Volvo V70 1999: Koude motor bi-fuel terugvallen op benzine en lambda voorverwarm

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.4

Mijn V70 bi-fuel (november 1999) schakelt na het starten terug op benzine. Bij warme motor loopt hij meestal wel prima op LPG. Incidenteel wil hij bij stationair alsnog wel eens terugvallen. Vaak draait hij echter verder prima.

Al gebeurd:
Stappenmotorhuis gereviseerd
Nieuwe dynamo (daarna is het probleem een tijdje uitgebleven waardoor het aanvankelijk leek op een laag spanningsprobleem maar toch weer terug)
Getest zonder luchtfilter voor extra lucht (geen verschil)
Nieuwe immobilizer antenne geplaatst vanwege incidenteel niet willen starten (zal geen onderdeel van het probleem zijn denk ik)

Vandaag bij het ophalen bij de garage waarbij de immobilizer antenne is vervangen, kwam ineens de storing voorverwarming voorste lambda sonde naar voren. Bij de garage konden ze in ieder geval geen uitsluitsel geven en was deze storing ze ook nieuw opgevallen.

Kan het zijn dat alles met een minder functionerende voorste lambda te maken heeft?
Zo ja, dan lees ik weer verschillende verhalen over al dan niet toepassen van een originele lambda om gedoe te voorkomen. Daarnaast lees ik juist dat Denso de beste zou leveren en anderen zweren weer bij Bosch. Aangezien ook Volvo ze ergens vandaan haalt, kan iemand mij vertellen of dit nu Denso, Bosch of een ander merk is? Ook het juiste onderdeeltype (OEM) zou mij wel helpen in ieder geval. Voor zover ik kan nagaan zou het motortype B5244SG2 moeten zijn. Ik zie namelijk nogal wat flinke prijsverschillen, ook bij originele onderdelen op internet dus zoek ik graag even door.

Wat ik verder nog moet nameten is de verdamperdruk en wellicht, als ik meer pech heb, mogen de kleppen gesteld worden.

Enige wijsheid van ervaringsdeskundigen is welkom. Ik lees veel op dit forum over kleppenstellen maar er is veel discussie over het juiste motortype en al dan niet aanwezig zijn van hydraulische soters hierop dus hoop ik eerst de simpelere dingen af te werken om zeker te zijn dat het daaraan niet ligt. Slimmere inzichten zijn uiteraard echter welkom.

bartf

Geplaatst door bartf (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Highway (65) PRO, 9 jaar geleden

Dit type heeft geen hydraulische stoters meer met een kleine twijfel. Dit is makkelijk te controleren als je een foto plaatst van de motor waarbij de afdekplaat Volvo verwijderd is. De eerste types hadden een torx schroefje zitten om de klepspeling te controleren. Later is dit vervallen omdat het niet nodig was volgens Volvo. Alleen als de auto slecht liep. Mijn ervaring en is maar kort geweest met Bi-feul. Stappenmotor goed dan verdamper afstellen.
Dan zijn de gas problemen voor 90% opgelost. Dit wel met een storingsvrije motor op benzine. Terug schakelen wijst ook op te lage gasdruk.

Dus storing wissen en controleren of echt de voorverwarming defect is. Als dat storingsvrij is verdamper druk controleren.

bartf (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie.
De auto is gisteren uitgelezen en er werd voor de eerste lambda een storing in de voor erwarming aangegeven. De boel is gereset maar vandaag was de storing weer terug dus de storing is helaas blijvend en moet dus wel opgelost worden. Vraag blijft natuurlijk a) of dit onderdeel van het gasprobleem kan zijn? Normaliter zou dit wel stroken met het idee dat hij met een warme motor minder problemen geeft. b) welke lambda ik dan het best aan kan schaffen; origineel Volvo is minder goed voor de portemonnee, Denso en Bosch zouden ook goed moeten zijn en dikke kans dat Volvo zijn 'origineel' daar ook betrekt. Vraag is dna natuurlijk welk type ik moet bestellen. Het lijkt dat een type voor meerdere modeljaren zou moeten werken maar ik heb natuurlijk geen zin in nieuw gedoe. Liever dan toch iets meer uitgeven voor goed. Advies is dus wenselijk.

Overigens is het wel zo dat de lambdastoring sinds gisteren nieuw is. Kan zijn dat hij er al eentijdje tegenaan zat, voldoende voor het terugschakelen van de lpg maar nog niet genoeg voor het ELM lampje. Dat zou wel wat kunnen verklaren. Aan de andere kant kan het er sindskort ook bijgekomen zijn. Het feit dat het probleem echter meestal alleen bij koude motor optreedt, kan toch op de voorverwarming van de lambda wijzen.


Ik zal kijken of ik even een foto kan posten van het blok voor definitief uitsluitsel. Hoop dat ik daar morgen aan toe kom zodat vastgesteld kan worden of er nu wel of geen hydraulische stoters in zitten. Ik zie wel torx maar weet niet of het de juiste zijn die bedoeld worden.

Zoals aangegeven is de stappenmotor gereviseerd en ok. Het blok loopt op benzine prima dus zal ik ook de druk van de verdamper nog even moeten meten. Manometer is in huis maar een passende slang nog niet dus daarnaar moet ik nog even shoppen. Ik las dat een slang van een fietspomp met m6 een oplossing kon zijn dus daar ga ik even naar op zoek.

Als iemand mij iets meer kennis kan verschaffen over de lambda dan kan ik daarnaar in ieder geval op zoek. De rest van de resultaten meld ik zsm bij deze post.

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Als de 1ste lambdasonde niet goed werkt schakelt de LPG installatie over op benzine, omdat deze noodzakelijk is voor een goede werking van de LPG installatie.
Denso, Bosch en NGK bijvoorbeeld zijn allemaal goed, dus het merk is niet zo heel erg van belang maar neem geen universele.
Bedoel je met het stappenmotorhuis toevallig het gasverdeelhuis?

bartf (0), 9 jaar geleden

Klopt, ik bedoel het gasverdeelhuis. Deze heb ik gereinigd en voorzien van nieuwe ringen en membranen middels een volledige revisieset.
Bedankt voor de info over de lambda's. Lijkt al meer nijn theorie te bevestigen. Ik heb zelf ook meer het idee dat er niet zoveel mis zou kunnen zijn met het merk behalve eventueel een levensduur. Ik heb wel het idee dat ik een volledig bedrade ga aanschaffen met de juiste connector. Solderen is op zich niet heel spannend maar toch niet de mooiste verbinding lijkt me en recept voor eventueel toekomstig gedoe.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Monteren wat Volvo origineel monteert.
Dan weet je ook dat de bandbreedte correct is waar deze binnen moet werken.
Mijn ervaring is dat als je geen origineel monteert dat daar nog weleens verschil inzit.
En dan ben je niet van je storing af.

bartf (0), 9 jaar geleden

Ok, thanks. Het compleet gekke op dit moment is, is dat de auto met storing in de lambda ineens beter lijkt te draaien dan zonder en nu netjes op lpg blijft na de start. Zal wel iets tijdelijks zijn maar vreemd is het wel......hij heeft eigenlijk nog niet zo netjes gekopen als nu het geval is.

richard9712 (0), 9 jaar geleden

De bekende merken leveren gewoon OEM kwaliteit dus daar zit geen of vrijwel geen verschil tussen, de problemen ontstaan juist vaak met de universele versies waar je zelf nog een stekker aan moet maken.
Heb je het gasverdeelhuis wel echt goed schoongemaakt dus ook de allerkleinste plekken?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik ben het met Primera eens. Gebruik alleen het merk wat er origineel inzit.
Het lambda signaal bij sprong-sondes zal bij alle A-merken wel kloppen, maar de verschillen zitten in de weerstand van de verwarming.
Er staan hier op het forum genoeg voorbeelden van dat na vervanging door een ander merk, er een foutcode komt op die verwarming.

Bij breedband sondes luistert het allemaal nog nauwer. Daar garandeer ik niet dat ook het signaal bij alle merken hetzelfde is.

bartf (0), 9 jaar geleden

Gasverdeelhuis is 100% clean, ook de kleinste plekken.
Als ik dan toch op de mening van de profs moet afgaan dan gaat het toch een investering in origineel worden. Inmiddels ben ik er overigens, als ik het goed heb uitgediept, achter dat Volvo Denso gebruikt. Over bandbreedte specs kan ik bij de diverse verschillende merken te weinig vinden om de gok te wagen.

Blijft nog steeds vreemd dat het ding met storing nu beter loopt dan daarvoor ?! Staaft wel mijn vermoeden nog steeds dat alle gedoe toch in de lambda gezeten heeft. Ik kan nu nog niet zien of de sonde die nu gemonteerd zit origineel is of niet. Ervaring leert dat eenmaal eruit, meestal de schroefdraad naar de knoppen is, dus dat het verstandig is om op voorhand een nieuwe paraat te hebben.

Zal wel eventjes tijd overheen gaan voordat ik een andere lambda gemonteerd heb maar het resultaat zal ik zeker nog even melden. Mocht dit uiteindelijk toch de oplossing noet zijn, dan lezen jullie dit vanzelf weer.

Iemand toevallig nog in de gelegenheid om mij het juiste onderdeelnummer te noemen voor mijn auto? Maakt het zoeken en bestellen iets makkelijker.

Hans4040 (190) PRO, 9 jaar geleden

[quote=bartf]Ervaring leert dat eenmaal eruit, meestal de schroefdraad naar de knoppen is[/quote]
Dat komt omdat je de lambdasonde moet verwijderen met warme uitlaat...niet koud.

bartf (0), 9 jaar geleden

Is bekend, helaas evengoed vaak vooral bij de downstream sensor soms gedoe met losmaken. Bij vervangen gaan we uiteraard eerst de boel warm laten worden :-)

Je kunt helaas nooit weten of eerdere sleutelaars de boel op de juiste manier gemonteerd hebben.

Ramon9285 (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik ga je toch even uit de droom helpen,je Volvo heeft dus stelbare kleppen,,conclusie,die staan wellicht te strak waardoor het mengsel te arm wordt en de auto terug schakelt naar benzine,,
Je Volvo is van november 99 dus modeljaar 2000 is het.
Heb je een distributieafdekplaat met klemmetjes dan heb je stelbare kleppen en controle stopjes onder de plastic afdekplaat van de kop..

bartf (0), 9 jaar geleden

Ok, daar heb ik wat aan. Een exact antwoord hierover heb ik nog niet eerder kunnen vinden op dit forum. Bedankt.
Het wonderlijke is, dat de auto nog steeds ineens prima loopt op LPG, ook na een koude start. Als straks de lambda vervangen is, ben ik benieuwd wat hij dan doet. Is het euvel terug, dan zullen toch de kleppen gesteld moeten worden. Vooralsnog is de enige storingsmelding (is nogmaals nagekeken) dat de voorverwarming van de lambda defect is. Gek dat hij juist dan ineens blijkbaar een juist mengsel krijgt. Ook bij warme motor schakelt hij bij stationair niet meer terug op benzine. Ook dat had hij eerder juist wel incidenteel en ook dat blijft nu uit. Soms zijn auto's toch wonderlijke dingen :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.