Ik heb het volgende start probleem, motor wil soms niet 'aanslaan' bij echt koude motor ( 's morgens ) op lpg, op benzine wel, daarna overschakelen op lpg is prima. LPG installatie is OMVL R90/E en nagenoeg nieuw, het gaat om een 245 met b21a motor, Zenith/Stromberg carburateur, gewoon met een hand choke, installatie is door een erkende lpg inbouwer gemonteerd. gasbougies (0.6 mm), kabels, kap, rotor, bobine, allemaal al vernieuwd, kleppen gesteld, CO 2,5 % stationair, 1 % bij 3000 omw. Nieuw elektrisch gedeelte contactslot, nieuwe accu, geen lucht in het koelsysteem, extra massa's gemaakt op afsluiters.
Electronische ontsteking, tijdstip gecontroleerd, relais van tank en verdamper gaan open, het probleem is dat het maar soms voorkomt.
Heeft de motor eenmaal gedraaid, de gehele dag geen probleem meer, kan weer uren stilstaan en gewoon starten en direct goed lopen.
Als het contact aan gaat hoor je het relais in de tank en op de verdamper open gaan en het gas stromen/ruiken.
Meerdere malen contact aan en uit heeft geen invloed, (choke ) verdamper en carburateur bevriezen niet.
Wie heeft er een idee waar ik nog naar kan kijken???
Heeft iemand wel eens storingen gehad met zo'n gecombineerde gas/benzine schakelaar met gastankinhoud meter????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou eens compressie meten, en de bobine controleren. bij lpg heb je hogere spanning nodig.
compressie is op alle 4 cilinders ruim 10, bobine is vernieuwd.
Trekt de startmotor niet teveel stroom weg cq. is het starttoerental wel hoog genoeg bij de 1e start?
Startmotor trekt niet te veel stroom weg ( gemeten ) en starttoerental is ook goed ( nieuwe accu )
Het gevaar van die carburateurs is zowiezo dat de gasnaald gaat slijten, omdat die tijdens het rijden op gas niet gesmeerd worden door de benzine, en droog in de stijgbuis rammelt..
ik heb er een gehad met 2 van die carbs, en haalde de zuiger uit de carb. en had die gewoon los in mijn dashboard kastje liggen.
(zijn maar 4 kruiskopschroeven) daarna had ik ook geen problemen meer met starten....
Een andere oorzaak die je even moet onderzoeken is de benzineafsluiter, wees er 100% zeker van dat die niet doorlekt of af en toe tijdens starten toch spanning krijgt, dus even de leiding van de benzine afsluiter afkoppelen dan is dat uitgesloten....
kijk ook of je een benzine retour leiding hebt, en zorg dat daar een terugslagklepje in zit...
13 jaar
heb je wel een goede vonk als hij niet aanslaat? Start hij dan wel op "startpilot"?
Ik heb sproeierbuis met sproeiernaald, membraan al vernieuwd en afgesteld, daarna op benzine co afgesteld, ik weet dat je de zuiger er gewoon uit kan halen maar mijn vriendin rijdt er dagelijks mee naar haar werk en ik wil dat hij op benzine ook kan lopen.
Benzineslang heb ik er ook al vanaf gehad om te kijken of de afsluiter lekt (was niet het geval ) filtertje tussen gezet om te kijken of er benzine in komt te staan als hij op lpg draait.
Er zit geen retourleiding op.
Laatste 3 weken geen startprobleem gehad, dus moeilijk zoeken maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Hij vonkte goed maar wilde niet op startpilote lopen.
Heb er nog een extra controlelampje ingezet om te kijken of de afsluiters tijdens het starten wel spanning krijgen.
op zich vreemd dat hij ook op startpilote niet start. Lijkt er toch op dat je vonk te zwak is. Is je vonk wel blauw (ca 1-1.5cm) of geel? Komen de zuigers in de carbs wel omhoog? Is je klepspeling (met shims) goed?
Tip: als je in de bovenkap van de stromberg een gaatje boort en er een nippel in schroeft, kun je er een lucht afsluiter tussen zetten en deze bekrachtigen als de wagen op gas loopt. De afsluiter via een nippel op de inlaat vacuem laten zuigen zodat de zuigers tijdens het op gas rijden omhoog getrokken blijven. De naald ligt dan niet meer ongesmeerd in de sproeier te roeren en slijt dus niet meer uit. Werkt prima zo.
De vonk was blauw toen hij de laatste keer niet wilde aanslaan, heb toen ook het luchtfilter verwijderd om te kijken of de zuiger omhoog ging,
en dit deed hij, klepspeling is afgesteld met de vulplaten, uitlaten staan 0,05 wijder.
Die tip van je ga ik uitvoeren, lijkt me een goed plan. ( Heb overigens wel een teflon naald, gaat veel langer mee )
Heb voorheen 10 jaar met amazone op lpg gereden ( 250.000 km !!!) heel het jaar door zonder problemen, en eigenlijk met dezelfde lpg installatie, ook met een zenith/stromberg carb.
Bedankt alvast , wordt vervolgd
een amazone met 250000km? Die is pas net ingereden hoor! Mijn laatste 360GLE 2.0 had 425000km vol toen ik hem aan een liefhebber verkocht. Mijn huidige 850 v10 zit nu pas op 365000km. Start hij ook niet als je de zuiger met je vinger omhoog drukt en er benzine in nevelt met een plantenspuit?
Toen hij de vorige keer niet wilde starten, heb ik hem op benzine gezet en na lang doorstarten deed hij het uiteindelijk.
En nog ff over die amazone, ik kocht hem met 375.000 km, + 250.000 km die ik er zelf nog op gezet heb, woon/werk en elk jaar vakanties
naar Skandinavie, hele goede herinneringen aan die 131. Drie jaar geleden verkocht/ingeruild voor de ingevoerde 245 waar we het nu over hebben.
Ik adviseer je om de LPG verdamper eens goed af te stellen. Dit is belangrijk voor het starten en als er nog geen grotere luchtstroom door het mengstuk gaat (zoals wanneer de motor loopt).
Het kan zijn dat de verdamper te veel of te weinig gas geeft in deze situatie.
Op deze pagina kan je de afstelprocedure lezen.
Succes!
13 jaar
Heb de verdamper al 2x opnieuw afgesteld, het extra controlelampje dat ik in het dashboard gemaakt heb heeft 1 x geweigerd laatst.
Eerst nog even de spanning/bedrading op de afsluiters controleren, en ik heb het idee dat als de tank nog ongeveer 10 l lpg heeft hij moeilijker start dan met een volle tank. ( wat eigenlijk helemaal niet kan want de uitstroomdruk is toch nagenoeg gelijk??? ) Misschien verbeeld ik het me maar maar op het laatst ga je aan alles denken.
Inmiddels 3 weken verder, 1 x storing gehad, extra controlelampje deed het niet, dus heb ik ALLE bedrading vernieuwd, ( 1,5 mm kwadraad ) inclusief de brandstofkeuze schakelaar, zekeringhouder en veiligheidsrelais. Nu maar weer proberen.
Kijk alle zekeringen van het zekeringenkast na op ingebrande zekeringen,zie foto..... ik had soortgelijke storing.
13 jaar
Heb een geschakelde plusdraad buiten de bestaande zekeringenkast genomen, wel met een aparte zwevende zekering.
Maar je hebt wel gelijk met die porseleinen zekeringen, gaan oxideren, slecht contact,
toch bedankt voor het meedenken.
Heb eindelijk het probleem gevonden, elektronische ontsteking verwijderd en weer ouderwetse punten + condensator gemonteerd.
Mee op vakantie weer naar Zweden geweest, prima,
Ontsteking was van Petronics???? ( niet origineel Volvo )
Iedereen bedankt voor het meedenken en tips.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 245 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar