Volvo V40: Langslepend LPG probleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Heb een tijd terug een V40 phase II gekocht; zit een Vialle LPI systeem in. Hij rijdt op benzine prima, maar op gas heb ik op compleet willekeurige momenten dat ie op 2 of 3 poten begint te lopen. Vervolgens kan ik op benzine probleemloos verder. Even heen en weer schakelen tussen gas en benzine heeft geen zin; probleem blijft.

Na een aantal dagen (steeds even proberen of ie weer goed op gas wil lopen) loopt ie dan in eens weer goed op gas, voor zolang het dan weer mag duren. Ben bij Volvo dealer geweest, ben bij LPG-specialist geweest, heeft bakken geld gekost, probleem niet opgelost.

We begonnen met een nieuwe pomp, daarna moesten de kleppen gesteld, vervolgens werd er een injector verdacht , bobines en toebehoren vernieuwd en als kroon op het werk lag het toen ineens aan de LPI-computer (niet dus). Inderdaad, de heren technici weten het zelf ook niet. Maar componenten vervangen en doorberekenen ging ze overigens goed af. Maar goed, ik moet voorkomen dat ik hier mijn gal ga spugen.

Een patroon wat nu na een jaar of twee duidelijk begint te worden is het volgende: afgelopen winterperiode (lage temperaturen)- zeg maar eind november tot begin maart - hebben we probleemloos op gas gereden. Dit was een exeptioneel lange periode; voorheen duurde het feestje hooguit twee - drie weken. Maar nu de temperaturen weer wat hoger beginnen te worden, begint het probleem weer terug te komen. Ik kan gewoon een paar kilometer op gas rijden en dan begint ie van lieverlee weer te stotteren. Hoe hoger de snelheden, deste eerder het probleem zich voordoet. Vervolgens is het zo dat is als het 's zomers heel warm is, niet eens meer op gas wil lopen. Op het moment dat ie overschakelt slaat ie af. Dus het lijkt ook wel een soort temperatuursafhankelijk probleem te zijn. Op benzine loop ie verder prima; verbruik niet extreem, loopt netjes onder alle omstandigheden enz.

Maar goed, de Volvo-dealer weet het niet, de LPG-specialist weet het niet, Vialle verwijst me terug naar de LPG-specialist. Het kringetje tussen de kast en de muur is rond. Ik hoop dat één van jullie mijn held gaat worden!

Groet,

Ewoud

Ewoud

Geplaatst door Ewoud (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

lijkt verdacht veel op een temp zender die de computer aanstuurt

Ewoud (0), 15 jaar geleden

@cars&motors

Weet je toevallig waar ik die kan vinden bij een V40 en hoe ik die kan testen? Of zijn het er meerdere? Ik kan me voorstellen dat er een luchttemperatuursensor oid in het inlaattraject zit. Ik denk haast niet dat het in een motortemp.sensor zit omdat je dan altijd het probleem zou hebben bij warme motor?

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

tenzij de koppeling naar de gas computer niet goed is
dit kunne ze bij volvo en/of gas specialist uitlezen

Herman BMW (0) PRO, 15 jaar geleden

is dat relais/regelkastje die ervoor dat de overgang van benzine naar gas goed verloopt niet kapot.
maar dat zullen ze waarschijnlijk wel gecontroleerd hebben bij de lpg specialist.
dan krijg je als het ware 2 brandstoffen.
gas injectoren ook allemaal op lekkage getest?
welke foutcodes geeft hij dan aan als deze op gas loopt en zo stotterd?
ik heb toevallig zelf laatst gehad dat een auto ook erg slecht liep dat kwam doordat kleppen 3e cil. vast stonden,
deze gesteld maar 's ochtends bleef hij op 3 cil. lopen bleek achteraf de benzine injector te lekken.
want hij start op benzine maar toen bleef de bougie nat slaan. eenmaal op gas goed.
weleens waar een ander probleem maar miss heb je er wat aan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.