Volvo S70: loopt op 2 cilinders (cil 4 en 5)

Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 20v

Hallo technici,

Afgelopen zaterdag was ik lekker aan het cruisen in mijn fijne volvo s70 toen hij wat begon te trillen en de cruise het gaspedaal naar de grond zette (maar juist de snelheid afnam). Dus bij de eerste de beste benzinepomp eraf, en gelijk was het duidelijk dat wat cilinders niks deden.. ANWB erbij en sinds vandaag heb ik de auto weer thuis (geen garage aan te pas gekomen).
Wat ik tot nu toe heb gedaan,

Rotor+verdelerkap vervangen, die zagen er erg slecht uit en ik ging ervanuit dat dit het euvel ook zou zijn. Niet het euvel dus.
Tijdens het draaien van de motor 1 voor 1 de bougiekabels eraf gehaald beginnend bij cil 1. Cil 1 tot 3 uitschakelen heeft geen gevolg dus die doen niet mee. 4 en 5 wel.
Bougies van cil 4 en 5 in cilinder 1 en 2 gedaan, geen verschil. De bougies van cilinder 1 2 3 waren wel vet (benzine).
Koelvloeistof ziet er ook normaal uit en bouwt ook geen druk op bij gas geven.
De auto heeft 270.000 km gedraaid. Altijd in goed onderhoud geweest, er hangt nog niet 1 druppel olie aan het carter, compleet schoon aan de onderkant.

Ik hoop dat iemand tips heeft!

Alvast bedankt,

Bouke


- nog iets, Of hij nou op benzine of lpg staat maakt niet uit.
- Toen de ANWB kwam hebben we bij cilinder 1 compressie gemeten en die cilinder had 9 bar. Rest van de cilinders niet gedaan want kreeg toen een vervangende auto.

- zojuist nog even een losse bougie aan de kabels ( 1 voor 1) gehangen, en bij elke vonkt hij...

mxbouke

Geplaatst door mxbouke (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Wellicht is bestaat hier de bobine uit 2 spoelen. Dat betekent dat één spoel voor 1,2 en 3 zorgt, en spoel 2 voor 4 en 5. In dat geval zou het kunnen dat de bobine defect is geraakt.

mxbouke (0), 12 jaar geleden

Okee daar heb ik nog nooit van gehoord, ik heb net erbij getypt dat ik ook alle bougiekabels heb getest door een losse bougie 1 voor 1 aan de kabels te hangen en aan massa te leggen, elke vonkte.
Neem aan dat nu de bobine en gewoon de onsteking wel uitgesloten is?

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=mxbouke]- Toen de ANWB kwam hebben we bij cilinder 1 compressie gemeten en die cilinder had 9 bar. Rest van de cilinders niet gedaan want kreeg toen een vervangende auto[/quote]
Dan is het interessant om te weten hoeveel de compressie tussen cil 2 en cil. 3 is.

mxbouke (0), 12 jaar geleden

Ik heb helaas geen compressiemeter.. Als ik de ontsteking loskoppel en start dan klinkt het wel eenparig dus niet alsof 1 cilinder minder druk heeft..

mxbouke (0), 12 jaar geleden

Nu ook even een filmpje op YouTube gezet:
[yt]http://www.youtube.com/watch?v=nV_gIwZnp...[/yt]

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

volgens mij zie ik de vonken gewoon eraf springen bij cilinder 2. Net boven de olievuldop.

mxbouke (0), 12 jaar geleden

Dit heb ik nog even goed bekeken, maar dat is een beetje olie wat het licht weerkaatst... helaas.......

Trouwens, als ik iets van remreiniger inspuit en hij gaat niet op meer cilinders lopen maar alleen in toerental iets toenemen, dan ligt het aan de ontsteking right?

