Volvo S80: Kosten bij vervanging kleppenhuis en selenoids van s80 automaat?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 170pk

Goedemorgen,

Mijn pa heeft een s80 2.4 170pk waarbij de automaat kuren heeft. Spoelen is reeds gebeurd en wederom is de olie bruin....
Na even speuren op dit forum denk ik dat het kleppenhuis en selenoids vervangen moeten worden.
Ik heb de volgende vragen:

Wat zijn selenoids?
Wat kost het kleppenhuis?
Wat kosten de selenoids?
Hoeveel uur is een monteur ermee bezig?
Moeten er nog meer zaken vervangen worden als je dit doet? (pakkingen e.d.)
Heeft de automaat ook een filter welke vervangen moet/kan worden?
Zijn deze onderdelen alleen bij de dealer te krijgen of ook bij cartal/brezan e.d.?

Hopelijk kan dit forum mij enige info verschaffen.

Ik wacht met belangstelling uw reactie's af!

Mvg,

BJ

vwjetta1990

Geplaatst door vwjetta1990 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

heb niet op alle vragen een antwoord. maar een half jaar terug ook zoiets gehad. de klant klaagde elke keer over dat de automaat niet de volgende versnelling pakt en nog meer problemen. na wat meten met vadis kwamen we achter dat het echt in de bak zit.
helaas viel aan deze automaat zeer moeilijk aan te komen. die van hun had 2 ton gelopen. gek genoeg hadden ze binnen een week een nieuwe bak. deze hebben we dus vervangen.
ff offtopic geweest maar nu een paar antwoorden op je vragen

bak onderuit en nieuwe eronder was 1.5 tot 2 dagen werk 12uur tot/met 16uur werk. zo als gezegt was het al een 2de hands automaat. en na gereden te hebben bleek ook deze bak kapot te zijn. het geld voor de bak 1100 euro hebben ze terug gekregen. echter de rekening van de zaak niet.
selenoids zijn volgens mij solenoids. dit zijn eigenlijk de kleppen in de kleppenhuis.
verder de kosten van een kleppenhuis is er eigenlijk niet. het is 10 keer zo moeilijk om hier aan te komen dan een bak zelf. en daarna is het ook nog eens 10 keer zo moeilijk dat het een goeie is. een automaat heeft ook een filter dit is vaak een stoffilter. bij een handbak zit een magneet die al het vuil bij zich had.
maar het pijnlijke is wat er in moet. met een kompleet lege bak gaat 11liter van de volvo olie in. dit is al per liter meer dan 10euro ex.

als echt de bak kapot is dan is denk ik het veiligste en slimste om bij een dealer naar de reparatie kosten te vragen.
de dealer is verplicht de oude bak terug te sturen naar volvo. daar gaan ze de bak zelf uit elkaar strippen. ze gebruiken alleen de onderdelen die voor een revisie bak goed zijn. de rest wordt omgesmolten en hergebruikt.

bormie (0) PRO, 15 jaar geleden

wat voor kuren?
foutcode,s?

rensk001 (0) PRO, 15 jaar geleden

Laat hem eerst eens uitlezen of er storingen in zitten. Dan kun je misschien losse onderdelen vervangen.

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als ik de auto in eigen bezit had, zou ik het spoelen nog eens een paar keer herhalen, de olie moet dan toch schoon worden en dan kijken of de problemen minder worden/overgaan. Dat de olie bruin wordt, moet toch een oorzaak hebben. Vervangen van de bak kan altijd nog.

Volvo-Specialist (0) PRO, 15 jaar geleden

De solenoids zijn niet los te vervangen maar zijn onderdeel van een kleppenhuis !!
Om het juiste klephuis te krijgen voor de juiste versnellingsbak moeten ALLE gegevens die op de bak staan vergeleken worden met een lijst in Volvo's Technische Journaal.

En dan nog moet de versnellingsbak EERST WEER ververst worden !!

En is het NIET zeker dat ALLE problemen dan helemaal verdwenen zijn !!

Advies: de olie WEER verversen en de nieuwste software laten downloaden !!

Als dat niet helpt: de automaat compleet laten vernieuwen of laten repareren bij een bekende (goede) automatenSPECIALIST !! !!

moderator (0) PRO, 15 jaar geleden

Waarom "automatenboer"? U noemt zich toch ook Volvo-Specialist en geen "Volvo-BOER"?

vwjetta1990 (0), 15 jaar geleden

Hartelijk dank voor de reacties!

De automaat heeft problemen om soepel in de 3e versnelling te komen, toerental gaat omhoog vanwege de vrij op dat moment en knalt dan de 3 erin. Ook na een snelweg rit op de afrit heeft de automaat moeite om soepel van 2 naar 3 te schakelen. Probleem is dus zowel bij koude als warme olie.

De automaat is in april vorig jaar gespoeld bij een volvo-dealer en heeft toen ook een sw update gehad. De automaat is toen uitgelezen en er was volgens mij geen foutmelding toendertijd. Het spoelen heeft toen de klachten iets verminderd maar ondertussen is de olie weer donker en de klachten zijn weer terug.

Mijn idee was na het rondneuzen op dit forum, om het kleppenhuis met solenoids te vernieuwen. Meerdere reacties van mensen hier, over het misschakelen van de automaat, hebben geschreven dat na vervanging van het kleppenhuis de klachten verdwenen zijn.

In mijn ogen is deze keuze kostentechnisch de meest logische. Verversen incl. nwe sw heeft niet het probleem verholpen. Het kleppenhuis kan zonder demontage van automaat vervangen worden, dus is hopelijk redelijk goed te doen.

Ik dacht aan de volgende volgorde:

- Olie spoelen tot schone olie
- Vervangen Kleppenhuis/Solenoids
- Bak resetten (indien nieuwere sw dan onze versie deze installeren)

Of dit wordt gedaan via bevriende monteur bij de volvo of via bevriende universele garagehouder. Dit vanwege het kostenaspect. Als het kleppenhuis ook bij de automaterialenzaken te verkrijgen zijn kan ik daar heen ivm korting.

Graag zou ik antwoord willen op de volgende vragen:

1- Wat kost het kleppenhuis?
2- Heeft de automaat een oliefilter, een magnetische carterplug oid wat metaaldeeltjes scheidt van de olie?
3- hoeveel uur is een monteur bezig met het vervangen van het kleppenhuis?
4- Moeten er ook pakkingen oid vervangen worden wanneer je het kleppenhuis vervangt?

bormie (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb wel eens nieuwe type solenoids gemonteerd in een oud type kleppenhuis.
deze heb ik indertijd in veenendaal gehaald bij een automaat toeleverancier,ik dacht ongeveer 80euro p/st en een nieuwe kabelboom.
deze was weer perfect daarna

vwjetta1990 (0), 15 jaar geleden

Dag Bormie,

Hartelijk dank voor uw reactie en uw oplossing!
Fijn om ondanks het vele speurwerk op het forum,
toch weer een nieuwe en mogelijk een voordeligere oplossing te onvangen!

Hebt u ook gegevens van die automaat-toeleverancier?
Wat heb je nodig om bij de toeleverancier de juiste solenoids te bestellen? (kenteken, chassisnr oid)
Om hoeveel solenoids gaat het in de automaat?
Heb ik ook een nieuwe kabelboom nodig? zo ja, waarvoor?

Ik hoop snel wat te lezen.

Mvg,

BJ

vwjetta1990 (0), 15 jaar geleden

Ik bedenk mij nu ook dat het kiezen van D of R ook erg lang kan duren en dat het niet echt soepel gaat, vooral R.

Hoop dat dit ook meehelpt om tips te krijgen om in de juiste richting te zoeken.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Vwjetta.
Neem eens contact op met www.Autrans.nl in Lunteren.
Dit is een automaten specialist en derhalve goed bekend met deze problematiek.
Zij kunnen een goede diagnose stellen en beginnen niet gelijk van alles te vervangen.

vwjetta1990 (0), 15 jaar geleden

Dag primera p11,

Heb vanavond reeds op hun site gekeken, nadat ik in een ander topic op dit forum dit bedrijf zag staan.

Woon zelf boven Alkmaar en mn pa in regio Arnhem, wordt wel even plannen dan. Uiteraard is Lunteren een ideale locatie hiervoor.

Iig bedankt voor de tip!

bormie (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik bedenk mij nu ook dat het kiezen van D of R ook erg lang kan duren en dat het niet echt soepel gaat, vooral R.

