auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 850: koppeling volvo 850 grijpt heel laag aan.

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,5 5 cilinder

goeiedag.
ik zit met een probleem.
het koppelingspedaal van mijn volvo pakt heel erg laag aan.
ik moet het pedaal tegen de bodem drukken en dan pas ontkoppelt ie.
ik heb m al geprobeerd te ontluchten, maar dat helpt maar een kilometer of 500.
ik heb zelf het idee dat het de hoofdcilinder is, maar wil dit zeker weten omdat die nog al prijzig zijn.

Ik hoop op een snel andwoord.


Greetzz Bas

Geplaatst door

decl00ne (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik ben bang dat de oorzaak wat dieper zit.. Ik heb mee gemaakt dat de koppelingsvork (hefboom) vervormd was (gescheurd)
Ook de drukgroep zelf kan de oorzaak zijn..
In beide gevallen moet de versnellingsbak verwijderd worden om er bij te kunnen.

Misschien kun je langs de hevel in het koppelingshuis kijken of de vork vervormd. Ook kun je zien of de beweging welke de plunjer(stift) maakt in overeenstemming is met de beweging van de hoofdcilinder..

Als het pedaal mechaniek veert door bv een scheurtje erin oid heb je het zelfde effect.

mmm... oke
maar wat kan dan de oorzaak zijn dat als ik hem ontlucht dat ie het dan wel tijdelijk doet?
want ben er vorige week mee naar oostenrijk geweest, vlak ervoor ontlucht en pas nadat we in de bergen kwamen weer terugzakte?


Greetz bas

decl00ne 0

11 jaar

Sorrie niet goed gelezen.. Als er steeds opnieuw lucht in het systeem komt??? kan dat maar op 1 plaats binnen komen. en dat is via de hulpcilinder(de onderste) Als de pedaal wordt losgelaten druk een veer in de hoofdcilinder de plunjer terug.Als de plunjer in de hulpcilinder niet snel genoeg kan volgen??? ontstaat er onderdruk in die cilinder en omdat de primaire cup erin conisch is en alleen goed afsluit als er druk op staat of als alles in rust is..zal daarlangs lucht binnen stromen.. vergelijkbaar met hoe een fietspomp werkt...
Dus controleren of de koppelingshevel te zwaar gaat. ik ken de volvo niet maar er wordt vrij veel een veer op de vork gemonteerd om het terugkomen te bevorderen. Ook in het koppelingshuis wordt soms een veer op de vork geplaatst, met dezelfde bedoeling. Ook kan het zijn dat de plunjer in de hulpcilinder door oxidatie of vuil gewoon zwaar gaat..

dus wat jij me aanraad even de koppelingsvork te controleren en de stofhoes van de hulpcilinder even op te tillen voor controle.
voor de rest kan het niet aan de hoofdcilinder liggen, door bv interne lekkage?
ik heb t ook op een ander forum gepost en daar konden ze mij vertellen dat de hoofdcilinder wel eens kapot kan gaan.


Greetzz bas

decl00ne 0

11 jaar

Als de primaire cup van de hoofdcilinder lek is, trap je door de vloeistof heen. Maar er treedt dan geen lucht binnen. Omdat je stelt dat ontluchten tijdelijk helpt ?? ga ik er van uit dat er steeds opnieuw lucht intreedt. De plunjer van de onderste cilinder hoort terug gedrukt te worden, door een veer welke de koppelingsvork terug drukt of trekt. Als bij deze volvo de drukgroep moet zorgen dat de vork terug geduwd wordt?? is waarschijnlijk de diafragma veer erin gebroken.. Als je de stift in de hulpcilinder door de koppelingsvork met de hand terug te drukken verder de cilinder in kunt drukken?? zal het met de gangbaarheid van de plunjer erin wel meevallen..

Heb zélf meegemaakt bij collega met hetzelfde probleem en toen hebben we incourant een hoofdkoppelingscilinder en hulpkoppelingscilinder inclusief leidingen vervangen en toen was het probleem over!

Herman BMW 0
badge

11 jaar

ik ga zaterdag t hele zooitje eens grondig inspecteren en schoonmaken, mocht il wat vinden horen jullie t.
alvast bedankt voor alle tips.

greetzzz bas

decl00ne 0

11 jaar

[quote=Herman Volvo]Heb zélf meegemaakt bij collega met hetzelfde probleem en toen hebben we incourant een hoofdkoppelingscilinder en hulpkoppelingscilinder inclusief leidingen vervangen en toen was het probleem over![/quote]
vroeger bij de plastic leidingen kwam het voor dat een schilfer van de afdichtingsrubber, in de leiding als klep ging werken. ook het inwendige van een rubber slang kan zijn losgeraakt en het zelfde gaan werken. Een metalen leiding kan aan het einde door de manier waarop de conische kraal gemaakt is en vastgezet voor een vernauwing zorgen en een minimaal vuitje kan zo maar als klep gaan werken. Wij boorden de einden altijd op en bliezen de zaak naar 2 kanten schoon..

Even een kleine bijdrage voor wat betreft het ontluchten van de koppeling via de hulpcilinder. In de meeste bijdrage tref ik als oplossing aan: koppeling indrukken, nippel van de hulpcilinder opendraaien (deze steekt uit de versnellingsbak), wachten totdat de olie eruit loopt, koppeling nogsteeds ingetrapt!, nippel dichtdraaien, koppeling langzaam op laten komen. Dit herhalen tot dat de koppeling weer hard aanvoelt.

Ik heb deze procedure geprobeerd maar niet echt succesvol. Dus ik heb het andersom benaderd.

Neem een oliekannetje (zoeen waarmee je olie pomt), vul deze met remolie. Sluit het kannetje aan op een slangetje welke vervolgens wordt aangesloten op de nippel van de hulpremcilinder. Open de nippel en een aantal keer pompen met kannetje. Let op dat het remreservoir niet overloopt. Bij mijn volvo was her resultaat, een uistekend werkend koppelingspedaal.

Wermes01 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.