auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo S40: Koud starten gaat moeizaaam Volvo S40 1996

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16 V - B4184s

Ik heb het volgende probleem met een Volvo S40 1996 1.8 16V:

De auto start bij koude start heel moeizaam. Na lang starten slaat de motor pas aan.
Als het gevroren heeft start de auto wel prima. Eenmaal een keer gestart blijft hij goed starten,
echter na een tijdje (enkele uren) slaat de motor weer moeizaam aan.

Als de motor eenmaal aanslaat is er geen overmatige (wite) rook te zien uit de uitlaat.
De auto rijdt verder prima, geen vermogenverlies of inhouden (of iets dergelijks).

Nu heb ik al een en ander aan de auto laten doen:

Accu doorgemeten, deze was prima !

- EGGasklephuis klep gereinigd
- Brandstof filter vervangen
- BRANDSTOFDRUKREGELAAR (Bosch) vervangen
- verstuivers ultrasoon laten reiningen
- Bougiekabels vervangen
- Bougies vervangen

Tevens heb ik de brandstofdruk laten meten en deze is 2.2 met draaiende motor.

De viergasmeting gaf geen vreemde waardes af, deze waren goed.
CO 0.06
CO2 15.3
HC 31
O2 01.5
LAMBDA 1.003

De auto is uitgelezen bij de Volvo dealer, en hier komen geen storingen naar boven. Auto is slecht uit te lezen ivm zijn leeftijd.

Wel valt me op de als ik het ventielop de injector rail indruk (na lang stilstaan), dat hier geen benzine uitkomt.
eenmaal op contact komt er heel even een zucht bezine uit, maar daarna geen brandstof meer.
Verder is er geen (zichtbare) lekkage te zien aan de injectorrail.

De auto heeft 130.000 gelopen, en de distributieriem is bij 112.000 vervangen. Dus je zou zeggen dat een dergelijke motor
dit soort problemen (nog niet) mag vertonen.

Iemand suggesties?

Geplaatst door

12345 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik verdenk je stappenmotor...

dat is een cilindervormige busje wat linksvoor op je spruitstuk zit geschroefd met twee inbus boutjes.

als die dingen vuil hebben? dan lopen ze echt als drama.. en zuipen enz enz..

je kunt het zo loshalen, en daarna goed inspuiten met remreiniger. daarna een klein beetje vet op het asje wat binnenin zit.

als je alles terug zet zal hij erg beroerd kunnen lopen. maar eerst een stuk rijden, en goed warm laten draaien, dan zou het verhopen kunnen zijn.

opel gebruikt dezelfde nulasstelmotoren, en geven VAAK problemen aan de motor, zonder dat er uberhaubt een storing komt in de computer!

Meet de brandstof druk eens. vooral als de motor uit is of de druk niet te verzakt?

Highway 750
badge

9 jaar

Vandaag de na een lange rit, de luchtslang van het gasklephuis losgekoppeld, en een uurtje laten uitdampen. Daarna weer gemonteerd, en de motor slaat in 1 keer aan.

12345 0

9 jaar

Vandaag geprobeerd om de aansluitingen van het koolfilter los te halen (deze zouden ook uitkomen op het inlaatspruitstuk), maar deze kan ik echt nergens vinden. Ook een ATH handboek gaf geen uitsluitsel. Probleem is dat er teveel brandstofdamp in het inlaatspruitstuk blijft hangen, als ik de luchtslang van het gasklephuis haal komt de benzinedamp je tegemoet. Het actief koolfilter zou deze afzuigen, maar zoals gezegd zijn de aan/afvoerslangen nergens te vinden (ik zie ze niet).

Ik heb wel een slangetje gevonden welke uit de richting van het koolfilter kwam, maar hier kwam geen brandstofdamp uit, deze kon ik eenvoudig doorblazen (zie foto)

Verder ook geen idee wat de damp kan veroorzaken. Ik weet zeker dat de verstuivers niet lekken, want deze zijn los geweest, en de rubbers zijn vervangen..

Iemand suggesties?

12345 0

9 jaar

Het probleem is opgelost, alle 4 de injectoren vervangen door een setje van een demontagebedrijf. Contact aan, en direct starten zonder vertraging. Ook na een nacht stil te hebben gestaan probleemloos starten. Dus alle injectoren spoelen/ ultrasoon reinigen wil niet zeggen dat het probleem direct is opgelost. Een nieuw setje tweedehands verstuivers is overigens ook stukken goedkoper :-)

12345 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.