hallo mede sleutellaars.
ik heb hier een volvo staan die nu al twee keer bij de garage is geweest voor het volgende probleem:
bij de eerste keer branden het lambda lampje op het dashboard en is mijn schoonvader (dom achteraf maar ja) door gereden.
toen de auto "vreemd"begon te doen heeft hij deze naar de garage gebracht en deze zag op de brug met draaiende motor dat de uitlaat rood gloeiend was.
direct uitgezet en toen heeft men de lambda sensor vervangen en de katalysator leeg gemaakt , vermoedelijk omdat deze gesmolten was.
auto weer me en toen ik er reed brande hetzelfde lampje na +- 10 Km al weer.
naar huis gereden en toen ik de auto s,avonds terug wilde brengen startte deze wel maar liep op 3 cilinders en stonk enorm naar benzine.
direct uitgezet en gebeld , de garage zou hem op halen.
geen monteur gezien die avond dus de stoute schoenen naan en de volgende dag dan maar zelf brengen.
de volgende dag startte deze gewoon en het lampje bleef uit??????
2 dagen en toen plop, daar was hij weer.
uiteindelijk 2 weken bij de garage gestaan omdat we het niet vertrouwde en deze heeft wat gedaan alleen weet mijn schoonvader niet wat maar hetzelfde lampje brand inmiddels weer!
gezien het feit dat het vertrouwen een beetje weg is van deze garage wil ik zelf eens kijken.
zou dit één van de bobine,s kunnen zijn of zo?
iemand een idee?
alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat lampje is een algemeen storings lampje, maar wordt meestal; uitgescholden voor lambda lampje.
Er is een grote kans dat de lambda sensor die vervangen is niet eens kapot was.
Verder heb je uiteindelijk voor de eerstvolgende APK wel weer een werkende katalysator nodig, anders haal je de uitlaatgas test niet.
Beetje vreemde werkwijze van de "garage" waar je schoonvader is geweest.
Ik zou beginnen met het laten uitlezen van de foutcodes. Dat kan een hoop gezoek, gegis, tijd en geld besparen.
hallo "Oldford".
ik heb vandaag eens "even" op de kop onder het dashboard gelegen maar is deze uit te lezen met een OBD stekker?
kan hem niet vinden.
niet onder of naast het stuur, niet onder het dashboardkastje en ook niet in de middenconsole.
de auto is overigens van januari ,97 zag ik.
9 jaar
Als ik dit zo lees is een van de bobines defect. Deze gaan wel eens defect. Bij uitlezen kan het zijn dat de foutcode naar de bobine wijst, maar soms duurt het best lang en is er net als bij jullie al flinke schade.
Wat je kunt doen is de motor laten lopen zodra die slecht begint te lopen trek je de stekker voorzichtig los van een van de bobines. Hij zal dan afslaan of nog slechter beginnen te lopen, omdat hij dan op 2 cilinders loopt. Andere optie is om de bobines te vervangen het is bijna voor 99.9 dat het een bobine is.
De locatie voor de diagnose stekker zoals ik die ken is vlak boven de pedalen, net naast de motorkap-ontgrendeling, achter een afdekkapje.
Via die stekker is de auto uit te lezen. Dat noemt men dan inderdaad OBD (OnBoard Diagnostics).
Die kreet moet je niet verwarren met EOBD of OBD2, want dat werkt nog niet op de Europese uitvoeringen van dat boouwjaar.
Uitlezen zal met dealer-apparatuur (of gelijkwaardig) moeten gebeuren.
Nee de stekker zit bij het gaspedaal onder het dashboard achter de tunnelbak. Google maar eens.
ik zal, als ik bij mijn schoonouders ben, nog eens goed kijken maar zoals "Highway" schreef, daar zit hij niet.
ik heb de beschermplaat onder het stuur er al helemaal af gehad en daar zitten wel relais en alarmkastje enz. maar geen uitlees stekker.
misschien net naast de motorkap-ontgrendeling zoals "oldford"omschreef maar zeker niet bij de pendalen of bij het middenconsole.
ook niet onder het dashboardkastje want ook die versie zie ik bij google-en.
het lijkt mij ook 1 van de 2 bobine,s maar uitlezen geeft (meestal) wat meer zekerheid.
ik houd jullie op de hoogte.
alvast bedankt.
9 jaar
100% zeker dat hij daar zit. Hier een afbeelding van waar hij zit alleen het kapje op de foto zit er niet op.
zoek anders maar op Problemcar. hier een andere tekening.
nou, vandaag gekeken en ja Highway, je hebt 100% gelijk.
de stekker zat verstopt achter de vloerbedekking.
hij is uitgelezen en er staan geen fout meldingen in.
ik neem hem volgende week een paar dagen mee om te kijken of en wanneer de foutmelding op het dashboard komt.
ik houd jullie op de hoogte.
9 jaar
Uit ervaring kan ik zeggen dat er dan hoogstwaarschijnlijk geen foutcode van de bobine is. Schroef de motordeksel los dan kun je snel bij de stekker van de bobine.
hallo sleutellaars.
het heeft "even" geduurd door omstandigheden maar goed, we gaan weer verder.
de auto loopt goed en gewoon op 4 cilinders.
bougies zien er netjes koffiebruin uit dus de ontsteking lijkt? in orde.
het "zogenaamde" lambda lampje gaat ongeveer na een minuut branden zonder dat de auto anders gaat lopen.
hij rijd ook gewoon goed alleen dat lampje gaat aan en niet meer uit totdat je de auto opnieuw start en dan weer na ongeveer een minuut is hij weer aan.
de massa aansluiting bij de bobine,s heb ik schoon gemaakt.
weten jullie of deze auto 1 of 2 lambda sonde,s heeft.
als er n.l. ook 1 achter de katalysator zit kan het natuurlijk de lege kat zijn maar ik zie zo niets.
iemand nog suggesties?
alvast bedankt
9 jaar
Misschien nog maar eens een keer (laten) uitlezen als het lampje brandt?
okay "Oldford"
ga ik aankomende week even doen.
jullie horen van mij.
alvast bedankt
9 jaar
Uitlezen kan alleen met de systeemtester van Volvo ,dus kan niet met Vida van Volvo.
Met een universele uitlezer krijg je geen storingen te zien.
Even naar een dealer gaan die nog zo,n oude systeemtester heeft..
Je bent per ongeluk niet in de war met het service lampje?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar