Volvo V70: 2001 volvo v70T 200pk (280.000) met prins LPG minder vermogen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.4T

Advies ervaringsdeskundige:

Ik rijd al een tijdje in een Volvo V70 2.4T 200pk.
bij 180.000 heb ik hier een prins lpg installatie laten inzetten met een vacuumaangezogen valve-safer kit van JBI
Nu 100.000 km verder merk ik dat de auto niet meer goed trekt, Volvo heeft fout uitgelezen: turbodruk te laag. ik ben dus op zoek gegaan naar de functies van de Turbo en ook gaan kijken naar de toestand van de klepsmering( onderdruk). Hier bij kwam ik erachter dat de aanzuig van de JBI set gescheurd is.

Dit bracht bij mij het inzicht dat deze vauum gevraagde set niet juist werkt. Afstellen tijdens stagonair lopen lukt goed maar bij inschakelen turbo zal olienevelaar worden opgeblazen door de turbodruk. Dit betekend dus dat mijn auto de meeste tijd zonder smering heeft gereden.

nu heb ik enkele opties:
5 poorts gestuurde oil-injection systeem inbouwen van 400 euro, JBI heeft een singel inspuit pomp van 150 euro, of laten lopen en als kleppen naar de klote zijn meteen kop reviseren.
Of er van uit gaan dat de kleppen toch al verrot zijn en bij volgende distributie riem wissel meteen de kleppen laten vervangen door geharde kleppen. (riem wil ik deze winter vervangen.

Ik neem aan dat als ik eenmaal geharde kleppen heb laten inzetten dat ik dan de klepsmering niet meer nodig heb of niet?
en wie kan me vertellen hoe ik eenvoudig de klep-kwaliteit kan controleren? er is nu geen overdruk op pijlstok of olievuldop.

Het verhaal vermogensverlies kan ik niet echt onderbouwen, wellicht komt de turbo niet goed in of zo. onderdruk is in iedergeval wel binnen de norm als ik de oliedruppelaar afkoppel.

wie heeft ervaring met oliesmeersystemen voor de 2.4T blok en zijn er nog andere slimme oplossingen?

Helfire

helfire

Geplaatst door helfire (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Ik had sowieso die klepsmering niet gemonteerd, waardeloos systeem.
Als je normaal omgaat met de motor,dus niet trappen met koude motor,geen zware karren trekken op lpg,hard optrekken bij verkeerslichten en dergelijke kun je met de normale kop een eind komen.
Als de klepzittingen op zijn is het vroeg genoeg voor harde zittingen.
Ik heb dat soort smeersystemen nooit wat gevonden,het is niet te doseren,in de winter de olie te dik,komt het de fles niet uit,in de zomer te dun,is het zo uit de fles.
Korotm,het is nooit goed in te regelen.
De nieuwe systemen zijn elektrisch en met inspuiting.

helfire (0), 9 jaar geleden

bedankt voor je antwoord primera,
Ik ben geen race piloot maar toch wel een pittige rijder, met mijn caravan weeg ik totaal 3500kg en rijd dan met 120 in een keer naar italie, dus uuuhhh.. ja hij heeft het toch al zwaar gehad.

Ik ga dit weekend compressie druk meten en een beslissing maken of ik wel of niet de oliesmeersysteem met klepsturing ga aanschaffen, als het te laat is dan maar een koprevisie. Hoe dan ook, ik wil niet stil vallen van de winter of als ik op vakantie ga, auto moet gewoon betrouwbaar zijn. ( rijd niet voor niets een volvo LOL)

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Prins heeft tegenwoordig een Valvecare systeem, deze spuit additief aan de hand van de motorbelasting per cilinder in.
http://www.prinsautogas.com/nl/producten...

Bij geharde klepzittingen zijn additieven niet nodig en daarbij is van lang niet alle additieven de werking bewezen.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Maar waarom compressie meten?.
Je hebt toch al een oorzaak?.
Turbo druk te laag na uitlezen,dan moet je het daar toch zoeken,toch niet in de klepspeling.

helfire (0), 9 jaar geleden

vandaag compressiedruk gemeten om in te schatten of er al klepschade is ontstaan( primera, i.d.d. ik zoek naar twee problemen 1, klepsmering nio. 2 turbodruk nio.)
13, 12,5 ,12,5 ,13, 13 bar. hier lijkt niets aan de hand te zijn.
Toch wil ik mijn kleppen beschermen dus overweeg http://www.autogasteile.com/product_info... aan te schaffen. volgens deze site http://www.v-lube.com/portfolio/electron... kun je usb driver en software gratis downloaden dus programmeren lijkt me geen probleem.
wie weet waar ik de 6 cilinder variant voor een leuke prijs kan vinden?


bij conrad ga ik een turbodrukmeter bestellen om zelf de druk te kunnen bekijken, met deze inbfo ga ik dan verder zoeken naar de turbo-druk problemen.
vandaag visueel alles bekeken waar ik bij kom maar kan tot nu toe niets vinden.

iemand ervaring met turbo-lekkages bij deze motortypes? kan ik verwachten dat de turbo aan vervanging toe is?

Rich

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Het is aan te raden om een valve saver kit te nemen die sequentieel werkt, dus rekening houdt met de motorbelasting en per cilinder de hoeveelheid regelt.
Het valvecare systeem van Prins is ongeveer net zo duur als die van de eerste link en is er ook in een 6 cilinder uitvoering, daarbij kan deze communiceren met het Prins LPG
systeem.

http://www.lpgfuchs.com/dosiersysteme/va...

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Word wel een heel gedoe zo om op lpg te rijden.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

Idd... dan is het voordeel wel ver te zoeken ;

Gr. paul

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Persoonlijk zou ik gewoon zonder die smeersystemen gaan rijden.
En als ze dit soort dingen adviseren kan die gewoon niet op lpg.
En dat proberen ze dan met dit soort systemen wel mogelijk te maken.
Het komt er allemaal weer bij en kan ook kapot.
Als ik de TS was maakte ik eerst het inlaatspruitstuk weer origineel en goed,dan kijken of de turbodruk nog steeds te laag is.
Dan weer verder zien.

helfire (0), 9 jaar geleden

deze week ga ik toch een valve safe injection systeem aanschaffen en inbouwen.

ik kan bij autogasparkstad een unit van si-electrik kopen en inbouwen maar deze moet ik schijnbaar laten programmeren want de com kabel is niet bijgeleverd. autogasparkstad zou me wel alle installatie weetjes erbij vertellen en voor 25 euro de unit inregelen/programmeren.

nu zie ik op de site van si electric dat er een usb-serial driver wordt aangeboden, dus dan zou ik zeggen dat je met iedere serial-usb adapter deze moet kunnen benaderen. wie heeft hier zelf eens mee gewerkt?

en dan is er nog optie 2, ik kan via de Duitse e-bay een injection systeem van v-lube bestellen welke over een usb poort is te programmeren, software en driversis via website te downloaden.
helaas zie ik hier nergens de optie om de 6 cilinder unit in te stellen voor een 5 cilinder.... wie heeft hier ervaring mee? de v-lube is wel 60 euro goedkoper dan de si electrik.

si electric:
http://www.valve-protector.de/22.html

v-lube
http://neu.v-lube.de/product/electronic-...


@ richard, sorry maar het systeem van prins werkt alleen met doorprikflessen dus die moet je wisselen zodra ze leeg zijn en lpg stopt na leegmelding fles, dit vind ik niet fijn en ik ben ook nog gebonden aan de dure flesjes van hun. nu koop ik 5 liter in een keer en vul ik wanneer ik getankt heb.

@primera en kelder, ik tank op het moment in belgie voor 45 cent/liter lpg, gezien ik 35.000 per jaar rijd..... tja, moet ik verder uitleggen?

bovendien lijkt het erop dat het smeersysteem toch gewerkt heeft, volgens de volvo dealer gaat ondanks de turbodruk de motor wel de olie opzuigen omdat je het verf-spuit effect krijgt, door langs de aansluitnippel te blazen. dus uit eindelijk lijkt er niet zo veel aan de hand, (p.s. anders zou er zo'n 8 liter olie zijn moeten weggeblazen door de turbo-druk, en dan zou het wel een enorme bende onder de motorkap moeten zijn.

richard9712 (0), 9 jaar geleden

In de handleiding van de V-Lube staat dat je het gewenste aantal cilinders stapsgewijs kan instellen.
Voor de zekerheid kan je ze mailen.
Bij allebei de systemen staat erbij dat ze ook geschikt zijn voor turbo motoren.
Dat de LPG bij Prins stopt na leegmelding is uit te schakelen.

helfire (0), 9 jaar geleden

update:
v-lube smering ingebouwd en laten instellen bij Bamberger in Geilenkirchen.
tevens turbodrukmeter op inlaatspruitstuk aangesloten

turbo komt maar sporadisch in, en als deze in komt loopt druk tot 0,6 bar op en zakt na enkele sec in.
volgens OBD2 twee foutmeldingen: p1237 (turbodruksensor) en P1171 (luchtmassasensor meetfout)

ik zal deze twee als volgt gaan vervangen, echter heb ik op de obd2 nog een eigenaardigheidje gevonden:
de voorontstekings punt varieert van + naar - en het motortoerental varieert dan mee. iem. enig idee waar ik dit moet zoeken?

Rich

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Weet je zeker dat die beschrijving van die Volvo specifieke foutcodes klopt?
Als ik google vind ik namelijk de volgende beschrijvingen hier voor.

P1171 Long Term Fuel Trim - maximale waarde (ECM 261A)

Storingscode ECM-261A wordt opgeslagen als de adaptieve lambdaregeling van de lange termijn bijna op maximum moet worden bijgesteld in het onderste deellastgebied.

Mogelijke oorzaak

Bovengrens:

valse lucht bij inlaat
valse lucht in uitlaatsysteem
lage brandstofdruk
defecte verwarmde lambdasonde


Ondergrens:

valse lucht bij inlaat
hoge brandstofdruk
lekkende injectors
defecte luchtmassameter
vervuilde motorolie
oliepeil te hoog
defecte verwarmde lambdasonde



P1237 Turbo aansturing doorstroming fout - Doorstroming te laag, permanent/ terugkomende fout (ECM 6806)

Storingscode ECM-6806 wordt opgeslagen als de regeleenheidsactivering van het turboregelventiel 100 % is (de regeleenheid verzoekt maximale druk) en de gemeten laaddruk (van de laaddruksensor) is lager dan een berekende gewenste waarde. De storing wordt vastgesteld door de regeleenheid wanneer het motortoerental en de belasting boven een bepaalde waarde liggen.

Mogelijke oorzaak
Valse lucht in het inlaatsysteem.
Drukservo voor het laaddrukregelventiel is onjuist afgesteld.
Vastzittend laaddrukregelventiel
Defect turboregelventiel.
Beschadigd turboaggregaat.

helfire (0), 9 jaar geleden

Richard, bedankt voor deze gedetaileerde uitleg,
uik heb ook op diverse forums gezocht en las een verhaal dat bij de p1171 foutmelding de labda sonde was vervangen zonder resultaat en dat dit vaker aan de luchtmassameter ligt, na vervangen was t ok.

Ik ben deze zomer bij volvo dealer laten uitlezen en voor deze fout en zij stelde ook voor de labda sonde te vervangen, fout was toen gereset en tot nu pas 2 keer teruggekomen, kan ze nu wel zelf met obd2 resetten.

heb bij inbouw lpg inlectoren hele systeem eens goed nagekeken op scheuren of slijtage maar niets kunnen vinden.

zal ik dan toch maar op de gok de labda sonde vervangen?

de turbo druk komt wel sporadisch tot 0.6 bar, zou je toch zeggen dat turbo druk leverd en regeling functioneert? kan ook hier geen lekkage vinden. is het wellicht slimmer om bij een turbo-specialist eens langs te gaan? ik kan natuurlijk vanalles gaan vervangen maar dan wordt het ook een dure hobby zo... zijn er nog andere diagnoses die ik zelf kan uitvoeren? heb hier een obd2 reader

richard9712 (0), 9 jaar geleden

http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_...

LMM gaat wel vaker stuk bij deze auto, maar de waardes hiervan kan je ook uitlezen bij de live data.
Om te weten welke waardes de LMM af moet geven kan je de MAF calc app gebruiken.

helfire (0), 9 jaar geleden

meetwaarde:
timingadv 10,5
intake 24gr.
cool 93gr

bij 677 rpm maf3,2
maf berekend met 200mbar absolut 2,56
waarde is erg afhankelijk van onderdruk in motor, als ik 300mbar ingeef dan zit ik al boven de 3,2,
tijdens acceleratie loopt maf op tot 70, gedrag ziet er goed uit.

via dashcommand app is wel te zien dat de voorontsteking bij stationeerloop soms schommelt tussen -10 en +20
wat ook nieuw is is dat via de dashcommand app de short term feultrim op benzine volledig uitslaat van 2 tot 10 en op lpg van -20 tot 2.
zou de ecu deze waarde ook meerekenen, want dan kan dit natuurlijk ook voor problemen zorgen?

p.s. foutcode gereset en ze komen voorlopig niet terug! ik neem aan dat als ik fout reset en de fout is nog aanwezig dat deze dan direct terug komt...

helfire (0), 9 jaar geleden

hoe kan ik labda getal uitlezen? gaat dit alleen met een gasmeting?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Het Lambda getal kun je alleen uitlezen indien de lambdasonde(s) van het breedband type zijn.
Uiteraard neemt de motorcomputer de short term fuel trim mee in de bereking van de injectietijd.
Met die waarde wordt het mengsel geregeld om gemiddeld tot lambda 1 te komen.
Mogelijk is het gassysteem iets rijker afgesteld dan het benzinesysteem, maar exact kun je dat pas zeggen als je ook de Long Term Fuel Trim weet.

Luchtmassa waarde van 70 g/s is nog niet echt veel. Dat komt over een met 87,5 pk. Ik denk dat de motor wel tot meer in staat zou moeten zijn.
De waarde meten bij het toerental waar het topvermogen wordt geleverd zal wel lastig worden.
Daar heb je wel een stabiele turbodruk voor nodig die voldoet aan de specificatie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.