Ik rijd sinds kort een volvo s40 t4 uit 99 het is een 1.9 turbo met 244.000 km. De auto start goed en rijd heel goed op 1 ding na. VOor mijn gevoel levert de auto niet de beloofde 200 pks en bij gas loslaten is er een ´KRR´ geluid hoorbaar.
Ik heb een video opname gemaakt van het geluid.
https://www.youtube.com/watch?v=U0iA99pw...
Het geluid lijkt bij de turbo vandaan te komen ( achter het hitteschild).
De motor draaid stationair netjes en valt niet uit, ook is het verbruik netjes. De temperatuur blijft netjes in het midden.
Wat kan dit wezen? de turbo of de actuator? De stang van de actuator kan ik bewegen hoort dit zo?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niemand??
Ik zou dat hitteschild eens verwijderen. Misschien kun je daar sporen van een lek zien of voelen. Het stangetje moet inderdaad bewegen die regelt de turbodruk.
IK heb vandaag gekeken ernaar, de wastegate stangetje lijkt wel erg veel speling op te zitten. Kan zowel verticaal als horizontaal bewogen worden zonder enige weerstand. Dit mag niet lijkt mij ?
9 jaar
Geen pakking die lekt of spruitstuk/ turbo met een scheur er in? Het lijkt op een lekkage van turbo of spruitstuk.
Het stangetje als dat in de lengte richting bewogen kan worden over de gehele lengte zal de turbodrukklep niet meer werken. Dit zul je dan moeten merken door veel meer turbodruk wordt niet meer afgeregeld. De speling op het stangetje kan ik van hier uit niet beoordelen.
Ga eens langs een garage.
Ik ben naar de volvo dealer geweest, de monteur vertelde mij dat het stangetje juist mag bewegen. De auto is uitgelezen en er kwam als foutcode buiten/ luchtdruk. Dit kan van alles zijn. Maar mag geen invloed hebben op het vermogen werd mij verteld.
9 jaar
Dat klinkt in ieder geval niet als het geluid van een defecte turbo.
Ik zou een hele grote schroevendraaier of dergelijke pakken en dan de ene uiteinde tegen de zijkant van je hoofd houden en de punt tegen verschillende plekken op de motor houden. Zo hoor je waar het geluid harder begint te worden.
9 jaar
Weer een update:: er zit inmiddels een turbodrukmeter in, deze geeft 0.5 bar aan in versnelling 1 en 2 in versnelling 3 0.7 bar max. De druk bouwt op rond de 3500 toeren naar o,5 bar en houd wel aan tot hoog in toeren.
Ik heb de auto laten nakijken, na het verwijderen van het hitteschild zag de monteur dat de wastegatestang veel te veel bewoog. Zowel omhoog als opzij bij stationair gasgeven.
DIt is dan denk ik dan toch een defecte wastegate? Of kan het iets anders zijn?
9 jaar
Liever laat als nooit: De oorzaken waren: de turbo zelf had speling, de wategateklep had teveel beweging én de drukpot ( actuator) was lek/ veer was uitgerekt (gesloten systeem)
Kortom: andere turbo, andere drukpot en de auto rijd weer als nieuw.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar