Motor B5252S loopt ca 600rpm. Volgens autodata is dit niet af te stellen. Hoe krijg ik nu wel het juiste toerental?
bvd Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is ooit een modificatie geweest bij Volvo ( hierbij werd oa de stappenmotor vervangen en een luchtslang naar filterhuis
O ja de stappen motor zit onder het zwart kapje vlak bij gasklephuis)
18 jaar
Gasklephuis al gereinigd?
Stationaire omloopmotor goed schoon?
Gasklephuis is reeds schoongemaakt.
Waar/hoe zit dat met de stationare omloopmotor. Hoe reinig je die. Het is een B5252S (2.5-10v).
Hi Marius,
Hoe maak je die stappenmotor schoon en waaraan kan je zien of de modificatie er op zit?
Binnenste gedeelte vol laten lopen met remmenreiniger, eventueel kwastje gebruiken (let op de haren). herhalen zo vaak als nodig is. Laten drogen en eventueel heel iets WD40 erin.
Het gasklephuis demonteren en reinigen kan ook helpen, aan de binnen zijde ook met remmenreiniger. Hierdoor kan de motor net iets meer lucht aan en loopt deze beter stationair.Of de modificatie ooit gebeurt is kan alleen een volvo dealer zien.
18 jaar
Gaan we als ik wat meer tijd heb doen. Wagen is van mij zelf, vandaar.......
Bedankt voor het meedenken.
beste ruud als de stappenmotor zwart is,dan is hij niet gemodificeerd.hij moet zilver worden incl extra slang monteren.
controleer ook de microswits op gasklep huis,meet met ohm meter op buitenste polen,geef iets gas,weerstand moet toenemen.
uiteraard motor uit,groet v50
Gasklephuis en Stappenmotor (zilverkleurig) eens goed schoongemaakt. En jawel hoor, de motor slaat niet meer af, het sationair toerental werd echter ca 1200rpm en was niet lager te krijgen. Vacuemslangen gechecked. Ik hoor lucht aanzuigen bij die pot die onder de intaatspruitstuk zit. Er loopt een dunne vacuemslang van het gasklephuis naar de vlamdover. Als ik deze afdop, daalt het toerental naar ca 950-1000rpm. Dit is echter niet de juiste oplossing! De motor hoort ca 850 rpm te draaien.
De wagen heeft een onboard-diagnose en ik dacht dan zal ik de A-draad even op pin-6 zetten om uit te lezen. Pin-6 is echter niet bedraad!!!! Hoe wordt deze dan uitgelezen? Ook in de middenconsole onder de asbak vind ik geen ODB stekker, dat zou ook moeten kloppen, de wagen is van 1995.
Wat kan hier verder nog aan gedaan worden?
Bij een B5252 is pin 2 voor brandstof en ontsteking (samen in een regeleenheid), foutcode uitlezen en event. wissen.
Als hij dan nog te hard loopt blijft waarschijnlijk de stappenmotor hangen, verandert het toerental als je met lopende met een schroevendraaier-steel oid een paar keer op de stappenmotor tikt ??
Verandert het toerental als je de stekker van de stappenmotor af trekt ??
Lekt de brandstofdrukregelaar niet door ??
Dunne vacuumslang NIET afdoppen !! dit is niet zo goed voor de keerringen !!!
Via pin 2 uitgelezen. Geen fouten. Trek ik de stekker van de stappenmotor, dan gaat hij weer van 900 rpm naar 1200rpm. Er op tikken geeft geen enkel verschil. Ik heb nu de gasklep een ietsje terug gestelt en nu loopt hij netjes op ca 850 rpm, zelfs met het vacuemslangetje weer aangesloten. Af en toe hoor je iets schakelen en loopt hij weer even ca 1000 rpm. Ik weet niet waardoor of waarom. Airco staat uit.
Ik denk niet dat de brandstofklep door lekt. Het verbruik bij korte ritten is ca 1:8.5 l/km. De wagen wordt hoofdzakelijk als "boodschappenauto' gebruikt en rijd dus bijna alleen ritjes van ca 4-5km.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar