Volvo 460 1992: Koude motor slaat af

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: B18EP115, Motorinhoud (cc): 1700

Hallo,

Koude start gaat prima, alleen bij het even aanroeren van het gaspedaal slaat de motor af en is direct weer te starten.
Als de motor zo`n 3 min. stationair loopt dan is het probleem voorbij, iemand een idee wat het kan zijn?

Auto type 460GL injection heeft ondanks zijn leeftijd (1992) 87000 km gelopen en de heeft een 1700 renault injectie motor met automatische versnellingbak.

groet Jan Dirk.

Jan Dirk

Geplaatst door Jan Dirk (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Mapsensor slangetje op lekkage controleren .

Staat er op de temp.sensordraad 5Volt en is de weerstand goed.

Dit is bij bosch 2 tot 3 k.ohm koud en 200 tot 300 ohm warm.

Succes.

Jan Dirk (0), 8 jaar geleden

Even een vraagje, waar zit de mapsensor en bedoel je met de temp.sensor de luchtinlaat sensor?
Regel circuit en de ontsteking is volgens mij van Fenix.

hierbij nog even een plaatje van de motor.


[url=http://postimg.org/image/q5ak8oowh/][img]http://s16.postimg.org/q5ak8oowh/DSCN498...[/img][/url]

groet JD.

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Mapsensor meet de druk in de inlaat ! Volgens mij zit hij in de buurt van de bobine . 3 aderige stekker .

Achter de blauwe stekker aan het inlaatrubber zit de luchttemperatuursensor . Aan het warmwater gedeelte van het blok zit er nog zoeen maar dan MET schroefdraad . De weerstandswaardes zijn dezelfde. Achter de rode stekker misschien.

Op de foto is niet alles te zien.

Beide hebben 5 volt aansturing . Kijk of de gemeten waardes overeenkomen.

Een luchtmeethuis heeft deze motor niet. Loop alle vacuumslangen goed na!

Succes.

Jan Dirk (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor de info, ik kom hier nog op terug het ontbreekt mij even aan de tijd op dit moment.

groet JD.

Jan Dirk (0), 8 jaar geleden

Hallo,
Vandaag even wat tijd genomen om het een en ander te testen en wat foto`s toe te voegen.
Allereerst heb ik de sensoren gemeten (zie foto), bij koude motor, en daarna na ongeveer 5 minuten
warmdraaien waarna alles ok is.
Eerst de spanning gemeten op de stekkers grijs, rood en blauw te opzichte van massa, was 4,7 Volt.
Daarna het ding aan de Grijze stekker, meet 8 Ohm koud en warm.
Rode stekker, meet 3,8 Kohm koud en 600 Ohm warm.
Blauwe stekker meet 3,6 Kohm koud en 3,2 Kohm warm.
Zwarte stekker niet los gehad zit aan de onderkant van de gasklep.
p.s. Ik heb ook nog even de accu 10 minuten losgekopeld (misschien reset ECU ?)



[url=http://postimg.org/image/pko1lldul/][img]http://s22.postimg.org/pko1lldul/IMG_201...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/68dlnu1cr/][img]http://s17.postimg.org/68dlnu1cr/IMG_201...[/img][/url]

Jan Dirk (0), 8 jaar geleden

Mapsensor inmiddels gevonden, zat verstopt onder kunststofplaat rechtsboven in het motorcompartiment.
Slangetjes gecontroleerd, ziet er allemaal goed uit, zal morgen hier nog even aan gaan meten.
groet JD.
[url=http://postimg.org/image/q4pd0tdxx/][img]http://s2.postimg.org/q4pd0tdxx/IMG_2015...[/img][/url]

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Dat is hem . Bekend bij opel monteurs . Gaat bijna nooit stuk maar er kan wel vuil in komen .Gewoon reingen.

Bij een van de aansluitingen moet een variabele spanning te meten zijn van 1 tot +- 4,5volt. d.i. bij stationair en volgas.

Kijk of het slangetje niet vol vuil zit.

Bij de blauwe stekker is er weinig variatie logisch. Bij die andere waarde lijkt de motor niet warm genoeg te worden. 200 tot 300 ohm zou mooier zijn .

In de testbladen waren de waardes ook altijd ruim . Test het blok met een infrarood thermometer !!

Prettige jaarwisseling.

Jan Dirk (0), 8 jaar geleden

Allereerst nog de "Beste Wensen" uiteraard, en veel gezondheid het komende jaar.
Ik heb de slang losgenomen en deze met perslucht door geblazen deze was verder wel schoon, de sensor heb ik nog niet kunnen meten deze moet maar even op de werkbank want je kunt nogal moeilijk meten aan dat ding (alles afgesloten). Dit gaf verder geen verbetering.
Het vreemde is nu dat terwijl het winter is hier in het noorden -4 graden Celcius dat het probleem zich niet meer voordoet, auto staat onder de carport en start normaal en is direct berijdbaar (en dat gaat al 2 dagen goed)?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.