Hoop dat dit ook meehelpt om tips te krijgen om in de juiste richting te zoeken.

ik zou toch een goede diagnose laten uitvoeren

vwjetta1990 (0), 15 jaar geleden

Goedemiddag,

Ik heb gisteren bevriende monteur gesproken en mijn opgedane kennis van dit forum medegedeeld. We hebben besloten om het kleppenhuis/regeleenheid te vervangen. De ervaring bij volvo zelf was dat 75% van de klachten verholpen worden door deze oplossing. Mocht het zo zijn dat het probleem blijft bestaan moet de bak alsnog gereviseerd worden (zou ik zowiezo een nw kleppenhuis/regeleenheid willen) kan dit nwe onderdeel gewoon over naar de revisiebak. Hierdoor verwacht ik ook uiteindelijk lagere kosten voor revisie omdat dit onderdeel reeds vernieuwd is.

@bormie: Het vervangen van alleen de solenoids raadde hij af vanwege het gepriegel en mogelijkheid dat het niet afdoende is. Ook is de monteur op de hoogte van de klachten van de bak, 2 naar 3 en het het trage niet soepel kiezen van D en R.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!
Ik wil namelijk met alles wat ik doe/wil, precies weten hoe het zit.
Zodat ik over het betreffende onderwerp imo voldoende kennis heb.
Een zogenaamde controlfreak zeg maar.

Zodra deze reparatie voltooid is, laat ik weten of het probleem verholpen is. Kan wel een paar weken of maanden duren.

Allen een goed weekend!

m van dijk (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoi vw jetta,

ik heb zelf een aantal kleppenhuizen vervangen van een volvo s80 en daar ben je ongeveer een uurtje of 4 mee bezig. het beste is om de motor boven in een steun vast te zetten en het subframe links te laten zakken, zo kun je het deksel er makkelijk af halen en met monteren heb je die ruimte wel nodig anders zit je nieuwe kleppenhuis helemaal onder de vloeibare pakking die je op het deksel aan heb gebracht. volgens mij kun je het kleppenhuis alleen maar bij de volvo dealer bestellen en als je hem daar gaat bestellen niet vergeten te vragen of er achter het kleppenhuis 2 rubber o-ringen zitten (niet bij elk type automaat aanwezig). als deze o-ringen er wel achter zitten deze zeker niet vergeten te vervangen anders heb je kans dat je alles weer los kan maken. boven op het kleppenhuis zit een gebogen stangetje die moet je niet vergeten los te halen en ook niet vergeten terug te monteren (deze zie je gauw ovwr hwt hoofd).
succes met het project en hoop dat je iets aan mijn info hebt.

groetjes m van dijk

vwjetta1990 (0), 15 jaar geleden

Dag M. van Dijk,

TOP! Hartelijk dank voor je reactie!! Deze nieuwe info neem ik mee als ik het ga bespreken met bevriende monteur. Ik heb hem al bereid gevonden om het te doen en wacht nu op indicatieve prijsopgave. Nu ik van zo'n 4 uur kan uitgaan kan ik eea inschatten. Ik ben alleen nog benieuwd naar de prijs van het kleppenhuis met nwe solenoids. Ik had reeds begrepen dat dit alleen bij de volvo zelf te bestellen is.
Ik hoop dat ze nog een kleppenhuis met solenoids in het magazijn hebben liggen, wanneer deze langer dan een bepaalde tijd daar ligt mogen ze korting geven...

Fijn weekend!

Mvg,

BJ

vwjetta1990 (0), 14 jaar geleden

Even een update.

Had uiteindelijk alles geregeld met de monteur tegen een mooie prijs.
Ondanks een scherp gereduceerd tarief blijft het een boel geld. Mn ouders hebben dus gewacht
op hun vakantiegeld en wilde daarna een afspraak maken.

Blijkt dat in de tussentijd de Volvo garage het niet meer toestaat om monteurs in het weekend
te laten sleutelen, ivm uit de hand lopen in 1 van de 3 of 4 vestigingen. Hierdoor ligt het hele
project op zn gat...

Mvg,

BJ

vwjetta1990 (0), 14 jaar geleden

Dag allemaal,

Uiteindelijk staat de volvo bij Autrans deze week. Ben zeer onder de indruk van dit bedrijf. Rondleiding gehad en dat was erg fascinerend. Had graag willen meelopen met het hele traject.

Ik haal hem morgen weer op en dan zijn alle problemen weer verleden tijd. Doordat de bak laatste tijd ook een trilling veroorzaakte gekozen voor volledige revisie.

Veel geld maar auto moet betrouwbaar zijn, gezien de ernstig versleten rug van mn moeder. In deze auto kan ze het max 1,5u volhouden door het kantelmechanisme van de stoelen, in de vorige kon ze niet eens meer zitten.

Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de tips en de moeite!

Mvg,

BJ

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.