Volvo V40: Lage compressie na koprevisie

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Ik heb op aan rade van de garage de kop laten reviseren wegens lage compressie en grote compressie verschillen.

Bij de revisie is zijn een aantal klepzetels vervangen en is de kop terug geplaatst.
De compressie was na de kop revisie op alle zuigers 8 bar bij een koude motor en 9 bar bij een warme.

De kop is door de garage hierna nog 2x gelicht en naar 2 verschillende revisie bedrijven geweest voor controle/afpersen maar was in orde.
Volgens de garage zijn de zuigerveren het probleem.

Bij de laatste keer dat de kop er afwas heb ik de cilinderwanden opgemeten met een driepunts-gatschroefmaat op meerdere punten (van boven tot onderin) en alle maten lagen tussen 81,035 en 81,045mm.
De cilinderwanden zagen er ook als nieuw uit. De hoon-sporen stonden er nog in. Verder geen enkele verticale beschadiging.
Wat wel opviel is dat de zuigers met veel kracht iets te bewegen waren naar alle kanten. Deze bewegen heb ik niet kunnen meten maar ik schat dat het om een paar tiende mm ging. Volgens het revisie bedrijf zou dat normaal zijn omdat de zuigers iets moeten uitzetten als ze warm worden.
Toen de kop er af was is ook gecontroleerd of de markering op de krukas op de juiste plek zat.
De nokkenas versteller is vervangen en de olie kanaaltjes in de nokkenas zijn gecontroleerd.

De garage heeft het opgegeven en nu mag ik het dus zelf uitgaan zoeken.
Met een goedkoop compressie metertje meet ik bij een half warme motor.
150PSI (10,35 bar) over alle zuigers.
Met wat olie op de zuigers:
160PSI (11 bar)
Tussen de zuigers onderling zie ik geen verschil in druk.
De druk zou 13 tot 15 bar moeten zijn voor deze motor.

De motor verbruikt geen olie.
Over 15.000km heb ik de olie stand nog niet zien dalen.
De motor loopt goed als hij warm is (op zowel benzine als gas) maar koud slaat hij bij de minste belasting af.
Koud is er niet voldoende vacuüm voor de rem bekrachtiging (-.25 bar) warm werkt hij wel weer goed (-.55bar).
Koud is de verbranding erg slecht. Veel rook stank van benzine uit de uitlaat en roetvorming.

De motor heeft 140.000km gelopen

Mijn vraag is kunnen het versleten zuigerveren zijn?
En zo niet wat is de volgende stap om te testen?

partpart

Geplaatst door partpart (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

autobedrijf van breugel (0) PRO, 12 jaar geleden

Misschien is er iets met de Meter van de garage niet inorde.
Je kan bij een andere garage is een meting laten doen.
Kan best zijn dat er niets mis is.

partpart (0), 11 jaar geleden

Beetje late reactie maar het probleem was uiteindelijk de kabelverbinding (krimpverbinding) op de accu aansluiting.
Doordat deze een te hoge weerstand had kreeg de startmotor de motor niet met 300/350tpm rond maar met maar 100/150tpm.
Daardoor viel de meting veel te laag uit.

Vacuüm probleem was doordat de klinkverbinding van een van de LPG injectoren door de garage los gestoten was en er valse lucht aangezogen werd.
De cilinderkop is dus voor niets 2x gelicht en gereviseerd door de garage.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.