Mijn amazone (enkele carburateur) rijdt bij constante snelheid schokkerig. Dit euvel is sterker bij warme motor. Bij koude motor op de choke is het probleem ook aanwezig, maar beperkt voelbaar. Ontsteking staat goed, luchtfilter is vervangen, en zodra sleutel in contact loopt ie als een zonnetje stationair. Bij warme motor en contact uit, dan dieselt de motor wel na.
Waar moet ik zoeken?
Groeten van de Boer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat nadieselen kon wel eens aan je bougie's liggen en dat slecht lopen ook ,heb je ze al eens vernieuwd of eventueel bekeken??
De bougies zien er prima uit, en hebben ongeveer 500 km gemaakt, electrode afstand is ook goed
15 jaar
Contactpuntjes goed? Condensator goed? Contacthoek moet tussen de 59 en 65 graden zijn. Zijn de veertjes van de centrifugaal vervroeging nog wel heel? Vacuumvervroeging niet lek? Verder verdeelkap, rotor en bougiekabels goed? Nergens aanzuigen van valse lucht?
vr.gr. Theo
15 jaar
Is er een andere motor in deze amazone gezet? Een B21 bestond in 1969 nog niet. Zijn de bougie's van de juiste warmte graad? Ik zit toch te denken aan ergens valse lucht. Spruitstukpakking?
Is inderdaad een B20 motor. Excuus voor verwarring, en waar kan ik dat nog aanpassen?
Verder bougies gewisseld voor nieuwe= geen oplossing. Bij dealer gekocht en zou het goede type moeten zijn. Contactpuntjes, rotorkap en verdeler vervangen, en contacthoek is ook goed= geen oplossing
Wat zijn veertjes van de centrifugaal vervroeging? Hoe kan ik controleren of dat de vacuumvervroeging lek is?
Tot slot is het (uitlaat)spruitstuk gevlakt en door de dealer herplaatst. Hoor wel lichte plofjes uit de uitlaat bij gas los, maar denk dat dat in de uitlaat zit.
Nog meer suggesties?
Vr groeten van de Boer
15 jaar
De as van de verdeler bestaat eigenlijk uit twee delen die over elkaar geschoven zijn en iets ten opzichte van elkaar kunnen verdraaien. Het smeerviltje boven in de as is bedoeld om dit draaipunt te kunnen smeren. Onder de grondplaat bevindt zich een plaat met daarop twee centrifugaalgewichtjes. Deze gewichtjes worden op hun plaats gehouden door twee veertjes. Een van deze veertjes heeft een bepaalde voorspanning het andere hangt met enige speling. Als de verdeleras op toeren komt gaan de gewichtjes naar buiten en wordt het ontstekingstijdstip enigzins vervroegd. De veertjes kan je visueel alleen controleren op breuk. Als ze gebroken zijn dan wel door de juiste veertjes (voorspanning e.d.) vervangen ander komt het ontstekingstijdstip niet goed. Je kan verder de werking van de centrifugaalvervroeging met een stroboscoop controleren.
De vacuum vervroeging kan je uiteraard ook met deze stroboscoop controleren. Een globale indruk kan je krijgen door de verdeelkap te verwijderen en aan de slang van de vacuumvervroeging te zuigen. Je moet dan de grondplaat iets zien verdraaien. Zolang je zuigt moet de grondplaat niet teruglopen. Beter gaat dit uiteraard met een vacuumpompje.
vr.gr. Theo
15 jaar
Als het niet aan de ontsteking ligt, dan kan het ook nog aan versleten nokkenastandwielen liggen.
Controleer ook de kleplift van de 4e cilinder, bij deze type motoren slijten de nokken van de laatste cilinder vaak af door slechte smering.
Omdat de kleppen te weinig kleplift hebben krijgt deze cilinder minder brandstof dus op toeren een onregelmatige loop, en bij gas loslaten vaak knallen in de uitlaat. Het zelfde effect krijg je ook als de kleppen te ver zijn ingeslagen in de cilinderkop.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo Amazon of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar