auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo Amazon: losse stoteras (klepstoter) in B20F

Bouwjaar: 1973, Brandstof: Benzine, Motorcode: B20F

In mijn P1800ES (staat niet in de keuzelijst, daarom hier maar voor amazon gekozen), bleek de druk van de eerste cilinder een probleem. Aanvankelijk 60psi, daarna, na wat ge-olie en gestart, naar 0 terug. Na verwijdering van de kleppendeksel bleek de inlaatklep dicht te blijven zitten omdat de bijbehorende stoteras volledig los in zijn geleider hing. Ik kan hem verticaal en horizontaal alle kanten op bewegen.

Ik wil dus de cilinderkop eraf halen. Maar kan dat terwijl het blok in de auto blijft?? Volgens mij moeten namelijk de spruitstukken er dan af en daar kan ik zo niet bij...
Dank!
Groet
Guus

Geplaatst door

jgvanloo (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kop met spruitstukken eraf halen kan niet? ligt de motor gekanteld?

cat.qatar 0

14 jaar

Op de onderliggende nokkenas staan de stoterbussen. Hierbovenop staan de stoterstangen. Daarboven op de tuimelaars. Wat zit er nu eigenlijk los? Waarom wil je de kop lossen?
Is je nokkenas niet gebroken?
Indien dit wel is, olie aflaten, blok uitbouwen, tuimelaaras verwijderen, distributiedeksel er af halen, nokkenas tandwiel verwijderen, stoterstangen verwijderen, ontsteking verwijderen, oliepompasje onder de ontsteking eruit trekken, daarna het blok op zijn kop leggen (anders vallen de stoterbussen in het carter) en de dan nokkenas eruit halen.
Let op het nummer van de nokkenas (is op de kopsekant ingeslagen). Nokkenas vernieuwen, tandwielen optijd zetten, blok rechtop zetten. Oliepompasje op tijd monteren, ontsteking erin. Stoterstangen erin, tuimelaaraf erop. Kleppen stellen. Distribuitiedeksel monteren met nieuwe viltring (1 paar uur in olie drenken voor montage) of een nieuwe keerring er in (vernieuw gelijk ook de achterste krukas viltring achter het vliegwiel). Blok er weer in.

Ruud10657 0
badge

14 jaar

Guus schuif de tuimelaar opzij en richt de stoterstang weer op zijn plaats , Niet meer uit elkaar halen dan noodzakelijk is. Waarschijnlijk is die klep door de lange rust blijven hangen. Druk de klepschotel met een blokje hout in en druk de stang weer op zijn plaats. Succes .

Punt 65
badge

14 jaar

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb de tuimelaar opzij geschoven en de stoteras er uit gehaald, Die ziet er prima uit. Omdat ik de stoteras ook verticaal (dus op en neer) kon bewegen denk ik nu dat de stoterbus onder in de kop weg is??

Ik denk niet dat de nokkenas gebroken is: alle kleppen gaan prima, behalve dus de 2e.

Kan een stoterbus zomaar in het blok verdwijnen??

Dank en groet
Guus

jgvanloo 0

14 jaar

Wat jij denkt kan niet maar je moet het kuiltje van die stoter wel opzoeken. Zitten er aan de zijkant van het blok niet 1of2 deksels ,dan kan je zien hoe het zit. Groeten.

Punt 65
badge

14 jaar

wat bedoel je met de stoteras? de tuimelaaras?? of de stoterstang??? indien het de stoterstang is.. de stoterbus, loopt met een wieltje over de nokkenas??, misschien wieltje foetsie of vastgelopen waardoor nu ovaal??

cat.qatar 0

14 jaar

@punt: nee, dit blok heeft geen deksels aan de zijkant. De nokkenas en stoterbussen zitten in het onderblok en kunnen niet van hun plaats. Het kan wel zijn dat de stoterstang uit de stelschroef van de tuimelaar is geschoten zoals je al zei. Ik denk echter meer aan een versleten nokkenas.
@ cat.qatar: ik denk dat jij dit blok nog nooit hebt gezien. Het blok heeft een onderliggende nokkenas die dmv een kunstoftandwiel wordt aangedreven.
@jgvanloo: De stoterbussen zitten in het onderblok en kunnen niet naar beneden of weg zolang de nokkenas er in zit. Je hoeft de kop niet te verwijderen om ze te vernieuwen. Dat kan als het blok op zijn kop ligt en je de nokkenas en carterpan verwijderd.
Het kan zijn dat de nokken van je nokkenas af zijn gesleten. Dat komt bij de 2l blokken vaker voor. Je moet de stoterstang in het kuiltje van de stoterbus drukken en de krukas draaien. Als je stoterstangen van de betreffende cilinder niet minstens 10mm om hoog komen, zijn de nokken van de betreffende cilinder van de nokkenas af gesleten. Je zult dan de nokkenas en de stoterbussen moeten vernieuwen. Beide zijn op elkaar ingesleten. De stoterbus is dan ook waarschijnlijk hol uit gesleten. Ik zou dan ook de oliekanaaltjes eens door blazen of het blok spoelen met spoelolie en vernieuw het oliefilter daarna. Bij het vernieuwen de bussen en de nokkenas met olie insmeren en vervolgens monteren.
Zoals ik al zei, let op de letter die in de nokkenas is ingeslagen. De diverse letters hebben een verschikkende nokkenas-timing. Het zelfde blok ligt ook in de 140 serie en de 120 serie(amazon). Ook de 240 serie tot ca 1974 heeft het zelfde blok. B20, B20A, B20B, B20E en B20F (A is enkele carb, B is 2 carb, E is een inspuiter, F weet ik niet meer zeker)

Ruud10657 0
badge

14 jaar

Bedankt Ruud!
Nu pas reactie, omdat mijn andere 'project', een Rover P5b, al mijn aandacht opeiste.

Ik denk inderdaad dat de nok van de betreffende klep gaar is. Mijn buurman, die een garage in oudere BMW's heeft, dacht dat de betreffende nok gewoon afgebroken was.

Hoe dan ook: het blok moet er dus uit?

Groeten
Guus

jgvanloo 0

14 jaar

Ja, blok moet er uit, dan hoeft de kop er niet af. Wil je het blok toch laten zitten, dan moet de radiateur er uit, de krukaspulley, koelvin, waterpomppulley, distributiedeksel en cilinderkop verwijderd worden. Dan de stoterbussen en de onsteking eruit. daarna de nokkenas eruit (anders vallen de stoterbussen in het carter. Haal je het blok eruit, dan hoeft de kop er niet af en kun je als voorheen beschreven te werk gaan.
Ik zelf zou het blok eruit halen en gelijk de viltringen van de krukas vernieuwen. Die lekken toch meestal omdat ze uitgedroogt zijn. Laat de nieuwe ringen wel een nachtje in de olie inweken voor je ze monteert.
De nokken breken nooit maar doordat hij niet voldoende is gesmeert, slijt de geharde laag er af en dan wordt die met het uur lager. Heb ooit eens een nokkenas gezien die achter het tandwiel was af gebroken. Check ook het grote partinax tandwiel. Deze willen nog wel eens van hun stalen binnen ring los scheuren. Bouten hebben allen engelse draad. Op 3/8=9.5 en 1/2=12.5 na zijn bijna alle sleutelmaten wel metries te gebruiken. 9/16=14, 5/8=16, 11/16=18 , 3/4=19, 7/8=22

Ruud10657 0
badge

14 jaar

Super Ruud!
BEdankt.
Ik print je bericht uit en hang hem in mijn garage. Ik hou je op de hoogte!
GRoeten
Guus

jgvanloo 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo Amazon of stel zelf een nieuwe vraag.