alvast bedankt voor je moeite
Joop
11 jaar
Hallo
Misschien wel een beetje late reactie maar ik heb de thermostaat eruit gehaald en gecontroleerd maar deze gaat netjes open en dicht als ik hem in een waterkoker test dus daar kan het niet aan liggen. Ik verdenk daarom de temperatuursensor zou dat dan de oorzaak kunnen zijn? mocht dat zo zijn kan ik deze zelf vervangen zonder een electronisch probleem te krijgen of moet dat dan gereset worden of zo?
Verder wou ik ook nog even vragen of ik het koppeling systeem zonder problemen kan ontluchten. Mijn koppeling komt wel vrij maar het schakelen gaat als de olie van de versnellingsbak nog koud en wat dikker is zwaar en het gaat beter nagelang de auto is warmgedraaid. Mijn Volvo heeft 186000 km gereden en is van 2001.
Ik heb wel eens gehoord dat als je de koppeling gaat ontluchten dat je het risico loopt dat je pedaaldruk wegvalt en niet meer op druk te krijgen is. Zou iemand mij daar antwoord op kunnen geven of heeft iemand daar ervaring mee?
alvast dank voor de moeite
gr.Joop
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar