close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70: Koude start extreem slecht

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5

Bij koude start en 2 x voorgloeien (alle elektra verder uitgeschakeld) moet de motor tot soms twee keer 30 keer ronddraaien voordat hij eindelijk start. Verstuivers zijn vervangen en de brandstofpomp op de motor ook. Het lijkt wel alsof de motor alleen lucht aanzuigt en pas veel later brandstof krijgt, maar er zit geen lucht in de brandstofslang (is gecheckt). Hij is aan de meter van de dealer geweest, maar hij geeft geen foutmelding o.i.d. Wat moet ik nou nog doen. Weer naar de garage?

Geplaatst door

piet van loosdrecht (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Betreft het hier een 2.5 TDI motor van Volkswagen , want dan moet je de brandstofpomp afstellen zowel statisch als dynamisch. D.w.z. uitklokken en dan met de testkast bij een bepaalde temperatuur met draaiende motor verder afstellen.

Herman BMW 0
badge

11 jaar

Hoi Herman, fijn dat je de moeite wilt nemen om mee te denken.
Ik weet niet of het een 2.5 TDI van Volkswagen is. 't Is wel een 2.5 en ook een TDI. Ik haal er 1:18 (5,5) mee volgens de boordcomputer, ik wil gewoon zuinig rijden. Ik ben helemaal gek van die auto. We moeten elke week heen en weer van het midden naar het noorden van het land en dan is het een genoegen om deze Volvo te rijden. De brandstofpomp hoeft bij deze motor niet afgesteld te worden. Die wordt gemonteerd en dan is het klaar, vertelden zij mij. 'k Heb vanmorgen nog weer contact gehad met de garage. Zij probeerden 'm te starten, maar dat duurde vreselijk lang. Uiteindelijk slaat hij dan wel aan en dan loopt hij prima. Ze kunnen het nog niet vinden. Gisteren is de auto bij de dealer aan de kast gegaan. En dan blijkt uit de grafiek dat het veel te lang duurt voordat de druk in de motor zodanig hoog is dat de verstuivers gaan werken. Die verstuivers - dat vertelde de monteur mij - gaan pas werken bij 200 bar. Nu denken ze dat het de druksensor is. Het is een zoektocht...

Er kunnen 2 verschillende diesel motoren in liggen.
Een 2.5D of TDI een Volkswagen motor met 2 tandriemen ( 1 distributieriem en 1 pompriem )
Of een D5 een volvo motor, dit is een commonrail rail dus hoeft inderdaad niet afgesteld te worden.
Wat vaak bij deze motoren het probleem is dat de verstuivers teveel lek vertonen naar de retour en de motor dus heel slecht aanslaat.
Het kan ook zijn dat de opvoerpomp in de tank niet ( goed ) werkt en je ook dat probleem krijgt.
Bij de hogedrukpomp zit een volumeregelklep als ze daar de stekker van af halen slaat hij dan wel direct aan?

Herman BMW 0
badge

11 jaar

Hoi Herman,
Dan zal het dus een D5 zijn. Ingaande op je suggestie van de verstuivers: dan zou dat toch via de meeting van de dealer gebleken moeten zijn? Overigens die opvoerpomp van de dieseltank is vorig jaar vervangen. Omdat de motor toen steeds afsloeg als de tank iets over de helft leeg was. De diesel kwam toen niet van van de linkse naar de rechter tank omdat die opvoerpomp defect was. Die suggestie om van die volumeregelklep bij de hogedrukpomp de stekker los te halen, zullen we 's uitproberen. Maar dan kan hij toch uberhaupt geen druk (tot 200 bar) opbouwen...? Dus ook niet aanslaan toch? Ik laat het je weten. vr.gr. Piet.

Hoi Piet,

De volumeregelklep regelt hoeveel brandstof er van je hogedrukpomp doorgelaten wordt naar je rail.
Als dus de opening gering is heb je dus ook weinig raildruk.
Tevens controleert je raildruksensor de waarde in je rail om zo te controleren of dat je volumeregelklep voldoende regelt om de benodigde raildruk te halen. Als je van je volumeregelklep de stekker eraf haalt zal er volledige brandstofdruk naar je rail/ verstuivers gaan en zou hij goed moeten aanslaan.

Herman BMW 0
badge

11 jaar

Zijn de gloeispiralen wel O.K. ? En gloeit hij idd wel voor ? 20 amp. per gloeispiraal dus een afname bij koude start van +/- 100 amp. met losgenomen stekker van de koelvloeistoftemperatuursensor. Laat dit even meten !

Gr. Harry

berendonck 0
badge

11 jaar

Dag Herman en berendonck...
Ik ben blij met jullie meedenken en meedoen aan deze site stelt dat je ook de oplossing vermeld. Nou, die is er nog niet. Het defect is er nog steeds. Slechte start en als hij eenmaal even gedraaid heeft en de kou uit de motor is, dan loopt hij als een zonnetje en doet alles zoals een goede Volvo het moet doen. Maar de auto is inmiddels bij mijn garage. Het personeel daar elimineert van lieverlee elke mogelijkheid. Berendonck vraagt naar de gloeispiralen, die zijn gecontroleerd en okay. Toen de motor aan de meter gehangen is bij de dealer in Ede, gaf die meting aan dat hij kennelijk te weinig druk opbouwt om te kunnen gaan verstuiven. Ik heb mij laten vertellen dat de verstuivers pas gaan reageren bij 200 bar. Maar ja, ik ben ook maar een leek en bovendien - zo zag ik hierboven - dat heb ik al geschreven. Aanvankelijk wilden ze ook nog de compressie gaan meten, maar daar hebben ze vanaf gezien. Gezien zijn km-stand, (200.000) is niet te verwachten dat daar iets mis mee is. Vooral ook omdat de motor prima loopt als hij maar even gedraaid heeft. Nu hebben ze 'm bij een 'dieselspecialist' gebracht om te kijken of die iets kan aandragen voor het koude-start-probleem. Ik moet het dus even aan de deskundigen overlaten. Het zal toch wel een keer goedkomen. En weet je (dit tenslotte) ik vind het zo knullig om te vertellen wat jullie aandragen daar bij de garage. Ze luisteren vriendelijk, maar bedenken hun eigen dingen en ik wil daar ook met respect voor hun deskundigheid - want ze doen en bedenken er echt alles voor! - mee omgaan! Maar als ze de oplossing gevonden hebben, laat ik het weten...

Beste Piet een heel erg mooi verhaal ! Iedereen ziet wel eens iets over het hoofd ook wij daar zijn we mensen voor en dat is ook niet erg en ieder zijn vak of specialiteit wij blijven meedenken en wij hopen op een snelle oplossing voor het probleem.

En heel erg bedankt voor de mooie feedback dat wordt hier erg op prijs gesteld !

Vriendelijke Groet
Harry

berendonck 0
badge

11 jaar

Dag Herman en 'Berendonck',
Het probleem is niet opgelost. De koude start is er nog steeds. Ook na een check van een dieselspecialist. Die heeft wel de volumeklep vernieuwd, maar daarmee verbeterde het niet. Hij vond ook een spanningsval van iets meer dan 1,5 volt in vergelijking met de accu achterin en vervolgens gemeten op de motor. Misschien dat een nieuw getrokken pluskabel naar de startmotor nog zou kunnen helpen. Eerlijk gezegd lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Inmiddels is het wel een aangenamere temperatuur geworden en dat verminderde het probleem van de koude start. Tot mijn verrassing gaf hij dezelfde extreem slechte start na nog die laatste nachtvorst. (Weer tot twee keer toe wel 40 keer ronddraaien. En toen ik dacht, nou gaat hij het opgeven, trapte ik het gaspedaal in - zoals je vroeger wel deed - en prompt sloeg de motor aan! De auto staat 's nachts in de garage.) Maar nu gaat het wel weer. Als het probleem terug komt (komende winter...) dan mag ik zomaar weer terugkomen bij mijn garagemensen, die ik overigens vanwege hun vriendelijkheid en betrokkenheid zeer waardeer. Daar is niets mis mee. Als de oorzaak gevonden wordt, laat ik het alsnog weten!
Hartelijke groet,
Piet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.