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Bouwe; veronderstellen helpt je niet verder. Meten en daardoor zaken uitsluiten wel. LAAT de compressie meten.

mxbouke (0), 12 jaar geleden

Ik heb zojuist een set kunnen regelen! Ga straks testen en kom dan terug met meetwaarden waar we idd wat aan hebben. Ook nog even bougies genomen, en onstekingstijdstip strobo (als ik daar iets aan heb)

mxbouke (0), 12 jaar geleden

Nou het is zover, de uitslag. Het compressiemeten was zeker nuttig, ik ga er 1 aanschaffen. de cilinder 1 2 4 5 keurig rond de 12 bar (op dat setje dan) en cilinder 3? 0,niks.
Toch raar dat die zonder waarschuwing zo uitgevallen is. Wat zou het zijn, gat in de zuiger? Koelvloestof is het niet en het rookt ook niet heel erg (wel wat maarja hij draait nu natuurlijk niet meer goed).. maar zou het dan een koppakking zijn maar dan vast in combi met een gescheurde kop?
Ik ga erover nadenken maar denk dat ik er een 2e hands blok inlepel (net als mn v40 die nu weer moeilijk gaat doen nu de s70 deaud is).


ohja de zuiger van cilinder 3 gaat wel op en neer.

Wat raden jullie mij aan, kop eraf en kans hebben dat het een klep is, of als het tegenvalt een nieuwe kop of een 2e hands motor? Ik ken een sloper die 3 maand garantie geeft en de motor thuisbezorgd. mijn v40 blok koste 325 euro dacht ik..

De disriem zit er nog maar 4500 km op dus die hevel ik over. Ik heb de auto ook nog maar 4500 km trouwens, hij had 4 jaar stilgestaan. Toch jammer want het leek zo'n goede auto want hij lip perfect!

MWMautos (0), 12 jaar geleden

No way, Ik zie de vonk zelfs van snelheid veranderen met het toerental van de auto. Draai een rol elektrische tape om je bougiekabels heen, kijken of dat misschien helpt. Volgens mij kost een set bougiekabels rond de 170 euro. Succes!

mxbouke (0), 12 jaar geleden

Nee het was echt geen vonk. Het was een onschuldig plasje olie. De oorzaak is echt dat cilinder 3 geen compressie heeft..

Volvo-Specialist (0) PRO, 12 jaar geleden

Je kunt met het starten al horen dat 1 cilinder geen compressie heeft !!

mxbouke (0), 12 jaar geleden

Tsja dat dacht ik ook wel. Maargoed, het is duidelijk cilinder 3. heb meerdere malen compressie gemeten en de wijzer slaat niet eens uit!

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Mooi, dit was dus een nuttige meting.! Ben wel benieuwd wat er aan de hand is. Ga je de kop er nog afhalen, of niet?

mxbouke (0), 12 jaar geleden

Jazeker. Ja ik ben er ook erg benieuwd naar. Alleen heb ik nu even geen tijd voor een grote reparatie. Ik heb namelijk ook nog een volvo v40 (die had ik al voor ik de s70 kreeg voor 2 flessen drank, had 4 jaar stilgestaan) en natuurlijk op zo'n moment wil die ook niet starten. Denk iets met de startonderbreker, daar ga ik zo naar kijken. Als die het weer doet dan weer met de S70 aan de gang en dan haal ik het kopje er even af. Maar misschien ga ik ook wel voor een motorwissel en dan haal ik de kop er dus pas af wanneer het blok eruit is. Best knap, 2e volvo motor naar zn gootje binnen 1 jaar! Heb net een motorwissel achter de rug met die v40!
Maar wanneer ik eraan toekom dan post ik weer wat foto's e.d. Ik wou nog op vakantie (en wel met de s70) maar dat wordt even niks meer. Denk binnen 2 weken uitslag te doen!

Hans4040 (190) PRO, 12 jaar geleden

Bouke, je hoeft niet telkens te citeren; gewoon direct antwoorden volstaat.

mvg,
Moderator Problemcar.

mxbouke (0), 12 jaar geleden

Allright

jmr (0), 12 jaar geleden

heb je al gekeken of de kleppen wel open en dicht gaan.
En of de nokkenas nog wel goed is
Als je compressie meet ga dan ook het aantal omwentelingen tellen
tot dat de compressie meter zijn maximale druk heeft opgebouwd.
Dit moet bij alle cilinders gelijk zijn

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

@ jmr; het probleem is al gevonden.!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S70 of stel zelf een nieuwe vraag.